-
Jag har alltid vänt på varenda krona. Som singel och i relationer. Nu lever jag sedan flera år med en man som tjänar många tusen mer än mig varje månad.Idag kom samtalsämnet upp på jobbet avseende inkomster och utgifter och de flesta på mitt jobb har en procentuell uppdelning. Något som aldrig existerat hos oss.Kollegorna berättar om att deras partners betalat in till deras pension när de var föräldralediga. Någon delar så de har lika mycket pengar kvar vardera varje månad. Någon annan har strikt procentuell uppdelning där en betalar 40% och den andra 60% för så ser inkomstskillnaderna ut.Jag vill tillämpa detta hemma. Våra inkomster är cirka 39%/61%. Skulle vi ha en procentuell uppdelning skulle det innebära ett större ekonomiskt utrymme för mig. Nu har vi en uppdelning där jag är förloraren. Vi har delat 50/50 under tider jag studerat, arbetat, varit föräldraledig. Han har aldrig kompenserat förlorad pension eller liknande. I tider då jag studerat och varit föräldraledig har jag vänt på varenda krona. Inte haft råd att spara, köpa kläder etc. Medan han har flera 100kkr i sparade pengar. Vi har fyra barn. Han har två sedan innan, jag ett och ett gemensamt. Jag ansvarar för 1,5 barn. Han för 2,5 men jag har alltid betalat hälften av matkostnader, aktiviteter, förskoleavgifter osv. Dvs att jag har betalat för hans barn också.Men hur får man till en sådan uppdelning?Han kommer ju inte vilja detta då han kommer vara förloraren i det hela.
-
Svar på tråden Hur får man till en ekonomi där man betalar procentuellt utifrån inkomst?
-
Han kommer garanterat hitta argument för varför han ska få ta del av de pengarna. Har du missat TS:s senare inlägg i tråden där hon beskriver hur snål och egoistisk hennes sambo är?Anonym (XXX) skrev 2024-04-27 19:02:01 följande:Varför säger du så? Sambos har ingen rätt till varandras förmögenhet, utom för den gemensamma huvudbostaden om den anskaffats för gemensamt bruk. Och om TS inte vet om vad han har för förmögenhet, så behöver han inte veta om vad hon har för förmögenhet heller.
Jag tänker rent generellt, att om man träffas lite senare i livet, när båda redan har tagit sina egna ekonomiska beslut i många år avseende att t.ex. ta studielån, köpa saker på avbetalning, ta emot ärvd egendom som kan bli en förlust p.g.a. driftskostnaderna (fast man kan avsäga sig arv), skaffa barn o.s.v. - så kan man inte räkna med att partnern ska stå för ens kostnader. Det spelar liksom ingen roll hur mycket var och en får över - efter att ha betalat SINA EGNA räkningar samt hälften för det gemensamma hushållet nu. Allt det gamla bagaget är inte partnerns fel.
Däremot tycker jag att det borde vara självklart att man har helt gemensam ekonomi, om man träffas unga och utan barn sedan förr, och gifter sig och skaffar gemensamma barn. I de fallen kan jag inte fatta hur folk sitter och räknar på restaurangnotor och betalar var för sig ("det var bara du som drack vin, det får DU betala, och jag tog ingen förrätt...") efter kanske 20 års äktenskap och tre gemensamma barn...
Sen har han valt att gå in i en ny relation trots barn sedan innan, och sedan bli sambo och skaffa ett gemensamt barn. Dvs de är en familj som vilken som helst, bara att han behandlar henne som skit. -
Du behöver inte svara, men varför vill du få till en jämnare fördelning gällande ekonomin med honom ens?Anonym (TS) skrev 2024-04-27 17:42:06 följande:Jag behöver inte redovisa till dig för att du ska få ihop matematiken.
Jag betalar t ex försäkringar för barnet, det gör inte han. Jag har avbetalningar jag betalar på för att jag får köpa saker på avbetalning för att ha råd. Jag har studielån, det har inte han osv. Jag har ärvt en del i en stuga som jag inte får sälja och som de andra inte kan/vill köpa ut mig från och där betalar jag också försäkringar, driftkostnader etc varje månad. När jag säger "Har kvar" syftar jag på det som är kvar efter alla räkningar är betalda.
Han tjänar många många tusen mer än mig varje månad. Det plus att jag har mer utgifter än honom gör att det blir stor skillnad i vad vi har kvar varje månad.
Varför lämnar du inte bara den snåla, taskiga idioten som ändå skiter fullständigt i dig?
