• Anonym (Ledsenochbesviken)

Sambons farsa sabbade väggarna helt

Hej! Jag och min sambo har nyligen köpt vårt drömhus. Vi är jätteglada, och har haft en målare här som målat om hela undervåningen. Kalaset blev DYRT, men jag var SÅ nöjd. Jag hade verkligen det där fina jag alltid velat ha. Sen hade vi sambons farsa här som hjälpt oss med lite snickarjobb, vilket jag såklart är jättetacksam över. 

men! Hans farsa började även MÅLA listerna kritvita utan vår vetskap när vi inte var där. Och såhär, missförstå mig rätt- jag hade blivit jätteglad och tacksam om han faktiskt kunde måla. Men nu har han antagligen maskerat dåligt, eller inte alls och det är nu kritvit färg runt ALLA lister, dörrkarm, golvlister, taklister, runt fönster osv på väggarna som målaren för några veckor sedan gjorde så fina. Jag blev jätteleden när jag såg detta. Min sambo ryckte mest på axlarna och tyckte att jag var otacksam för att hans far har ju faktiskt ?försökt hjälpa till?. nu köpte jag ny färg (exakt samma som målaren hade) och försökte måla i hans misstag, på den vita färgen utanför listerna, men tyvärr blev det fult då man ser en supertydlig kant efter var jag målat. ÖVERALLT. jag bröt ihop och började gråta som en tok. Nu är ju allt bara ännu mer förstört. Och min sambo blir mer eller mindre bara sur på mig för att jag är ?otacksam? och säger att vi får väll måla om hela rummet igen ?bara?. Jag ser bara utgifter, och att behöva köpa färg och allt och måla över allt igen känns inte alls kul. man är ju inte direkt gjord av pengar som nybliven husägare. nu undrar jag verkligen, är jag otacksam över hans fars ?hjälp? ? Eller hur hade ni reagerat och vad hade ni gjort? 

• Svar på tråden Sambons farsa sabbade väggarna helt
  • Anonym (Enkelt)
    Core skrev 2024-05-12 18:31:01 följande:

Haha. Din inställning är anledningen till att jag som har lång erfarenhet av hantverk inte hjälper folk ändå. Den här inställningen hittar du bara i Sverige, det lovar jag.

Vandalism är när du med uppsåt förstör för förstörandets skull, inte när du är ombedd att hjälpa till men får mest skit för det för att mottagarens subjektiva åsikt är att det vart dåligt. 

Den som förstörde mest är trådstartaren själv. För att snygga till målning runt fogar så maskerar man listen, och sedan högst en centimeter ut på väggen, då upplevs eventuell skillnad som en skugga, ögat uppfattar det alltså inte.

Sen undrar jag vad hon vill att hennes man ska göra? Gråta? Älta? Eller bekräfta hennes känslor som om hon var fyra år?

Du missade ett "o" där. Oombedd heter det.
  • Anonym (Ol)
    Anonym (Linnea) skrev 2024-05-12 19:37:29 följande:
    Tack, detta var en del i det jag ville ha fram. Det finns liksom noll tacksamhet och uppskattning för den goda tanken som faktiskt fanns. Och det jobb som utfördes rätt. Du har nog en poäng med att det är ett svenskt beteende. 
    Så om din partners föräldrar tog sig in i ditt hem när du var på jobbet, utan att säga något till dig, klippte av och fållade om alla dina byxor för att de tycker att lite kortare byxor passar dig bättre, då är du bara tacksam eftersom det var en god tanke? 
  • Anonym (Ol)
    Core skrev 2024-05-12 18:31:01 följande:

Vandalism är när du med uppsåt förstör för förstörandets skull, inte när du är ombedd att hjälpa till men får mest skit för det för att mottagarens subjektiva åsikt är att det vart dåligt.

