• Anonym (Ledsenochbesviken)

Sambons farsa sabbade väggarna helt

Hej! Jag och min sambo har nyligen köpt vårt drömhus. Vi är jätteglada, och har haft en målare här som målat om hela undervåningen. Kalaset blev DYRT, men jag var SÅ nöjd. Jag hade verkligen det där fina jag alltid velat ha. Sen hade vi sambons farsa här som hjälpt oss med lite snickarjobb, vilket jag såklart är jättetacksam över. 

men! Hans farsa började även MÅLA listerna kritvita utan vår vetskap när vi inte var där. Och såhär, missförstå mig rätt- jag hade blivit jätteglad och tacksam om han faktiskt kunde måla. Men nu har han antagligen maskerat dåligt, eller inte alls och det är nu kritvit färg runt ALLA lister, dörrkarm, golvlister, taklister, runt fönster osv på väggarna som målaren för några veckor sedan gjorde så fina. Jag blev jätteleden när jag såg detta. Min sambo ryckte mest på axlarna och tyckte att jag var otacksam för att hans far har ju faktiskt ?försökt hjälpa till?. nu köpte jag ny färg (exakt samma som målaren hade) och försökte måla i hans misstag, på den vita färgen utanför listerna, men tyvärr blev det fult då man ser en supertydlig kant efter var jag målat. ÖVERALLT. jag bröt ihop och började gråta som en tok. Nu är ju allt bara ännu mer förstört. Och min sambo blir mer eller mindre bara sur på mig för att jag är ?otacksam? och säger att vi får väll måla om hela rummet igen ?bara?. Jag ser bara utgifter, och att behöva köpa färg och allt och måla över allt igen känns inte alls kul. man är ju inte direkt gjord av pengar som nybliven husägare. nu undrar jag verkligen, är jag otacksam över hans fars ?hjälp? ? Eller hur hade ni reagerat och vad hade ni gjort? 

• Svar på tråden Sambons farsa sabbade väggarna helt
  • Anonym (Abc)

Jag förstår din direkta reaktion, men långsiktigt så tycker jag du behöver lugna ned dig lite. Köp en miniroller och håll en spackel som skydd mot listen när du målar så fixar ni det där supersnabbt. Så kan du istället vara glad för hjälpen ni ändå fick.

• Mickezzz
    Anonym (Abc) skrev 2024-05-10 21:32:18 följande:

Jag förstår din direkta reaktion, men långsiktigt så tycker jag du behöver lugna ned dig lite. Köp en miniroller och håll en spackel som skydd mot listen när du målar så fixar ni det där supersnabbt. Så kan du istället vara glad för hjälpen ni ändå fick.

Hur kan man ens försvara svärfadern?

Hon ville inte ha hans hjälp,har inte bett om den och dessutom har han förstört ett fint arbete.
  • Tom Araya

Din sambo verkar tycka att det är viktigare att ha en bra relation med sin pappa än med dig, vilket jag tycker är ett förjävligt beteende mot sin partner.

• Mal78
    Tom Araya skrev 2024-05-10 21:34:17 följande:

Din sambo verkar tycka att det är viktigare att ha en bra relation med sin pappa än med dig, vilket jag tycker är ett förjävligt beteende mot sin partner.

Exakt min tanke också. Fullständigt oacceptabelt. 
  • Anonym (Ledsenochbesviken)
    Mal78 skrev 2024-05-10 21:53:39 följande:
    Exakt min tanke också. Fullständigt oacceptabelt. 

Har nog aldrig sett det så förr.. men att läsa det såhär är en liten ögonöppnare såklart. 

min sambo har alltid tippat lite på tå för sin far. Så fort han har gjort något som han själv känner sig nöjd med, byggt ett staket, en trappa till altanen eller nått så klagar hans pappa på att det är snett, eller dåligt gjort. (Hans far arbetar inom byggbranchen) min Sambo har inte pratat så mycket om sin uppväxt med sin pappa, men som jag förstått på andra (sambons vänner sen barnsben osv) har han aldrig varit bra nog för sin far. Vet inte om det har med saken att göra, att han accepterar allt utan att säga ifrån liksom.  

jag däremot, har en väldigt öppen relation med min familj och hade nog antagligen ringt upp min far direkt för att fråga vad i hela friden han har gjort. Vi är väldigt olika där, och har nog lite svårt att förstå varandras agerande i en situation som denna just av den anledningen. 

• Anonym (Mallan)

Åh, jag förstår dig fullt ut!

Vi hade köpt tapeter när vi köpte huset. Nu var det definitivt inga dyra tapeter men de var hittade på rea så det fanns inga fler rullar. 

Hade bett min mamma som är bra på tapeter att sätta upp dem men så dök svärföräldrarna upp och vill hjälpa till. Vi var tacksamma för hjälpen och instruerade innan hur vi ville ha dem (jag var höggravid) och vad de skulle göra med underlaget. De tyckte ju att de satt upp tapeter förr så det var inga problem. 

De tog inte bort kanter från gamla tapeter som satt under eller spacklade och slipade där vi ville ha gjort det. Vad än jobbigare var var att det fanns ett mönster på tapeten att arbeta efter. Inget svårt eller avancerat mönster, men det krävdes lite jobb med att skära snett mot listerna då rummet inte var helt rakt. Inte så svårt kan man tycka. 