Enligt efter vad du själv har skrivit så bryr han sig ju inte om dig ett dugg! Du verkar ärligt talat inte ens räknas för honom alls annat än att han tycker du är bra att ha till att ta hand om hans barn och hem..Som en hushållerska med urusel lön från 1930-talet.
Vill du vara tillsammans med ett sånt manssvin? Och varför skulle inte du få betalt för att tagit hand om HANS barn?
Jag kanske är bortskämd av att inte ha träffat såna otrevliga snåljåpar som bara tänker på sig själva, men någon sorts egenvärde måste du väl ändå ha?
Jag tycker ju du självklart ska tänka på dig själv (och dina egna barn) först och främst och strunta fullständigt i honom.
Det finns andra karlar som gärna skulle dela lika gällande ekonomi- Karlar man aldrig behöver diskutera om sånt med ens..
För det är så självklart för dessa män att dom inte ska ha mer pengar än sin fru/sambo så det finns inget att diskutera.. och att dom ser värde i det du gör och är..Vilket inte din kille verkar göra för 5 öre..tyvärr..Men det vet ju bara du om det stämmer eller inte såklart.. -
Det finns sanning och det finns osanning. Allt annat är ickeexistrerande.Lönnsirap skrev 2024-04-27 13:31:16 följande:Det där är ingen generell sanning, utan vad många som just luras brukar hävda.
Och i en relation är det inte alltid att saker är olagliga, men man kan absolut inte förutsätta att inget olagligt skett!
Jag tycker det är anmärkningsvärt att hävda att det alltid är okej att att utnyttja sin partner. Det är ju inte alls säkert att TS ex inte skulle behöva lämna ifrån sig tillgångar vid en separation om det kom upp i domstol. Likaså har man ingen absolut rätt att begå brott mot sin partner. Har man förskingrat, så kan man naturligtvis bli dömd för detta.
Sen är det ju vanligt att folk som lurats faktiskt "är duktiga" på detta, men man bör ändå inte hålla på och låtsas som att de det pysslar med är okej.
Vad är det olagliga med att behålla sin egna, intjänade pengar? Vad är det olagliga med att inte ge bort delar av sin lön? Nej, just det. Det är helt lagligt. Kanske inte att föredra, men helt lagligt.
Ingen har sagt att det är ok att utnyttja sin partner. Men, som sagt, det gör det inte olagligt.
Vem har förskingrat menar du?
Till sist, läs på om sambolagen.
Jag fattar faktisk inte hur man ens kan fundera på att gifta sig om man inte startar från noll båda två, utan äktenskapsförord. Helt obegripligt. Eller, för den delen, flytta ihop utan att skriva ett avtal, om det inte är en helt jämställd fördelning på allt från början.
Folk är fan naiva, för att inte säga dumma i huvudet. Tror att livet är en dans på rosa rosor, för att sedan lipa och snörvla av sig i ett forum när man står där med det man (med, förhoppningsvis, öppna ögon) gav sig in i. -
Anonym (Flisan) skrev 2024-04-27 18:17:02 följande:Helt upp till dig. Men matten går inte ihop med vad du säger. Inte för mig iaf.
Utifrån vad jag kan utläsa i tråden har de en gemensam inkomst på ca 72 727 kr.
TS har en inkomst på 39% av detta =ca 28 364 kr.
TS sambo har en inkomst på ca 44 363 kr.
TS sambo tjänar således ca 16 000 kr mer än TS.
Det är oklart om detta är före eller efter skatt, men förutsätter att det är efter skatt.
TS har sedan utgifter på drygt 25 000 kr och får 3000 över.
TS sambo har utgifter på knappt 20 000 kr och får 25000 över.
Om vi räknar på att allt som sambon betalar är gemensamma utgifter är de totala gemensamma utgifterna på 40 000 kr.
Om TS ska betala 39% av detta får hon betala 15600 kr, plus de 5000 hon har i icke-gemensamma utifter. Hon kommer då ha knappt 8000 kvar istället för 3000.
TS sambo kommer att ha utgifter på 24 400 och kommer ha ca 20 000 kvar istället för 25000. -
Det är här det kryper fram, du lägger dina pengar på annat som är utom hans intresse och kontroll.Anonym (TS) skrev 2024-04-27 17:42:06 följande:Jag behöver inte redovisa till dig för att du ska få ihop matematiken.