Du har missuppfattat. Pappan har inte fått i uppgift att måla listerna och gjorde det dåligt. Han har själv hittat på att det behövde göras och har utan att fråga sin son eller ts gått in i deras hus (förmodligen när de inte var hemma) och målat som han vill ha det utan att de visste om det. Och förstört det snygga målarjobb ts + sambo betalat dyra pengar för. 
  • Core
    Anonym (Mimmi) skrev 2024-05-12 19:53:56 följande:
    Säga ifrån på skarpen till sin farsa så att han slutar att ta sig friheter med andras egendom.

Han var INTE ombedd att måla. Det var han själv som hittade på att det var en bra idé.
    Snälla människor. Uppenbarligen var han ombedd att hjälpa till med listerna, ska man behöva skriva kontrakt med sina barn vart gränsen för den hjälpen går?

Jag hoppas gubben låter den här tafatta familjen som till och med tar in hjälp för att måla väggar, lösa allt själv i framtiden. De klarar inte att måla själv, eller lista, hur fan ska han då första att de minsann ska kladda listen på egen hand när de uppenbarligen inte klarar av något annat?
  • Core
    Anonym (Ol) skrev 2024-05-12 20:20:52 följande:
    Du har missuppfattat. Pappan har inte fått i uppgift att måla listerna och gjorde det dåligt. Han har själv hittat på att det behövde göras och har utan att fråga sin son eller ts gått in i deras hus (förmodligen när de inte var hemma) och målat som han vill ha det utan att de visste om det. Och förstört det snygga målarjobb ts + sambo betalat dyra pengar för. 
    Vart står det att karln brutit sig in? Jag läser det som att han är där och hjälper till med snickerier, bland annat lister, hur ska han veta vart behovet av hjälp tar slut?
  • Anonym (Mimmi)
    Core skrev 2024-05-12 20:24:18 följande:
    Snälla människor. Uppenbarligen var han ombedd att hjälpa till med listerna, ska man behöva skriva kontrakt med sina barn vart gränsen för den hjälpen går?
    Det brukar gå alldeles utmärkt att be en person att göra A utan att hen för den sakens skull tror att hen ska göra B också.
  • Anonym (Usch)
    Anonym (Ol) skrev 2024-05-12 20:17:05 följande:
    Så om din partners föräldrar tog sig in i ditt hem när du var på jobbet, utan att säga något till dig, klippte av och fållade om alla dina byxor för att de tycker att lite kortare byxor passar dig bättre, då är du bara tacksam eftersom det var en god tanke? 
    Haha - klockrent! Så jävla bra skrivet!
  • Anonym (Usch)
    Core skrev 2024-05-12 20:26:09 följande:
    Vart står det att karln brutit sig in? Jag läser det som att han är där och hjälper till med snickerier, bland annat lister, hur ska han veta vart behovet av hjälp tar slut?
    Så snickare och målare tror att de har samma yrke? För man kan ju omöjligt veta var gränsen går...
  • Core
    Anonym (Usch) skrev 2024-05-12 21:21:37 följande:
    Så snickare och målare tror att de har samma yrke? För man kan ju omöjligt veta var gränsen går...
    Haha! Jag tror att han var där som far, inte som yrkesman? En pappa som är ombedd att hjälpa till, hjälper till. Är man pedant och vill ha full kontroll över resultatet, gör det själv, lär dig. Det här är ett stort vittnesmål om lättja, man gör ingenting själv och förväntar sig att alla som ska göra det åt dig vet vad du vill ha, och exakt vad som ska göras, åt dig.

Men skitsamma, det här bekräftar bara vad jag redan visste, hjälp inte andra med det praktiska. 
  • Anonym (Linnea)
    Anonym (Ol) skrev 2024-05-12 20:17:05 följande:
    Fast han tog ju sig inte in. Han var redan där och var ombedd att hjälpa till. Du beskriver en helt annan situation nu.
Svar på tråden Sambons farsa sabbade väggarna helt