• Anonym (Mamma)

Hur mycket ger ni era barn i studentpresent

Jag håller på att ordna för sonens student. Jag går verkligen in för detta och vill göra bästa möjliga firande. Det är han verkligen värd som går ut med lysande betyg och verkligen kämpat. Jag har planerat flera månader med mat, fotocollage, och annat. 

När det kommer till studentpresent tänkte jag bara ge nåt litet. Han önskar sig inget och har allt han behöver. Jag vill att han ska vara motiverad att skaffa jobb och inkomst så vill inte ge pengar. Att lagra massa prylar som kan komma att behövas när han flyttar en dag känns sådär. Han pratar om att han vill resa och jobba lite utomlands innan han pluggar. 

Så jag tänkte typ en chipsskål för ett par hundra från mig och hans pappa. Ett litet minne men ger honom hellre mer senare den dag han flyttar och han vet vad han vill ha. 

hur gör ni?

• Svar på tråden Hur mycket ger ni era barn i studentpresent
  • Anonym (S)

Vårt barn har inte tagit studenten men vi skulle nog ha gett henne pengar eller nån större sak hon velat ha.
    Ska på några mottagningar i år och till de barnen ger vi 500kr.

En chipsskål känns otroligt trist men ni känner ert barn bäst.

• Anonym (P)

En chipsskål känns väldigt tråkigt. Jag hade, trots att jag inte önskade mig något speciellt, blivit ledsen över en chipsskål.

Själv fick jag en klocka, med studentdatumet ingraverat. Det var en fint minne som jag bar i många, många år.

Nu verkar du inte vilja köpa något som lagras. Kanske kan du ge ett "presentkort" på en viss summa ni kommer köpa saker till eget hem för?

• Anonym (H)

Manschettknappar med initialer
    Klocka
    Slipsnål

• Anonym (mina)

Min son tar också studenten nu i juni.

Han kommer att få något som blir mer av ett minne/bestående grej, som smycke, klocka, manschettknappar. 

Sen får han en kostym och ett par lite snyggare sneakers också, förutom de vanliga studentgrejerna som mössa, skylt, mottagning.

Jag tänker att han kommer att få/behöva mer saker eller pengar senare när han ska flytta hemifrån, ta körkort eller liknande, och då kan han få det han vill ha eller behöver då. 

Han önskar sig ingenting heller, ville knappt ha mössan eller kostymen och ber sällan om nåt öht. 

• Anonym (Johanna)

Jag vet att du förmodligen inte menar det men din inställning kändes tråkig . Att han en dag får jobb och flyttar hemifrån är väl inget hinder för att ge en summa pengar eller början på en fin servis ? 

Mina två äldsta söner har fått smycken,klockor, presentkort på kläder, presentkort på IKEA,  delar till en servis att samla på som dom specifikt önskat sig , tavlor, krukväxter, glas ur en serie dom redan samlar på. Plus lite annat smått och gott från övriga släktingar.  Båda två hade redan jobb men fick ändå pengar i gåva från olika personer. 

En chipsskål kändes snålt och fantasilöst. Bättre kan ni väl? 

Har han önskan om att ta körkort kan ju en summa pengar till det vara en bra present.  

• Anonym (Mamma)

Vill egentligen gärna ge ett fint minne men körkort har han. Klocka eller slipsnål vill han absolut inte ha. Han har fått två tavlor tidigare som matchar fint på hans rum. Han är intresse av inredning och vill inte ha vad som helst. Vill heller inte satsa mer på det rummet som han har nu. Det är väldigt fint redan

Pengar känns så trist. Han har ändå sitt ?vuxenkonto? med fonder som  kommer få tillgång till 

En större resa med mig fick han i 18-års present. 

tacksam för fler tips. 

• Anonym (Johanna)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-30 14:33:27 följande:

Vill egentligen gärna ge ett fint minne men körkort har han. Klocka eller slipsnål vill han absolut inte ha. Han har fått två tavlor tidigare som matchar fint på hans rum. Han är intresse av inredning och vill inte ha vad som helst. Vill heller inte satsa mer på det rummet som han har nu. Det är väldigt fint redan

Pengar känns så trist. Han har ändå sitt ?vuxenkonto? med fonder som  kommer få tillgång till 

En större resa med mig fick han i 18-års present. 

tacksam för fler tips. 

Presentkort är bra. Ge på nån affär så han kan handla kläder. Gillar han inredning så presentkort på nån bättre inredningsbutik? 

Vad är han intresserad av?  Kanske nånting kopplat till intesse/hobby? En exklusiv flaska whiskey?  
    Konsertbiljetter? En prenumeration?  - det går ju stt prenumerera på både saker och upplevelser om han inte är intresserad av att läsa. 

Finns det nånting han har inbokat längre fram som går att köpa present till? Behöver han en ny resväska? 

Eller gå bananas och köp nåt totalt onödigt men skitkul sak? Ett par rosa träskor? Hantlar? En darttavla? Kaffemaskin? Solstol? 

Eller en korg med delikatesser och godsaker? Lite skumpa, godis, choklad,  ostar och kex, en tidning, ett gott te, ölkorvar..  etc? 
  • Anonym (Bgj)

Fick ingenting. Inte ens en present. Ingen fest. Ingenting. 

• Anonym (X)

Har två barn som tagit studenten. Den ena fick ett hemmagjort presentkort på 5 000 till en resa, och den andra fick en kitchenaid. 

Svar på tråden Hur mycket ger ni era barn i studentpresent