• Anonym (RAKE)

Frun tar inga initiativ

?en av så många trådar i ämnet. Jag vet, för jag har läst dem. Säkert alla. 

Kontext: jag man strax under 40. Frun i samma ålder. Par och gifta sedan 15 år tillbaka. Har två barn 9 och 12. Villa och mer än stabil ekonomi. Vardagslyx men inget överdådigt. 

Till och från i relationen så har det varit mer än knapert på sexfronten. Som så många andra här inne så har det kommunicerats från min sida att det fan är för dåligt med att knappt få ligga på månader. Jag tänder enormt på min fru, hon är skitsnygg och det berättar jag för henne mer än gärna flera gånger om dagen ibland. Hon suger mer än gärna åt sig också. Det är dock oerhört dåligt med smicker tillbaka. Efter kommunikation från min sida så slutar det ofta med att hon tar initiativet dagen efter. Så genomruttet om du frågar mig. En av gångerna så avvisade jag henne bara för att det var så jävla genomskinligt att hon bara ?ställde upp?. Helvette vilken dålig stämning det blev då kan jag säga. Blev jävligt torrt lääääänge efteråt. 

Till nuvarande situation. Vi rök ihop rejält för ett tag sedan. Handlade mycket om ?jobbet? som görs hemma. Skulle absolut säga att jobbet görs lika hemma men med lite olika inriktningar. Hon vägrar tex. att diska (vi har ingen diskmaskin) och då gör jag det mer än gärna. Har inga problem med det. Jag är sjukt dålig på att förutse när det behöver tvättas. Men har inget problem med att tvätta, saknar dock det ögat litegrann. 

till sak:
    Jag har sedan typ 3 veckor helt upphört med det annars vardagliga smickret och klappen på rumpan osv. Med någon sorts tyst förhoppning om att hon ska fatta vinken. Det har hon definitivt inte. Hon har nämnt vid något tillfälle att hon saknat någon klapp på rumpan osv. Inte mer än så dock. Kan tyckas vara löjligt men eftersom jag typ varje gång jag ?får till det? känner att jag tvingat på mig min fru. Så kände jag att jag behöver sätta någon form av statement. Hon utsätter mig för liknande saker för jämnan, dock handlar det då inte om sex. Syftet från hennes sida är att visa på hur dålig jag är på att uppmärksamma just den saken som hon gör så bra Hela tiden. 

nu har vi varit på semester i två veckor. Igår turades vi om att duscha och var nakna samtidigt i duschen. Hon tittade inte ens åt mig. Om inte jag sätter fart på någonting så kommer jag inte få ligga på hela semestern och lång tid efter Det också. 

Detta är ingen ?vad ska jag göra? tråd. Utan snarare en berättelse om ett sexlöst samliv. 

fortsättning följer 

• Svar på tråden Frun tar inga initiativ
  • Smecker
    New Dawn skrev 2024-08-16 09:36:22 följande:
    Risken, att göra som du säger är att kvinnan allt för sällan tar initiativ. Antingen hinner mannen före, eller så blir det inget. Lusten rinner ut i sanden. Om mannen också är lite seg på att ta initiativ blir det ännu sämre, mer sällan. Varför inte tillåta sig att prova? Varför måste mannen absolut veta? (som du nämner) 
    Varför måste kvinnan absolut veta? Hon kan väl tillåta sig att prova?
    New Dawn skrev 2024-08-15 21:36:45 följande:

* Jag kände mig lite rädd att lusten inte var tillräcklig och att jag, om jag tog initiativ till något som kunde leda till sex, inte kunde backa. Pinsamt att säga "nej förresten, jag kanske inte har lust ändå" Det kändes lättare om mannen inledde det hela. Jag fick mer tid att känna efter liksom.

Är du bara pantad, eller är du dum i huvudet på riktigt?
  • New  Dawn
    Anonym (BBW) skrev 2024-08-16 07:51:49 följande:
    Håller helt med om att sökandet efter millimeterrättvisa är extremt dödande i en relation och också väldigt ineffektivt. 

Känner tyvärr folk som nästan för bok på hur många gånger den ena eller andra plockat ur diskmaskinen, tvättar, städat och liknande och lägger ner nästan mer energi på denna bokföring än på att få vardagen att fungera. 

Jag brukar predika att vara energi och tidseffektiva. 
    Ett lite exempel gubben älskar att laga mat och är mycket bättre än vad jag på det. Jag kan finna det avkopplande på ett nästan meditativt sätt att stryka tvätten. Självklart är det då smartare att han lagar middag medans jag stryker utan att man för den skull har något poängsystem för en skjorta motsvarar 14 köttbullar eller liknande. 

Har lite som filosofi att ju snabbare och ju mindre energi vi behöver lägga på att få vardagssysslorna avklarad ju mer tid och energi har vi över till saker vi tycker är roliga, så som att ta en tur på våra motorcyklar eller ha en mysstund. 