Höggravid och överkänslig fick jag bita mig i läppen för att inte grina högt. Min sambo var väl lite som din och tyckte att det var bra att de fick gjort jobbet. Själv försökte jag täcka de värsta missarna med tavlor och möbler. Men jag var rätt less varje gång jag såg missarna vilket var ofta då det var barnens rum. 

Var nästan glad när ungarna målade på tapten ett par år senare... i 7 år stod jag ut sedan åkte den ner och jag var så jäkla nöjd! 

Fick stoppat dem med att tapetsera nästa rum som också hade mönster, tack och lov. Det fick mamma göra och den tapeten tittar jag på nu, lika fin och mönsterpassad 12 år senare. 

Så, försök stå ut ett tag och sedan om ett par månader så säger du till sambon att ni får göra om det. Det är hans pappa så det är väl inte mer än rättvist att han får betala mer från sitt konto och avstå något från hans hobbys. 

• Anonym (Process)
    Anonym (Ledsenochbesviken) skrev 2024-05-10 22:03:42 följande:

Har nog aldrig sett det så förr.. men att läsa det såhär är en liten ögonöppnare såklart. 

min sambo har alltid tippat lite på tå för sin far. Så fort han har gjort något som han själv känner sig nöjd med, byggt ett staket, en trappa till altanen eller nått så klagar hans pappa på att det är snett, eller dåligt gjort. (Hans far arbetar inom byggbranchen) min Sambo har inte pratat så mycket om sin uppväxt med sin pappa, men som jag förstått på andra (sambons vänner sen barnsben osv) har han aldrig varit bra nog för sin far. Vet inte om det har med saken att göra, att han accepterar allt utan att säga ifrån liksom.  

jag däremot, har en väldigt öppen relation med min familj och hade nog antagligen ringt upp min far direkt för att fråga vad i hela friden han har gjort. Vi är väldigt olika där, och har nog lite svårt att förstå varandras agerande i en situation som denna just av den anledningen. 

Det är kanske du som ska hantera detta genom att själv försöka lyfta detta med din svärfar och fråga varför han överraskat med lite målning när du och maken ju planerat för något annat.

För precis som någon sa, så kommer du ångra om du inte sätter ner foten, för vad är det mer ni ska bli tacksamma för?

Visst är det hans familj och pappa, men det är ju OCKSÅ ditt hem och du har en annan frihet att välja hur du hanterar det hela. Maken får naturligtvis fortsatt välja att tycka det är hjälpsamt. Du är däremot fri att faktiskt ringa upp och upplysa om att du inte uppskattar denna typen av dåligt utförd måleri. 
  • Anonym (Neeej)

Alltså det bara kryper i mig när jag läser det här.
    Ta tillbaka nyckeln, hans far får inte sätta sin fot hos er igen. Så hade jag känt om jag var du i alla fall.

Sedan ska han ha klart för sig att man INTE går in i någon annans hem och renoverar utan lov?! 
    Din sambo verkar märklig också som inte kan säga ifrån.

Jag hade nog funderat på att dumpa sambon också om han fortsätter att tillåta att gränser passeras. 

Vad är det med vissa äldre och bara anse sig ha rätt att styra och ställa i sina vuxna barns liv?! Helt absurt beteende.

• Anonym (Ol)

Känner igen din sambos förhållande till pappan från min make. Precis som för din sambo blev det uppenbart att relationen till föräldern inte var bra när det kom en fru/sambo in i bilden som inte accepterade att hans föräldrar kommenterade, försökte bestämma och i ditt fall körde över er helt och hållet. Din sambo är van och har sedan barnsben hittat ett sätt att hantera det. Men då är sättet också ett barns. Som barn är man beroende av föräldrarna och kan inte protestera på samma sätt som en vuxen. Han gör fortfarande som han behövde göra som liten. 

Nu blir ju även du som sambo drabbad. Men du är vuxen och reagerar på ett vuxet sätt. Du är inte beroende av dina svärföräldrar utan kan reagera med ilska. 

Din sambo behöver stöttning för att kunna bli vuxen i förhållande till sin pappa. Det kommer förmodligen inte bli kul för någon när han tar tag i det, men helt ärligt, står du ut om det fortsätter så här? Det här är kanske tillfället när din sambo visar sin pappa att deras relation är förändrad nu. De är två vuxna. 

Det finns en massa trådar om svärmödrar som gör så här när det gäller vård av barn och matlagning tex. Här är det exakt samma problem, men svärfar är kanske inte särskilt intresserad av barn utan av huset. Men det är exakt samma fenomen. 

• Anonym (Mia)

Skulle ha blivit vansinnig om någon målat om i mitt hus på eget initiativ, även om det blivit bra. Så respektlöst. Skulle genast ha berättat för svärfar att han inte får ta ett enda initiativ på egen hand beträffande er egendom, även om det var vänligt menat. Egenmäktigt förfarande skulle väl polisen kalla det om ni anmälde gubben, det är straffbart. Var tydlig nu, annars kör han över er igen. 

Anlita en målare som kan förbättra eländet. Helt fint går det nog inte att få till utan att måla om alla väggar igen. 

Svar på tråden Sambons farsa sabbade väggarna helt