• Anonym (Martin)

Dottern utnyttjad

Dottern har blivit sexuellt utnyttjad. Hon är minderårig och den som gjorde det över 15. Vet inte riktigt vem det är, men dottern vet. Hon vill sannolikt inte gå vidare. Vad skulle ni göra?

• Svar på tråden Dottern utnyttjad
  • Anonym (Nja)

Hur gammal är hon? Hon kanske mest skäms för att hon gått med på saker som vuxna skambelägger fast det egentligen var med samtycke. Det händer ofta att barn ljuger och säger att de blivit tvingade av andra, faktiskt. Men eftersom hon inte vill gå vidare med det så borde ni vuxna respektera det och om hon nu faktiskt blivit utnyttjad så borde ni skaffa samtalsstöd åt henne.

• Anonym
    Anonym (Nja) skrev 2024-05-08 19:26:48 följande:

Hur gammal är hon? Hon kanske mest skäms för att hon gått med på saker som vuxna skambelägger fast det egentligen var med samtycke. Det händer ofta att barn ljuger och säger att de blivit tvingade av andra, faktiskt. Men eftersom hon inte vill gå vidare med det så borde ni vuxna respektera det och om hon nu faktiskt blivit utnyttjad så borde ni skaffa samtalsstöd åt henne.

En person under 15 år kan inte samtycka till sex
    Lagen är tydlig på den punkten
  • Anonym (Nja)
    Anonym skrev 2024-05-08 20:12:48 följande:
    En person under 15 år kan inte samtycka till sex
    Lagen är tydlig på den punkten
    Det bryr jag mig ärligt talat inte om. En 14-åring kan mycket väl vilja ha sex vad lagen än säger.
  • Anonym (Dina)
    Anonym (Ruby) skrev 2024-05-08 17:34:36 följande:

Det är en fruktansvärd situation för din dotter.
    Jag var i en liknande situation men till skillnad från anonym B så anmälde jag inte och vid detta laget kan jag inte anmäla. Jag har ångrat det fruktansvärt mycket i efterhand. Tanken på att andra kan ha råkat ut för samma skit för att jag inte anmälde har jagat mig. Och att se honom leva sitt liv som om inget skett har inte heller varit kul...
    Det finns dessvärre ingen utgång för din dotter som är garanterat lycklig. Men jag tror att det viktigaste är hur man ser sig själv i spegeln efteråt. Därför rekommenderar jag att anmäla samt kontakta exempelvis brottsoffermyndigheten eller någon hjälporganisation.

Att anmäla stoppar förmodligen väldigt sällan förövare att fortsätta begå brott så de där tankarna har jagat dig helt i onödan. Många anmälningar leder ingenstans och i bästa fall (eller i sämsta fall beroende på hur man ser det) blir det rättegång och förövaren får ett par år, men är sedan fri att begå övergrepp igen. Det var inte värt skiten på långa vägar.
  • Anonym

Det är otroligt viktigt att detta anmäls.
    Rättegång är en stor del i ett offers upprättelse.
    Sexualbrott mot minderåriga ska självklart få konsekvenser.
    Det är otroligt viktigt att detta kommer fram så det finns i belastningsregistret och personen inte får arbeta med barn och ungdomar.

Det endast pedofiler som inte vill att dessa brott ska upptäckas och få konsekvenser

• Tom Araya
    Anonym (Martin) skrev 2024-05-08 17:15:44 följande:
    Dottern utnyttjad

Dottern har blivit sexuellt utnyttjad. Hon är minderårig och den som gjorde det över 15. Vet inte riktigt vem det är, men dottern vet. Hon vill sannolikt inte gå vidare. Vad skulle ni göra?

Inte frågor jag är bekväm med att ställa eller har ett egenintresse av att veta, men som följer automatiskt med din fråga:

Hur gamla är de?

Exakt vad skedde och hur, på vilket sett är händelsen att betrakta som ett övergrepp från hans sida, om vi bortser från åldern?
  • Anonym (nämndeman i tingsrätten)

Jag har suttit som nämndeman i tingsrätten och jag kan tala om att nu för tiden är man mycket medveten om hur jobbigt ungdomar har det under polisförhör och i rätten, så man har verkligen gjort om det om man bara jämför med 10 år tillbaka. Hon kommer att få träffa en person (som hon får förtroende för) hos polisen och de som förhör henne kommer att ha utbildning kring att förhöra barn/tonåringar, så de kommer att se till så att hon får förtroende för dem. Det går nämligen inte att hålla ett ordentligt förhör med en tonåring/ungdom som är orolig/rädd/tycker att det är obehagligt. Hon kommer också att få ta en paus när hon vill och barnförhöraren kommer att se till så att hon får pauser om hon inte ber om det själv (vilket hon absolut får göra om hon inte orkar prata.) Det kommer att spelas in med en kamera som är knappt märkbar och sedan kommer rätten att få ta del av inspelningen. Man utgår väldigt mycket från tonåringen/barnet i fråga nu för tiden, så jag tycker att du ska polisanmäla.

Det kan kännas väldigt skönt att få reda på att den som blivit åtalad blir dömd. Du som vårdnadshavare kan sitta med i rätten och lyssna, men ni behöver inte ens göra det, om ni inte vill.

• Anonym (M)
    Anonym (nämndeman i tingsrätten) skrev 2024-05-09 02:24:34 följande:

Jag har suttit som nämndeman i tingsrätten och jag kan tala om att nu för tiden är man mycket medveten om hur jobbigt ungdomar har det under polisförhör och i rätten, så man har verkligen gjort om det om man bara jämför med 10 år tillbaka. Hon kommer att få träffa en person (som hon får förtroende för) hos polisen och de som förhör henne kommer att ha utbildning kring att förhöra barn/tonåringar, så de kommer att se till så att hon får förtroende för dem. Det går nämligen inte att hålla ett ordentligt förhör med en tonåring/ungdom som är orolig/rädd/tycker att det är obehagligt. Hon kommer också att få ta en paus när hon vill och barnförhöraren kommer att se till så att hon får pauser om hon inte ber om det själv (vilket hon absolut får göra om hon inte orkar prata.) Det kommer att spelas in med en kamera som är knappt märkbar och sedan kommer rätten att få ta del av inspelningen. Man utgår väldigt mycket från tonåringen/barnet i fråga nu för tiden, så jag tycker att du ska polisanmäla.

Det kan kännas väldigt skönt att få reda på att den som blivit åtalad blir dömd. Du som vårdnadshavare kan sitta med i rätten och lyssna, men ni behöver inte ens göra det, om ni inte vill.

Jag har en fundering. 
    Är det så nuförtiden om det hamnar i en situation där ord står mot ord så finns ändå en chans att den åtalade kan dömas trots avsaknad av bevis (för att det offret berättar låter trovärdigt)? 
  • Anonym (Nja)
    Anonym (M) skrev 2024-05-09 08:52:35 följande:
    Jag har en fundering. 
    Är det så nuförtiden om det hamnar i en situation där ord står mot ord så finns ändå en chans att den åtalade kan dömas trots avsaknad av bevis (för att det offret berättar låter trovärdigt)? 
    Mycket bra fråga! Sedan när dömer man någon på hörsägen liksom, utan bevis. Ska bli intressant att se svaret på den frågan.
  • Anonym (Hin håle)
    Anonym skrev 2024-05-08 22:09:56 följande:

Det är otroligt viktigt att detta anmäls.
    Rättegång är en stor del i ett offers upprättelse.
    Sexualbrott mot minderåriga ska självklart få konsekvenser.
    Det är otroligt viktigt att detta kommer fram så det finns i belastningsregistret och personen inte får arbeta med barn och ungdomar.

Det endast pedofiler som inte vill att dessa brott ska upptäckas och få konsekvenser

Du tror inte att det finns de som känner annorlunda? 
    Att en rättegång inte alls skulle hjälpa offret?
Svar på tråden Dottern utnyttjad