Finns ett begrepp när man arbetar med arbetsgrupper. Vi är varandras arbetsmiljö. Vilket självklart kan översättas till att man i en relation är varandras vardag där man stöttar och lyfter varandra utifrån varandras förutsättningar, förmågor och kvaliteter. 

En rolig övning som jag stulit från just arbetet med att få arbetsgrupper att fungera. En egentligen riktigt hemsk övning som går ut på att  man fått en ny medarbetare i gruppen och hur man skall bete sig för att få den medarbetaren att sluta inom två veckor.

Bara att konstatera att människor är extremt kreativa när det gäller att frysa ut och få andra att känns sig värdelösa i både ord och handling. Självklar avslutas övningen med att man vänder på steken och skall hitta sätt att få den nya medarbetaren att känna sig uppskattad och välkommen. Slutar nästan alltid med att man mycket snabbt konstaterar att vi gör precis tvärtom mot när vi ville få den nya medarbetaren att sluta.

Denna övning fungerar väldigt bra även i andra sammanhang och inte minst i relationer.
    Ja, jag håller med ang uppdelning av arbetsuppgifter. Man passar för olika saker. Vissa saker är jobbigare för mig, än för min man, och tvärtom.
    Det är svårt att värdera. Många verkar vilja sätta poäng, typ, vilket blir knäppt. 
    Intressant övning! Och lite läskig. Haha
    Inte för att jag skulle vilja göra en övning privat, men på en arbetsplats, skulle det nog vara tankvärt. (erfarenheterna och reflektioner kunde man ju även plocka till privata relationer) 
    Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • New  Dawn
    Smecker skrev 2024-08-16 10:09:03 följande:

* Jag kände mig lite rädd att lusten inte var tillräcklig och att jag, om jag tog initiativ till något som kunde leda till sex, inte kunde backa. Pinsamt att säga "nej förresten, jag kanske inte har lust ändå" Det kändes lättare om mannen inledde det hela. Jag fick mer tid att känna efter liksom.

Det beror nog ofta på att hon inte "vågar" backa, och med det göra mannen besviken eller irriterad

Det hände mig några gånger med mitt ex, och det kändes väldigt jobbigt. Han tog illa upp. Jag kände mig dum. 

Jag beskrev orsaker till att jag inte tog initiativ tidigare. Nu tar jag ofta initiativ, och tillåter mig, och oss, att "prova".
    Det jag skrev var ingen åsikt. Det var en tidigare erfarenhet, jag delade med mig av. 

Du däremot. Varför måste du veta?
    Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • JayBerg
    New Dawn skrev 2024-08-16 09:57:33 följande:
    Men varför måste du veta innan. Varför duger inte ett kanske? Varför inte testa bara?

Jag tror att mycket är vunnet om det är naturligt att ibland bara ge, och ibland bara testa. Det blir inte svårt då. 

Jag tycker du verkar vettig. Du märker om hon vill, så jag tror verkligen inte du behöver tänka på övergrepp. Om du är osäker fråga bara "vill du". Inget svårare än så. 
    Nä jag MÅSTE inte veta i klartext varje gång, inte alls så.
    Men det ÄR en mental blockering för mig OM Jag känner att hon inte vill, så är det för mig, jobbar på det men den finns alltid där.

Vi avbryter ibland mitt i, nåt händer och vi avbryter.
    När man var yngre blev man mer irriterad JA,
    Typ "men va fan! Jag var ju för fan nära!"
    Men man lugnar sig med åren..
    Sen är det grymt osexigt för mig om hon inte vill längre, kalla det mental blockering eller kalla det va ni vill men så är det för mig och då blir det ganska lätt att avbryta.

Dock lär man sig med åren att om det blir avbrytet på nåt sätt så finns ofta kåtheten kvar i henne och om man bara har lite tålamod så blir det snart åka av igen! Och då ofta än bättre.. 😁
  • New  Dawn
    Anonym (BBW) skrev 2024-08-16 10:07:56 följande:
    Tror att det är viktigt att man båda i en relation har insikten att när man ställer en fråga eller utrycker en önskan så är det just en önskan utan krav och ultimatum. Det är en önskan som en partner antingen kan bifalla eller avböja.

Inte helt olikt hur det fungerar på många arbetsplatser där väldigt många har förtvivlat svårt att be om hjälp för att man ser det som ett tecken på svaghet.

Väldigt få är bra tankeläsare så våga fråga.

Vill man skojs till det lite kan man fråga om det är Netflix och chill eller bara Netflix.
    Fast jag menar mer att man inte ens har en önskan. Det får bli som det blir. Blir vi kåta blir det sex, blir en kåt tillfredställer vi bara den som känner behovet/lusten. Eller så väljer att prova senare. Eller så njuter vi bara ickesexuellt av smekningar. 

Annars håller jag med att uttrycka en önskan ska inte uppfattas som ett krav. 

Och det här med hjälp kan också bli aktuellt. En del kvinnor, med mer responsiv lust, behöver hjälp med att mannen tar initiativ. 
  • New  Dawn
    JayBerg skrev 2024-08-16 10:24:39 följande:
    Nä jag MÅSTE inte veta i klartext varje gång, inte alls så.
    Men det ÄR en mental blockering för mig OM Jag känner att hon inte vill, så är det för mig, jobbar på det men den finns alltid där.

