-
Jag har alltid vänt på varenda krona. Som singel och i relationer. Nu lever jag sedan flera år med en man som tjänar många tusen mer än mig varje månad.Idag kom samtalsämnet upp på jobbet avseende inkomster och utgifter och de flesta på mitt jobb har en procentuell uppdelning. Något som aldrig existerat hos oss.Kollegorna berättar om att deras partners betalat in till deras pension när de var föräldralediga. Någon delar så de har lika mycket pengar kvar vardera varje månad. Någon annan har strikt procentuell uppdelning där en betalar 40% och den andra 60% för så ser inkomstskillnaderna ut.Jag vill tillämpa detta hemma. Våra inkomster är cirka 39%/61%. Skulle vi ha en procentuell uppdelning skulle det innebära ett större ekonomiskt utrymme för mig. Nu har vi en uppdelning där jag är förloraren. Vi har delat 50/50 under tider jag studerat, arbetat, varit föräldraledig. Han har aldrig kompenserat förlorad pension eller liknande. I tider då jag studerat och varit föräldraledig har jag vänt på varenda krona. Inte haft råd att spara, köpa kläder etc. Medan han har flera 100kkr i sparade pengar. Vi har fyra barn. Han har två sedan innan, jag ett och ett gemensamt. Jag ansvarar för 1,5 barn. Han för 2,5 men jag har alltid betalat hälften av matkostnader, aktiviteter, förskoleavgifter osv. Dvs att jag har betalat för hans barn också.Men hur får man till en sådan uppdelning?Han kommer ju inte vilja detta då han kommer vara förloraren i det hela.
-
Svar på tråden Hur får man till en ekonomi där man betalar procentuellt utifrån inkomst?
-
Fast lever han själv upp till det? Har han vabbat 50/50? Föräldraledig detsamma?Anonym (TS) skrev 2024-04-26 17:06:50 följande:Nej. Han tycker man delar 50/50, men det är ju förmodligen för att han tjänar på det.
-
Du är utsatt för ekonomiskt våld och kan ringa kommunen för stöd att lämna din relation. Det du beskriver kan man inte "förhandla sig ur", utan här vill det till att du får stöd att faktiskt inte bli ännu mer blåst.Anonym (TS) skrev 2024-04-25 21:25:50 följande:
Är tveksam till om jag ens skulle ha råd med en separation. Han äger all elektronik vi äger. Tv, dator etc. Mycket inköpt innan vi flyttat ihop. Han hade sängen sedan innan, soffan, utemöbler etc och har varit noga med att han inte vill köpa nytt. Det vi köpt till hemmet har han varit noga att han vill betala, förstår såklart att det är för att han vill kunna ta det sen.
Jag äger en säng i mitt barns rum, ett skrivbord, en tv och tv-spel. That's it.
Sambon äger vår säng som han hade sedan innan, soffan, tv, tv-bänk, vardagsrumsbord. Sängarna i sina barns rum och deras inredning. Köksbord.
Han skulle ha råd att köpa ett komplett hem. Han har massor med sparade pengar. Jag som vänt på varenda krona har ingen buffert att köpa saker för. Skulle få ta ett lån för att ha råd med en säng.
Han skulle förmodligen bo kvar där vi bor, vilket gör att det inte blir någon naturlig "rensning", utan allt det "lilla" skulle bli kvar hos han.
Jag äger en kaffebryggare, lite kaffemuggar och mycket inredningsdetaljer. Men det hjälper ju föga när man behöver säng, soffa, köksbord etc.
På jobbet kan det också vara så att du kan få stöd. -
Fast nä. I "jämställda" Sverige räknas det inte som ekonomiskt våld att kvinnan i familjen betalar 50 procent av hushållets kostnader. Inte ens om mannen har ett särkullsbarn mer än kvinnan. Och särskilt inte som de bara är sambos och inte gifta, och karl'n alltså inte har någon försörjningsskyldighet för kvinnan eller hennes särkullsbarn. Sorry.Lönnsirap skrev 2024-04-26 17:54:52 följande:Du är utsatt för ekonomiskt våld och kan ringa kommunen för stöd att lämna din relation. Det du beskriver kan man inte "förhandla sig ur", utan här vill det till att du får stöd att faktiskt inte bli ännu mer blåst.
