-
Jag har alltid vänt på varenda krona. Som singel och i relationer. Nu lever jag sedan flera år med en man som tjänar många tusen mer än mig varje månad.Idag kom samtalsämnet upp på jobbet avseende inkomster och utgifter och de flesta på mitt jobb har en procentuell uppdelning. Något som aldrig existerat hos oss.Kollegorna berättar om att deras partners betalat in till deras pension när de var föräldralediga. Någon delar så de har lika mycket pengar kvar vardera varje månad. Någon annan har strikt procentuell uppdelning där en betalar 40% och den andra 60% för så ser inkomstskillnaderna ut.Jag vill tillämpa detta hemma. Våra inkomster är cirka 39%/61%. Skulle vi ha en procentuell uppdelning skulle det innebära ett större ekonomiskt utrymme för mig. Nu har vi en uppdelning där jag är förloraren. Vi har delat 50/50 under tider jag studerat, arbetat, varit föräldraledig. Han har aldrig kompenserat förlorad pension eller liknande. I tider då jag studerat och varit föräldraledig har jag vänt på varenda krona. Inte haft råd att spara, köpa kläder etc. Medan han har flera 100kkr i sparade pengar. Vi har fyra barn. Han har två sedan innan, jag ett och ett gemensamt. Jag ansvarar för 1,5 barn. Han för 2,5 men jag har alltid betalat hälften av matkostnader, aktiviteter, förskoleavgifter osv. Dvs att jag har betalat för hans barn också.Men hur får man till en sådan uppdelning?Han kommer ju inte vilja detta då han kommer vara förloraren i det hela.
-
Svar på tråden Hur får man till en ekonomi där man betalar procentuellt utifrån inkomst?
-
I en separation får du väl hälften, det är ju köpt till ert gemensamma hem?Anonym (TS) skrev 2024-04-25 21:25:50 följande:
Är tveksam till om jag ens skulle ha råd med en separation. Han äger all elektronik vi äger. Tv, dator etc. Mycket inköpt innan vi flyttat ihop. Han hade sängen sedan innan, soffan, utemöbler etc och har varit noga med att han inte vill köpa nytt. Det vi köpt till hemmet har han varit noga att han vill betala, förstår såklart att det är för att han vill kunna ta det sen.
Jag äger en säng i mitt barns rum, ett skrivbord, en tv och tv-spel. That's it.
Sambon äger vår säng som han hade sedan innan, soffan, tv, tv-bänk, vardagsrumsbord. Sängarna i sina barns rum och deras inredning. Köksbord.
Han skulle ha råd att köpa ett komplett hem. Han har massor med sparade pengar. Jag som vänt på varenda krona har ingen buffert att köpa saker för. Skulle få ta ett lån för att ha råd med en säng.
Han skulle förmodligen bo kvar där vi bor, vilket gör att det inte blir någon naturlig "rensning", utan allt det "lilla" skulle bli kvar hos han.
Jag äger en kaffebryggare, lite kaffemuggar och mycket inredningsdetaljer. Men det hjälper ju föga när man behöver säng, soffa, köksbord etc.
-
Grattis. Du har satt dig i en riktig kvinnofälla.Anonym (TS) skrev 2024-04-25 21:25:50 följande:
Är tveksam till om jag ens skulle ha råd med en separation. Han äger all elektronik vi äger. Tv, dator etc. Mycket inköpt innan vi flyttat ihop. Han hade sängen sedan innan, soffan, utemöbler etc och har varit noga med att han inte vill köpa nytt. Det vi köpt till hemmet har han varit noga att han vill betala, förstår såklart att det är för att han vill kunna ta det sen.
Sambon äger vår säng som han hade sedan innan, soffan, tv, tv-bänk, vardagsrumsbord. Sängarna i sina barns rum och deras inredning. Köksbord.
Han skulle ha råd att köpa ett komplett hem. Han har massor med sparade pengar. Jag som vänt på varenda krona har ingen buffert att köpa saker för. Skulle få ta ett lån för att ha råd med en säng.
Han skulle förmodligen bo kvar där vi bor, vilket gör att det inte blir någon naturlig "rensning", utan allt det "lilla" skulle bli kvar hos han.
Jag äger en kaffebryggare, lite kaffemuggar och mycket inredningsdetaljer. Men det hjälper ju föga när man behöver säng, soffa, köksbord etc.
-
Fast alltså. Har ni inget samboavtal gäller sambolagen. Då spelar det ingen roll vem som betalat vad till det gemensamma hemmet, eller hemmet om det var köpt för gemensamt bruk. Då delas allt sånt 50/50.Anonym (TS) skrev 2024-04-25 21:25:50 följande:
-
Anonym (Bizz) skrev 2024-04-25 20:49:00 följande:Nej, det är jag inte.
Jag är själv kvinna för övrigt.
Ja, det har du ju rätt i. Om de levt under äktenskapsliknande förhållande i minst fem år vill säga.
Men skulle nog ha svårt att tro att han hade gift sig på de premisserna. Det hade jag aldrig gjort.Även om du och ts man är lika är ni inte samma person han behöver inte ha gjort som dig. Många är riktigt dåliga på att ordna det för sig juridiskt på både gott och ont.
-
Självklart KAN man betala 50/50, men då är ju det rimliga att grunda de gemensamma utgifter på vad den som har sämre ställt har råd med, just för att den inte ska behöva gå på knäna ekonomiskt.Anonym (TS) skrev 2024-04-25 21:17:12 följande:
Jag hade ingen aning innan diskussionen på jobbet idag att folk delar upp det på detta vis.
Har någonstans tänkt att jag betalar för mig själv och han för sig. Jag har aldrig i min vildaste fantasi kunnat tänka mig att någon skulle ge flera tusentals kronor till sin partner varje månad.
