• Anonym (Martin)

Dottern utnyttjad

Dottern har blivit sexuellt utnyttjad. Hon är minderårig och den som gjorde det över 15. Vet inte riktigt vem det är, men dottern vet. Hon vill sannolikt inte gå vidare. Vad skulle ni göra?

• Svar på tråden Dottern utnyttjad
  • Anonym (Hin håle)
    Anonym (M) skrev 2024-05-09 08:52:35 följande:
    Jag har en fundering. 
    Är det så nuförtiden om det hamnar i en situation där ord står mot ord så finns ändå en chans att den åtalade kan dömas trots avsaknad av bevis (för att det offret berättar låter trovärdigt)? 
    Nej, finns ingen bevisning har jag svårt att se att det leder till åtal. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Hin håle) skrev 2024-05-09 09:27:22 följande:
    Det kan ju finnas omständigheter som gör att åklagaren tar det vidare till åtal, tex att offret berättat om sin upplevelse för någon annan strax efteråt.

Jag är inte så insatt i detta men har förstått (om jag nu inte har fel) att en nämndeman kan fälla den tilltalade enbart på grund av trovärdig berättelse i just sexualbrott.
    Jag ville gärna ha svar av just nämndemannen huruvida detta stämmer.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (M) skrev 2024-05-09 09:44:27 följande:
    Det kan ju finnas omständigheter som gör att åklagaren tar det vidare till åtal, tex att offret berättat om sin upplevelse för någon annan strax efteråt.

Jag är inte så insatt i detta men har förstått (om jag nu inte har fel) att en nämndeman kan fälla den tilltalade enbart på grund av trovärdig berättelse i just sexualbrott.
    Jag ville gärna ha svar av just nämndemannen huruvida detta stämmer.
    Det är inte en nämndeman som fäller en åtalad. Det är domaren i samråd med ett flertal nämndemän och det är domaren som meddelar vad de kommit fram till.
  • Anonym (M)
    Anonym (Nja) skrev 2024-05-09 09:54:11 följande:
    Det är inte en nämndeman som fäller en åtalad. Det är domaren i samråd med ett flertal nämndemän och det är domaren som meddelar vad de kommit fram till.
    Ja, det vet jag.
    Min fråga kvarstår.
    Om bara en nämndeman fäller blir det såklart en friande dom. Men, om en nämndeman kan fälla vid "ord mot ord" pga trovärdig berättelse, så kan såklart alla tre nämndemän välja att fälla. Då blir det fällande dom även om den juridiskt utbildade domaren väljer att fria.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (M) skrev 2024-05-09 10:13:19 följande:
    Ja, det vet jag.
    Min fråga kvarstår.
    Om bara en nämndeman fäller blir det såklart en friande dom. Men, om en nämndeman kan fälla vid "ord mot ord" pga trovärdig berättelse, så kan såklart alla tre nämndemän välja att fälla. Då blir det fällande dom även om den juridiskt utbildade domaren väljer att fria.
    Ja, men då skulle man som anklagad så klart ta det till HR och ifrågasätta bevisbördan.
  • Anonym (Em)
    Anonym (Hin håle) skrev 2024-05-09 09:27:22 följande:

vilken sorts bevisning tänker du att krävs för att åtal ska väckas? 

Det är ju inte ovanligt att det är ord mot ord. Misstänkt berättar om frivilligt sex och målsäganden om icke frivilligt sex. Inga vittnen har varit där. 

• Anonym (M)
    Anonym (Nja) skrev 2024-05-09 10:16:55 följande:
    Ja, men då skulle man som anklagad så klart ta det till HR och ifrågasätta bevisbördan.
    Du säger alltså att man kan bli funnen skyldig i tingsrätten helt utan konkreta bevis?

Ett offer för övergrepp kan alltså vänta sig att kunna få rätt... men därefter ytterligare något år med överklagandeprocess, där juridiskt utbildade personer i hovrätten inte borde kunna fälla enbart på trovärdig berättelse? 
  • Anonym (Nja)
    Anonym (M) skrev 2024-05-09 10:36:37 följande:
    Du säger alltså att man kan bli funnen skyldig i tingsrätten helt utan konkreta bevis?

Ett offer för övergrepp kan alltså vänta sig att kunna få rätt... men därefter ytterligare något år med överklagandeprocess, där juridiskt utbildade personer i hovrätten inte borde kunna fälla enbart på trovärdig berättelse? 
    Det var DU som sa det....
  • Cathariiina
    Anonym (nämndeman i tingsrätten) skrev 2024-05-09 02:24:34 följande:

Jag har suttit som nämndeman i tingsrätten och jag kan tala om att nu för tiden är man mycket medveten om hur jobbigt ungdomar har det under polisförhör och i rätten, så man har verkligen gjort om det om man bara jämför med 10 år tillbaka. Hon kommer att få träffa en person (som hon får förtroende för) hos polisen och de som förhör henne kommer att ha utbildning kring att förhöra barn/tonåringar, så de kommer att se till så att hon får förtroende för dem. Det går nämligen inte att hålla ett ordentligt förhör med en tonåring/ungdom som är orolig/rädd/tycker att det är obehagligt. Hon kommer också att få ta en paus när hon vill och barnförhöraren kommer att se till så att hon får pauser om hon inte ber om det själv (vilket hon absolut får göra om hon inte orkar prata.) Det kommer att spelas in med en kamera som är knappt märkbar och sedan kommer rätten att få ta del av inspelningen. Man utgår väldigt mycket från tonåringen/barnet i fråga nu för tiden, så jag tycker att du ska polisanmäla.

Det kan kännas väldigt skönt att få reda på att den som blivit åtalad blir dömd. Du som vårdnadshavare kan sitta med i rätten och lyssna, men ni behöver inte ens göra det, om ni inte vill.

Ja, men man ska tänka på att allting hamnar i en FUP som blir offentlig handling, d.v.s. vem som helt kan ladda ner den på nätet och gotta sig i alla de smaskiga detaljerna (som t.ex. några elaka skolkamrater till flickan skulle kunna se på det). Jag blev faktiskt alldeles förfärad när jag kollade i FUP:en till Ättiksfallet. Man tar ju för givet att det ska vara anonymt och maskat när det handlar om ett barn, men alla namn stod ju även brottsoffrets och syskonens, och hela den rättsmedicinska undersökningen var med inklusive den av hennes underliv. I detalj.

Jag antar att det blir likadant om en flicka våldtas? Och även OM domstolen skulle maska namn och personnummer, så hittar nyfikna personer uppgifterna ändå om de vill, på nätet nuförtiden t.ex. Flashback. Det går ju att hitta rättsfallet ändå med hjälp av datum, ort, brottsrubricering och andra omständigheter kring brottet. 

Jag säger inte att man inte ska anmäla för det, men det är bra att prata med barnet om detta tror jag, så att hon får välja själv.
  • Anonym (M)
    Anonym (Nja) skrev 2024-05-09 10:42:49 följande:
    Det var DU som sa det....
    Du svarade "ja" på att en nämndeman kan fälla enbart på ord. Då borde det kunna innebära att även tre nämndemän kan fälla enbart på ord.
    Med följden överklagan, ny rättegång, och... friande(?) I hovrätten. 
    Jag ställde ursprungligen min fråga till just nämndemannen i tråden.
Svar på tråden Dottern utnyttjad