På jobbet kan det också vara så att du kan få stöd. -
Vad menar du? Självklart är det ekonomiskt våld att se till att ens partner knappt kan försörja sig. Det är inte säkert att TS kommer kunna få ut några pengar,men hon kommer definitivt få stöd kring hur hon ska göra för att separera!Anonym (XXX) skrev 2024-04-26 18:23:34 följande:Fast nä. I "jämställda" Sverige räknas det inte som ekonomiskt våld att kvinnan i familjen betalar 50 procent av hushållets kostnader. Inte ens om mannen har ett särkullsbarn mer än kvinnan. Och särskilt inte som de bara är sambos och inte gifta, och karl'n alltså inte har någon försörjningsskyldighet för kvinnan eller hennes särkullsbarn. Sorry.
Det ska ju ske en bodelning när sambos separarerar och det är inte ett dugg säkert att sambon har rätt till det som TS tror. Man har inget ansvar över att försörja varandra, men man har heller inte någon rätt att lura sin partner! -
Det här låter ju inte så trevligt. Vill du leva så? Oavsett vad din man säger om uppdelningen och vem som äger vad i hemmet, vill du vara med någon som behandlar dig så här? Är det så här du vill leva ditt liv som vuxen kvinna?
-
Det enkla svaret-Man väljer inte en idiotisk snåljåp till man som du tycks ha gjort..Om han inte ens kommer vilja göra det rätta..och inte ens kan ändra sig.Anonym (TS) skrev 2024-04-25 18:03:49 följande:Hur får man till en ekonomi där man betalar procentuellt utifrån inkomst?Jag har alltid vänt på varenda krona. Som singel och i relationer. Nu lever jag sedan flera år med en man som tjänar många tusen mer än mig varje månad.Idag kom samtalsämnet upp på jobbet avseende inkomster och utgifter och de flesta på mitt jobb har en procentuell uppdelning. Något som aldrig existerat hos oss.Kollegorna berättar om att deras partners betalat in till deras pension när de var föräldralediga. Någon delar så de har lika mycket pengar kvar vardera varje månad. Någon annan har strikt procentuell uppdelning där en betalar 40% och den andra 60% för så ser inkomstskillnaderna ut.Jag vill tillämpa detta hemma. Våra inkomster är cirka 39%/61%. Skulle vi ha en procentuell uppdelning skulle det innebära ett större ekonomiskt utrymme för mig. Nu har vi en uppdelning där jag är förloraren. Vi har delat 50/50 under tider jag studerat, arbetat, varit föräldraledig. Han har aldrig kompenserat förlorad pension eller liknande. I tider då jag studerat och varit föräldraledig har jag vänt på varenda krona. Inte haft råd att spara, köpa kläder etc. Medan han har flera 100kkr i sparade pengar. Vi har fyra barn. Han har två sedan innan, jag ett och ett gemensamt. Jag ansvarar för 1,5 barn. Han för 2,5 men jag har alltid betalat hälften av matkostnader, aktiviteter, förskoleavgifter osv. Dvs att jag har betalat för hans barn också.Men hur får man till en sådan uppdelning?Han kommer ju inte vilja detta då han kommer vara förloraren i det hela.
Du måste ju vara superdum..minst sagt..Som kommer flera år senare och klagar på ditt stolpskott till man..Varför tog du inte en generös, omtänksam, trevlig man som du ville ha från början istället för honom?
Varför tog du inte en man som var genuin, trevlig, osv och gärna hade betalat allt och lite till och aldrig skulle låta dig få mindre pengar än honom åtminstone..Det är för mig en stor gåta..
Jag skulle då aldrig ha valt en snål och obehaglig man som du har gjort..