Jag vet inte varför. Jag som alltid levt fattigt ser värdet i pengar. Ser inte framför mig att jag skulle vilja spendera flera tusen på en partner varje månad. Men det kanske beror på att vi har en dålig relation.
Nör jag hörde diskussionen på jobbet t ex att växeldra. Någon betalade inte ett öre till hem, mat, räkningar under sin föräldraledighet för att istället kunna pensionsspara, köpa det barnet behöver etc och sen var det samma för pappan. Men det känns som att det är mer jämlika relationer. Vi lever inte speciellt jämlikt. Jag blir bara mer och mer ledsen när jag inser hur jag har det.
Samtidigt skulle jag nog känna mig som en parasit om jag levde på min sambo. Att han skulle betala allt. Han har ju kämpat sig till sin lön, vilket jag också borde kunna göra. Men ja. Det känns trist.
När det kommer till föräldraledighet känns det ju som en självklarhet att man stöttar varandra, just för att man gemensamt valt att skaffa ett barn. Någon av föräldrarna MÅSTE ju stå tillbaka ekonomiskt och vara borta från jobbet en period för att ta hand om det gemensamma barnet. Det är helt bisarrt för mig hur man kan tänka sig att skaffa barn med någon, men samtidigt ser man sig inte ens som en team tillräckligt för att vilja att ens partner har råd att leva på ett vettigt sätt. Tycker också att det är fel att visa för barnen att det är okej att behandla varandra så i ett förhållande. -
Det spelar ingen roll vem som köpt vad allt ni köpt för gemensamt bruk inklusive bostaden delas lika (Förutsatt att det inte finns papper som säger något annat) Du kommer troligtvis få hälften av hans sparkonto också åtminstone den del han sparat när ni bott tillsammans.Anonym (TS) skrev 2024-04-25 21:25:50 följande:
-
Anonym (TS) skrev 2024-04-25 18:03:49 följande:Hur får man till en ekonomi där man betalar procentuellt utifrån inkomst?Jag har alltid vänt på varenda krona. Som singel och i relationer. Nu lever jag sedan flera år med en man som tjänar många tusen mer än mig varje månad.Idag kom samtalsämnet upp på jobbet avseende inkomster och utgifter och de flesta på mitt jobb har en procentuell uppdelning. Något som aldrig existerat hos oss.Kollegorna berättar om att deras partners betalat in till deras pension när de var föräldralediga. Någon delar så de har lika mycket pengar kvar vardera varje månad. Någon annan har strikt procentuell uppdelning där en betalar 40% och den andra 60% för så ser inkomstskillnaderna ut.Jag vill tillämpa detta hemma. Våra inkomster är cirka 39%/61%. Skulle vi ha en procentuell uppdelning skulle det innebära ett större ekonomiskt utrymme för mig. Nu har vi en uppdelning där jag är förloraren. Vi har delat 50/50 under tider jag studerat, arbetat, varit föräldraledig. Han har aldrig kompenserat förlorad pension eller liknande. I tider då jag studerat och varit föräldraledig har jag vänt på varenda krona. Inte haft råd att spara, köpa kläder etc. Medan han har flera 100kkr i sparade pengar. Vi har fyra barn. Han har två sedan innan, jag ett och ett gemensamt. Jag ansvarar för 1,5 barn. Han för 2,5 men jag har alltid betalat hälften av matkostnader, aktiviteter, förskoleavgifter osv. Dvs att jag har betalat för hans barn också.Men hur får man till en sådan uppdelning?Han kommer ju inte vilja detta då han kommer vara förloraren i det hela.
Detta skulle ni ha gjort när ni blev sambos alltså ett hushåll komma åratal efter och vill ha ett . Nej Nej jag hade kastat ut frun.
Men när vi blev sambos alltså ett hushåll så sa jag gemensamma ekonomi.
Jag fick ut bra med pengar hon hade strö jobb.
forsatta så , sen kom barn föräldraledig å nåt år
Började plugga efter de alltså hon bidrog inte med mycket pengar.
Några år sen så blev hon klar i skolan, fick bra lön och nu har hon mer än mig på löne spec, har av drag för tjänstebil
Vi får in sammanlagt efter skatt in på vårt konto 82 xxx kr
under tiden vi levde på mig så gnällde ja inget om hon handlade skitsaker
Hellre detta än att gnälla vem som betalar vad mm
Vi är en familj med ett konto
skulle vi skiljs så splittrar allt på hälften -
Hej TsAnonym (TS) skrev 2024-04-25 21:25:50 följande:
När det gäller grejor din sambo köpte innan ni flyttade ihop, är de, precis som du säger inte samboegendom.
Men när det gäller de saker din sambo köpt till ert hem så säger sambolagen att det avgörande är vad avsikten var när egendom införskaffats. Om den är införskaffad för gemensamt bruk så är det samboegendom, oavsett vem som har betalat för egendomen.
Hoppas att du kan få honom att förstå att ni måste dela mer rättvist på utgifterna.
Eller finna styrka i att lämna någon dag.
Varm kram på dig -
Knappast.Anonym (Kräv din rätt) skrev 2024-04-25 21:55:37 följande:Det spelar ingen roll vem som köpt vad allt ni köpt för gemensamt bruk inklusive bostaden delas lika (Förutsatt att det inte finns papper som säger något annat) Du kommer troligtvis få hälften av hans sparkonto också åtminstone den del han sparat när ni bott tillsammans.
-
Vid separation har du rätt till det du hade med dig + hälften av det som köpts för gemensamt bruk efter att ni flyttade ihop, oavsett vem som har betalat det sistnämnda.Anonym (TS) skrev 2024-04-25 21:25:50 följande: