• Anonym (TS)

Hur får man till en ekonomi där man betalar procentuellt utifrån inkomst?

Jag har alltid vänt på varenda krona. Som singel och i relationer. Nu lever jag sedan flera år med en man som tjänar många tusen mer än mig varje månad. 
    Idag kom samtalsämnet upp på jobbet avseende inkomster och utgifter och de flesta på mitt jobb har en procentuell uppdelning. Något som aldrig existerat hos oss. 

Kollegorna berättar om att deras partners betalat in till deras pension när de var föräldralediga. Någon delar så de har lika mycket pengar kvar vardera varje månad. Någon annan har strikt procentuell uppdelning där en betalar 40% och den andra 60% för så ser inkomstskillnaderna ut. 

Jag vill tillämpa detta hemma. Våra inkomster är cirka 39%/61%. Skulle vi ha en procentuell uppdelning skulle det innebära ett större ekonomiskt utrymme för mig. Nu har vi en uppdelning där jag är förloraren. Vi har delat 50/50 under tider jag studerat, arbetat, varit föräldraledig. Han har aldrig kompenserat förlorad pension eller liknande. I tider då jag studerat och varit föräldraledig har jag vänt på varenda krona. Inte haft råd att spara, köpa kläder etc. Medan han har flera 100kkr i sparade pengar. Vi har fyra barn. Han har två sedan innan, jag ett och ett gemensamt. Jag ansvarar för 1,5 barn. Han för 2,5 men jag har alltid betalat hälften av matkostnader, aktiviteter, förskoleavgifter osv. Dvs att jag har betalat för hans barn också. 

Men hur får man till en sådan uppdelning?
    Han kommer ju inte vilja detta då han kommer vara förloraren i det hela. 
  • Svar på tråden Hur får man till en ekonomi där man betalar procentuellt utifrån inkomst?
  • Anonym (Bizz)
    Lönnsirap skrev 2024-04-26 18:29:55 följande:
    Vad menar du? Självklart är det ekonomiskt våld att se till att ens partner knappt kan försörja sig. Det är inte säkert att TS kommer kunna få ut några pengar,men hon kommer definitivt få stöd kring hur hon ska göra för att separera! 

Det ska ju ske en bodelning när sambos separarerar och det är inte ett dugg säkert att sambon har rätt till det som TS tror. Man har inget ansvar över att försörja varandra, men man har heller inte någon rätt att lura sin partner!
    Rätt och rätt, det är ändå inte olagligt att utnyttja dem som låter si utnyttjas. 
  • Lönnsirap
    Anonym (Bizz) skrev 2024-04-27 12:52:55 följande:
    Rätt och rätt, det är ändå inte olagligt att utnyttja dem som låter si utnyttjas. 
    Det där är ingen generell sanning, utan vad många som just luras brukar hävda. 

Och i en relation är det inte alltid att saker är olagliga, men man kan absolut inte förutsätta att inget olagligt skett!

Jag tycker det är anmärkningsvärt att hävda att det alltid är okej att att utnyttja sin partner. Det är ju inte alls säkert att TS ex inte skulle behöva lämna ifrån sig tillgångar vid en separation om det kom upp i domstol. Likaså har man ingen absolut rätt att begå brott mot sin partner. Har man förskingrat, så kan man naturligtvis bli dömd för detta.

Sen är det ju vanligt att folk som lurats faktiskt "är duktiga" på detta, men man bör ändå inte hålla på och låtsas som att de det pysslar med är okej.
  • Anonym (...)
    Anonym (TS) skrev 2024-04-25 19:14:13 följande:
    Ja. Han köper dyra prylar, märkeskläder etc medan jag vänt på varenda krona. Inte kunnat spara, försäkra mig själv. Fått köpa vinterskor på Marketplace och köpt ytterkläder på rea. Medan han gått runt i Fjällräven jacka, dyra skoterskor etc. Han äter utemat till lunch varje dag, medan jag står sena kvällar och gör matlådor eller får vara utan lunch. Typ ta ett äpple från jobbets fruktkorg. Han kör ny bil, har sparkonton till sig själv och barnen, investerat i olika aktier/fonder. Han har köpt en ny dator för massa tusenlappar, ny mobil. Han köper dyra presenter till barnen varje år medan jag får skrapa ihop till ett klädesplagg. Han vill öka lånen på huset för renoveringar och jag ska betala hälften.
    Anonym (Alfa) skrev 2024-04-25 18:56:54 följande:

Han verkar inte se er som ett team överhuvudtaget. Utan han kört sin race och är liksom inte mån om dig. Han vill inte dig väl.
    Det är det enda sättet att tolka det.
    Klart som fan att det kommer "drabba" honom om ni börjar med en procentuell uppdelning. Men vem har burit det tyngsta lasset hittills då?

Han ser det inte så. Han har kvar alla sina föräldradagar. Tar ut ibland när han vill vara ledig och lämnar barnet till sina föräldrar. Jag får ta obetald ledighet eller samla ihop till flexkontot genom att arbeta övertid för att kunna vara ledig på stägda dagar eller lov. Jag har tagit 98% av all vab.
    Jag tjänar ungefär 16 000:- mindre än honom varje månad. Jag brukar ha kring 3000:- kvar varje månad efter allt är betalt och med det ska jag bekosta resekostnader till/från jobbet, parkering vid jobbet, presenter till kalas, kläder, aktiviteter etc. Jag har mindre kvar än existensminimum. Han har drygt 25 000:- kvar varje månad. 

Mer än hälften av min inkomst går direkt in på vårt huskonto till huslån, driftkostnader etc. Vi betalar in exakt på kronan lika mycket var varje månad. Vi har ett matkonto dit vi också betalar exakt på kronan lika mycket varje månad. Vi betalar lika vid köp av utemat, aktiviteter etc. Har jag inte råd gör vi inte det.

Vid något tillfälle har han betalat lite kläder till mig. T ex en morgon när mina enda svarta jeans hade gått sönder i tvätten och jag grät över att jag inte har råd med nya. 299:-. Så beställde han ett par byxor till mig.
    I övrigt när jag frågat om pengar  t ex så behöver jag motivera varför. Varför jag vill köpa en viss grej, oftast tycker han det är onödigt och det blir nej.

Ibland kan han betala mer t ex vid sommarsemester, då kan han stå för kostnaden av stughyra t ex. Han sparar varje år till sommarsemestern och kan vara generös då. Men genom att det är hans pengar så bestämmer han vad vi ska göra, vart vi ska, vilka aktiviteter vi ska genomföra osv. Jag kan inte bestämma vad han ska lägga sina pengar på. 

Det blir som att jag förlorar mandatet då det inte är mina pengar. Jag skulle därför vilja få till en mer rättvis fördelning som innebär att jag också kan spara och avgöra vad jag vill göra under sommaren.
    Fyfan TS, lider med dig! Ärligt så beter han sig som ett RÖVHÅL rent ut sagt! Vill man inte att ens kärlek och livspartner ska må bra? För han vill dig INTE väl! Just nu är du hans lilla hemtjänst som han utnyttjar fullt ut. Äckligt rent ut sagt. Man är ett team när man bor ihop och båda ska ha det lika bra på lika villkor! ALLA arbetsinsatser spelar roll, inte bara det ekonomiska!!

Men att berätta för snåla personer att de är snåla är svårt. Jag har varit tillsammans med en snåljåp en gång och han insåg det först flera år efteråt och bad då om ursäkt för att han utnyttjade mig (mycket likt så som du berättar, fast vi hade inte barn ihop utan var unga).

Visa honom tråden alternativt boka möte med en terapeut.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Flisan) skrev 2024-04-27 08:49:20 följande:
    Vad tjänar du respekt han?

Hur kan du tjäna 16000 mindre varje månad och han samtidigt har kvar 25 000 och du 3000? Dvs han har kvar 22000 mer än dig? Hur kan det bli kvar 6000 mer hos honom än vad skillnaden var från början?

Hur stämmer det med att era inkomstförhållande är 39/61.

Får inte ihop matematiken.