I det här fallet så får du väl bara acceptera att allt som du är med om har du själv skapat..man skapar sitt eget liv!
Om du vill ha förändring, skilj dig och träffa en rik man som inte är en idiot och snåljåp.istället eller prata med idioten om det ens går..och säg att han inte är en riktig man..Men han kanske inte vill vara en man ens. vem vet!? -
Fast om de betalar 50 procent var av hushållets utgifter - och de dessutom inte är gifta, vilket gör att de inte är skyldiga att redovisa sin ekonomi för varandra som gifta måste - så skulle ingen domstol döma att det är "ekonomiskt våld". Sedan kan det förstås vara läge för TS att separera ändå, men man ska inte överdriva heller.Lönnsirap skrev 2024-04-26 18:29:55 följande:Vad menar du? Självklart är det ekonomiskt våld att se till att ens partner knappt kan försörja sig. Det är inte säkert att TS kommer kunna få ut några pengar,men hon kommer definitivt få stöd kring hur hon ska göra för att separera!
Det ska ju ske en bodelning när sambos separarerar och det är inte ett dugg säkert att sambon har rätt till det som TS tror. Man har inget ansvar över att försörja varandra, men man har heller inte någon rätt att lura sin partner! -
Det ts sambo gör är inte brottsligt, det har du helt rätt i. Men han utövar kontroll över henne på ett sätt som inte är sunt. Hon sitter fast i hans klor och behöver hjälp att ta sig loss.Anonym (XXX) skrev 2024-04-26 19:16:30 följande:Fast om de betalar 50 procent var av hushållets utgifter - och de dessutom inte är gifta, vilket gör att de inte är skyldiga att redovisa sin ekonomi för varandra som gifta måste - så skulle ingen domstol döma att det är "ekonomiskt våld". Sedan kan det förstås vara läge för TS att separera ändå, men man ska inte överdriva heller.
-
Tycker du verkar var en rätt elak person. Vad får folk ut av att sparka på den som redan ligger?Anonym (Elisa) skrev 2024-04-26 19:11:22 följande:Det enkla svaret-Man väljer inte en idiotisk snåljåp till man som du tycks ha gjort..Om han inte ens kommer vilja göra det rätta..och inte ens kan ändra sig.
Du måste ju vara superdum..minst sagt..Som kommer flera år senare och klagar på ditt stolpskott till man..Varför tog du inte en generös, omtänksam, trevlig man som du ville ha från början istället för honom?
Varför tog du inte en man som var genuin, trevlig, osv och gärna hade betalat allt och lite till och aldrig skulle låta dig få mindre pengar än honom åtminstone..Det är för mig en stor gåta..
Jag skulle då aldrig ha valt en snål och obehaglig man som du har gjort..
I det här fallet så får du väl bara acceptera att allt som du är med om har du själv skapat..man skapar sitt eget liv!
Om du vill ha förändring, skilj dig och träffa en rik man som inte är en idiot och snåljåp.istället eller prata med idioten om det ens går..och säg att han inte är en riktig man..Men han kanske inte vill vara en man ens. vem vet!? -
På vilket sätt sitter hon fast med honom? Det är väl inte 1930-talet längre.och det är bara att gå ut genom dörren. Vare sig du är en man eller kvinna..Anonym (Fia) skrev 2024-04-26 19:46:58 följande:Det ts sambo gör är inte brottsligt, det har du helt rätt i. Men han utövar kontroll över henne på ett sätt som inte är sunt. Hon sitter fast i hans klor och behöver hjälp att ta sig loss.
Menar du att det är synd om kvinnor som inte vågar säga ifrån till sina män som beter sig idiotiskt.
Fast till männens försvar så valde väl dom här kvinnorna själva en gång i tiden att bli tillsammans med dessa snåla, otrevliga stolpskott.
Hon tjänade ju egna pengar iaf. och skulle klara sig utmärkt utan en snål man som han..Sen tycker jag ju ff att TS måste ha varit superdum som från början ens blev tillsammans med en sån omanlig snål man, men men...