Vi avbryter ibland mitt i, nåt händer och vi avbryter.
    När man var yngre blev man mer irriterad JA,
    Typ "men va fan! Jag var ju för fan nära!"
    Men man lugnar sig med åren..
    Sen är det grymt osexigt för mig om hon inte vill längre, kalla det mental blockering eller kalla det va ni vill men så är det för mig och då blir det ganska lätt att avbryta.

Dock lär man sig med åren att om det blir avbrytet på nåt sätt så finns ofta kåtheten kvar i henne och om man bara har lite tålamod så blir det snart åka av igen! Och då ofta än bättre.. 😁
    Hur skulle det funka om hon sög av dig, de gånger inte hennes lust räcker till? 
  • JayBerg
    New Dawn skrev 2024-08-16 10:22:13 följande:
    Det beror nog ofta på att hon inte "vågar" backa, och med det göra mannen besviken eller irriterad

Det hände mig några gånger med mitt ex, och det kändes väldigt jobbigt. Han tog illa upp. Jag kände mig dum. 

Jag beskrev orsaker till att jag inte tog initiativ tidigare. Nu tar jag ofta initiativ, och tillåter mig, och oss, att "prova".
    Det jag skrev var ingen åsikt. Det var en tidigare erfarenhet, jag delade med mig av. 

Det är lungt, tar det inte att du har en massa åsikter bara,
    Du delar med dig jättebra! Jag känner bara igen saker från våra diskussioner helt enkelt 😀

Jag tog illa upp, hon kände sig dum, precis så vart det för oss med.

Och nej måste inte veta i klartext varje j-a gång, inte alls så 😀
    Jag har blivit bättre på att "ta för mig" och träffa in det "rätt" så hon får känslan av att "jepp! Jag ÄR ännu sexig som fan"

Vilket hon är.. 😁
  • Anonym (Liten)
    Smecker skrev 2024-08-16 10:09:03 följande:

Detta upplevde jag mycket med mitt ex. Jag var sällan "kåt i förväg" men blev det av närhet. Han var alltid kåt i förväg och hade svårt att ge och utöva närhet utan att förvänta sig att det skulle leda till sex. Hans besvikelse för att det inte ledde till sex och otacksamhet för närheten vi just hade delat (ja det kändes så då han inte verkade kunna uppskattade dessa delarna separat) blev jobbig och jag drog mig för att initiera närhet och att föda närhet. Jag blev undvikande för jag ville inte hamna i situationer där jag orsakade besvikelse (trotts att jag själv var besviken).

i en relation så vill jag kunna hångla lite eller ge varandra massage utan att det alltid ska leda till knull. Jag kände mig inte trygg med att dela närhet med honom då närhet kändes som det kom med en prislapp.
  • Anonym (BBW)
    New Dawn skrev 2024-08-16 10:22:13 följande:

Nu har jag turen att ha en underbar man som respekterar mig och att min lust kan försvinna på ett ögonblick. Speciellt när jag är trött, stressad eller inte av någon anledning inte är i toppform. 

Ett av våra första möten har betytt massor för mig och den trygghet vi har.

Åkte hem till honom en kväll efter en rent jävlig dag på jobbet.

Var först sugen på sex lite som för att få hjärnan att boota om och få annat tänka på.

Suget försvann och jag brottades med mig själv om jag skulle vara duktig flicka och så att säga härda ut eller om jag skulle säga stopp. 

Valde att säga stopp och det som nu är min man reagerade på ett helt underbart sätt. Han tittade på mig, log varmt och sa. Tack för att du sade till så jag slapp göra dig illa.

Detta skapade tryggheten att våga inleda med vetskapen att jag kan avbryta när jag vill.
  • JayBerg
    New Dawn skrev 2024-08-16 10:31:26 följande:
    Hur skulle det funka om hon sög av dig, de gånger inte hennes lust räcker till? 
    Jajmensan! Tack gärna! Det räcker gott o väl!

Och den man som ÄNDÅ tjatar om att han "vill ju ligga!"
    Ja HAN kan man använda "kraftutryck" mot..

Och skall man börja med millimeterrättvisa så behöver nog många män tagga ner lite ja..släpp det! För du "dagbok" över sexlivet är du tyvärr fel ute, helt ute o cyklar ..

T.ex. just avsugningar är inte min kvinnas största nöje medan jag ÄLSKAR att slicka!
    Lääänge kunde hon finna lite obehag i att jag ville slicka henne för hon kände lite press att du "måste" ju hon suga..

NU har hon lärt sig att jag gör det mer än gärna och hon måste inte suga av mig i gengäld, inte alls! Och hon kan då njuuuta än mer.

Om jag "får igen" det på andra sätt? 
    DET kan du ge dig FAN på! 😁 så det är win-win för mig fast jag står för det absolut mesta när det kommer till oralsex..
Svar på tråden Frun tar inga initiativ