Jag betalar t ex försäkringar för barnet, det gör inte han. Jag har avbetalningar jag betalar på för att jag får köpa saker på avbetalning för att ha råd. Jag har studielån, det har inte han osv. Jag har ärvt en del i en stuga som jag inte får sälja och som de andra inte kan/vill köpa ut mig från och där betalar jag också försäkringar, driftkostnader etc varje månad. När jag säger "Har kvar" syftar jag på det som är kvar efter alla räkningar är betalda.
Han tjänar många många tusen mer än mig varje månad. Det plus att jag har mer utgifter än honom gör att det blir stor skillnad i vad vi har kvar varje månad. -
Om det finns särkullsbarn, kan det aldrig bli som "vilken familj som helst" mer. Det är en helt annan sak när man är en kärnfamilj, och man vet att den gemensamma förmögenhet man har kommer att komma de egna barnen till godo, både medan man lever, efter en eventuell skilsmässa (om partnern är en vettig person och alltså sätter barnen först) och efter att man är död - som arv.Anonym (A) skrev 2024-04-27 19:13:55 följande:Han kommer garanterat hitta argument för varför han ska få ta del av de pengarna. Har du missat TS:s senare inlägg i tråden där hon beskriver hur snål och egoistisk hennes sambo är?
Sen har han valt att gå in i en ny relation trots barn sedan innan, och sedan bli sambo och skaffa ett gemensamt barn. Dvs de är en familj som vilken som helst, bara att han behandlar henne som skit.
Att pengar som man har slitit ihop ska hamna hos någon annans barn, känns inte alls bra för de flesta. Därför måste man hålla isär ekonomierna, och se till att partnern inte får arvsrätt eller giftorätt efter en. Man måste även ha koll på sambolagen, och avtala bort den ifall man köper en bostad (med enbart eller huvudakligen den enas pengar) för gemensamt bruk. -
Kunde inte sagt det bättre själv.Anonym (XXX) skrev 2024-04-28 15:05:28 följande:Om det finns särkullsbarn, kan det aldrig bli som "vilken familj som helst" mer. Det är en helt annan sak när man är en kärnfamilj, och man vet att den gemensamma förmögenhet man har kommer att komma de egna barnen till godo, både medan man lever, efter en eventuell skilsmässa (om partnern är en vettig person och alltså sätter barnen först) och efter att man är död - som arv.
Att pengar som man har slitit ihop ska hamna hos någon annans barn, känns inte alls bra för de flesta. Därför måste man hålla isär ekonomierna, och se till att partnern inte får arvsrätt eller giftorätt efter en. Man måste även ha koll på sambolagen, och avtala bort den ifall man köper en bostad (med enbart eller huvudakligen den enas pengar) för gemensamt bruk. -
Om det är så viktigt så kan man väl fortsätta bo ensam då framförallt så slipper man bekymra sigAnonym (XXX) skrev 2024-04-28 15:05:28 följande:Om det finns särkullsbarn, kan det aldrig bli som "vilken familj som helst" mer. Det är en helt annan sak när man är en kärnfamilj, och man vet att den gemensamma förmögenhet man har kommer att komma de egna barnen till godo, både medan man lever, efter en eventuell skilsmässa (om partnern är en vettig person och alltså sätter barnen först) och efter att man är död - som arv.
Eller så accepterar man att känslor och ekonomi inte alltid går hand i hand.Anonym (M) skrev 2024-04-28 15:22:17 följande:Om det är så viktigt så kan man väl fortsätta bo ensam då framförallt så slipper man bekymra sig
Självklart ska mina barn ärva mig, självklart har min sambo ansvar för sin egen ekonomiska situation. -
Tack det var en fin uppställning!Cereal Killer skrev 2024-04-28 14:35:46 följande:
Utifrån vad jag kan utläsa i tråden har de en gemensam inkomst på ca 72 727 kr.
TS har en inkomst på 39% av detta =ca 28 364 kr.
TS sambo har en inkomst på ca 44 363 kr.
TS sambo tjänar således ca 16 000 kr mer än TS.
Det är oklart om detta är före eller efter skatt, men förutsätter att det är efter skatt.
TS har sedan utgifter på drygt 25 000 kr och får 3000 över.
TS sambo har utgifter på knappt 20 000 kr och får 25000 över.
Om vi räknar på att allt som sambon betalar är gemensamma utgifter är de totala gemensamma utgifterna på 40 000 kr.
Om TS ska betala 39% av detta får hon betala 15600 kr, plus de 5000 hon har i icke-gemensamma utifter. Hon kommer då ha knappt 8000 kvar istället för 3000.
TS sambo kommer att ha utgifter på 24 400 och kommer ha ca 20 000 kvar istället för 25000.