Vad tjänar ni båda?
    Jag behöver inte redovisa till dig för att du ska få ihop matematiken. 
    Jag betalar t ex försäkringar för barnet, det gör inte han. Jag har avbetalningar jag betalar på för att jag får köpa saker på avbetalning för att ha råd. Jag har studielån, det har inte han osv. Jag har ärvt en del i en stuga som jag inte får sälja och som de andra inte kan/vill köpa ut mig från och där betalar jag också försäkringar, driftkostnader etc varje månad. När jag säger "Har kvar" syftar jag på det som är kvar efter alla räkningar är betalda.
    Han tjänar många många tusen mer än mig varje månad. Det plus att jag har mer utgifter än honom gör att det blir stor skillnad i vad vi har kvar varje månad.
  • Anonym (M)
    Anonym (TS) skrev 2024-04-27 17:42:06 följande:
    Jag betalar t ex försäkringar för barnet, det gör inte han. Jag har avbetalningar jag betalar på för att jag får köpa saker på avbetalning för att ha råd. Jag har studielån, det har inte han osv. Jag har ärvt en del i en stuga som jag inte får sälja och som de andra inte kan/vill köpa ut mig från och där betalar jag också försäkringar, driftkostnader etc varje månad. När jag säger "Har kvar" syftar jag på det som är kvar efter alla räkningar är betalda.
    Han tjänar många många tusen mer än mig varje månad. Det plus att jag har mer utgifter än honom gör att det blir stor skillnad i vad vi har kvar varje månad.
    Tror det finns lagliga sätt du kan kräva att stugan säljs för att du ska få ut din del och slippa betala drift 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (M) skrev 2024-04-27 17:48:42 följande:
    Tror det finns lagliga sätt du kan kräva att stugan säljs för att du ska få ut din del och slippa betala drift 
    Ja, TS kan omöjligt vara skyldig att betala driftskostnader för en stuga som hon inte vill ha del i. Det bästa hade egentligen varit om hon avsagt sig arvet från början, men nu får hon väl kräva en tvångsförsäljning. Hur eller hur, så är dessa kostnader inte hennes sambos ansvar.
  • Anonym (Flisan)
    Anonym (TS) skrev 2024-04-27 17:42:06 följande:
    Helt upp till dig. Men matten går inte ihop med vad du säger. Inte för mig iaf.
  • Anonym (XXX)

...och TS' studielån är inte heller sambons ansvar. Eller hennes avbetalningar - det är väldigt dumt att köpa saker på avbetalning. Om TS betalar försäkringar för sitt barn som är bara hennes, är det inte heller hans ansvar. Det gemensamma barnet - möjligen, det beror lite på hur mycket försäkringen kostar. Alla har ju inte barnförsäkring, och det är ett helt OK val. Om den ena föräldern inte tycker att det behövs, så kan det bli så att den andra - som vill ha den - får betala den själv.

• Anonym (A)
    Anonym (M) skrev 2024-04-27 17:48:42 följande:
    Säljs stugan så kommer väl TS sambo att vilja ha hälften av den försäljningsinkomsten. Det är väl så sånna här giriga och snåla personer funkar Skrattande
  • Anonym (XXX)
    Anonym (A) skrev 2024-04-27 18:52:31 följande:
    Säljs stugan så kommer väl TS sambo att vilja ha hälften av den försäljningsinkomsten. Det är väl så sånna här giriga och snåla personer funkar Skrattande
    Varför säger du så? Sambos har ingen rätt till varandras förmögenhet, utom för den gemensamma huvudbostaden om den anskaffats för gemensamt bruk. Och om TS inte vet om vad han har för förmögenhet, så behöver han inte veta om vad hon har för förmögenhet heller.

Jag tänker rent generellt, att om man träffas lite senare i livet, när båda redan har tagit sina egna ekonomiska beslut i många år avseende att t.ex. ta studielån, köpa saker på avbetalning, ta emot ärvd egendom som kan bli en förlust p.g.a. driftskostnaderna (fast man kan avsäga sig arv), skaffa barn o.s.v. - så kan man inte räkna med att partnern ska stå för ens kostnader. Det spelar liksom ingen roll hur mycket var och en får över - efter att ha betalat SINA EGNA räkningar samt hälften för det gemensamma hushållet nu. Allt det gamla bagaget är inte partnerns fel. 

Däremot tycker jag att det borde vara självklart att man har helt gemensam ekonomi, om man träffas unga och utan barn sedan förr, och gifter sig och skaffar gemensamma barn. I de fallen kan jag inte fatta hur folk sitter och räknar på restaurangnotor och betalar var för sig ("det var bara du som drack vin, det får DU betala, och jag tog ingen förrätt...") efter kanske 20 års äktenskap och tre gemensamma barn...
Svar på tråden Hur får man till en ekonomi där man betalar procentuellt utifrån inkomst?