• Anonym (RAKE)

Frun tar inga initiativ

?en av så många trådar i ämnet. Jag vet, för jag har läst dem. Säkert alla. 

Kontext: jag man strax under 40. Frun i samma ålder. Par och gifta sedan 15 år tillbaka. Har två barn 9 och 12. Villa och mer än stabil ekonomi. Vardagslyx men inget överdådigt. 

Till och från i relationen så har det varit mer än knapert på sexfronten. Som så många andra här inne så har det kommunicerats från min sida att det fan är för dåligt med att knappt få ligga på månader. Jag tänder enormt på min fru, hon är skitsnygg och det berättar jag för henne mer än gärna flera gånger om dagen ibland. Hon suger mer än gärna åt sig också. Det är dock oerhört dåligt med smicker tillbaka. Efter kommunikation från min sida så slutar det ofta med att hon tar initiativet dagen efter. Så genomruttet om du frågar mig. En av gångerna så avvisade jag henne bara för att det var så jävla genomskinligt att hon bara ?ställde upp?. Helvette vilken dålig stämning det blev då kan jag säga. Blev jävligt torrt lääääänge efteråt. 

Till nuvarande situation. Vi rök ihop rejält för ett tag sedan. Handlade mycket om ?jobbet? som görs hemma. Skulle absolut säga att jobbet görs lika hemma men med lite olika inriktningar. Hon vägrar tex. att diska (vi har ingen diskmaskin) och då gör jag det mer än gärna. Har inga problem med det. Jag är sjukt dålig på att förutse när det behöver tvättas. Men har inget problem med att tvätta, saknar dock det ögat litegrann. 

till sak:
    Jag har sedan typ 3 veckor helt upphört med det annars vardagliga smickret och klappen på rumpan osv. Med någon sorts tyst förhoppning om att hon ska fatta vinken. Det har hon definitivt inte. Hon har nämnt vid något tillfälle att hon saknat någon klapp på rumpan osv. Inte mer än så dock. Kan tyckas vara löjligt men eftersom jag typ varje gång jag ?får till det? känner att jag tvingat på mig min fru. Så kände jag att jag behöver sätta någon form av statement. Hon utsätter mig för liknande saker för jämnan, dock handlar det då inte om sex. Syftet från hennes sida är att visa på hur dålig jag är på att uppmärksamma just den saken som hon gör så bra Hela tiden. 

nu har vi varit på semester i två veckor. Igår turades vi om att duscha och var nakna samtidigt i duschen. Hon tittade inte ens åt mig. Om inte jag sätter fart på någonting så kommer jag inte få ligga på hela semestern och lång tid efter Det också. 

Detta är ingen ?vad ska jag göra? tråd. Utan snarare en berättelse om ett sexlöst samliv. 

fortsättning följer 

• Svar på tråden Frun tar inga initiativ
  • JayBerg
    Tom Araya skrev 2024-08-16 12:56:31 följande:
    Du kan inte heller skilja på vad det känns som och vad det principiellt är. Din fråga blir därför omöjlig att svara på.
    Ook.. men som du kanske har läst här i tråden kan ord uppfattas och tolkas på vitt skilda sätt.

Kanske du kan utveckla mer hur DU ser på det?

Att köra med "du fattar ju inte hur JAG ser på det så jag tänker inte ens försöka förklara för dig" kommer man inte långt med..
  • Anonym (Tjejen)

Kan lägga till att vi några få ggr avbrutit, följden då har blivit bland den största förvåning jag sett men sen acceptans och värme. Som nån skrev, nästa gång blir då ännu bättre och jag vet att det blir tätt inpå. I en tidigare relation blev följden högljudd irritation när det hände, det var inte bra för mig kan jag säga. Det var hett att det betydde så mycket men jag blev mer återhållsam. Och det är en av anledningarna till att det blev ett ex, att dom egna behoven oftast sågs som viktigast.

• JayBerg

Det kan finnas många orsaker att en relation är dålig och ibland är det bästa att gå skilda vägar, så är det ju.

Men om båda faktiskt älskar varandra, i övrigt funkar det bra o.s.v. och det kanske baaaara är sexbiten som är lite skakig, lite obalans i helt enkelt, tycker iallafall jag att man skall försöka lösa den biten före man väljer att bryta upp.

Om man tror sig vara helt perfekt och det är alla andra som bara inte fattar det så är risken att problem uppstår i nästa relation med. O nästa.. o nästa....

• New  Dawn
    Tom Araya skrev 2024-08-16 11:58:52 följande:
    Det är skillnad på vad det känns som och vad det rent principiellt är (för att man ägnar tid och energi på sin partner, som man hade kunnat lägga på något annat, bara för sin egen skull). Du har ju själv använt uttrycken "ge och ta", vilket inte är relevant om det måste kännas som en uppoffring.
    Märkligt, med ditt resonemang är alltså det ideala sexet att allt handlar om att maximera din njutning. Allt annat är en uppoffring. 

Kände du så även i början av relationen? 

För mig och för många andra är det lika viktigt att den andre njuter, och själva upplevelsen av det, är något man tycker om och vill.

Förstår inte riktigt din sista mening, Det ÄR ingen uppoffring att ge min man njutning. Att suga av honom tex. Det är ofta något jag påbörjar. Han kanske inte ens har haft tanken, men jag gör honom kanske sugen och först då känner han lust och behov. Detta utan någon tanke på att tiden kunde ägnas åt mig. Jag älskar att smeka och suga hans kuk, men jag menar ändå att det är en njutning jag ger. Jämför med när han slickar och fingrar mig, då jag tar emot. 
    Jag kan säga rakt ut att jag känner mig sugen, om det är det jag vill. Eller visa det tydligt. 
    Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • New  Dawn
    Anonym (Liten) skrev 2024-08-16 10:33:57 följande:
    Detta upplevde jag mycket med mitt ex. Jag var sällan "kåt i förväg" men blev det av närhet. Han var alltid kåt i förväg och hade svårt att ge och utöva närhet utan att förvänta sig att det skulle leda till sex. Hans besvikelse för att det inte ledde till sex och otacksamhet för närheten vi just hade delat (ja det kändes så då han inte verkade kunna uppskattade dessa delarna separat) blev jobbig och jag drog mig för att initiera närhet och att föda närhet. Jag blev undvikande för jag ville inte hamna i situationer där jag orsakade besvikelse (trotts att jag själv var besviken).

i en relation så vill jag kunna hångla lite eller ge varandra massage utan att det alltid ska leda till knull. Jag kände mig inte trygg med att dela närhet med honom då närhet kändes som det kom med en prislapp.
    Jag tror detta är väldigt vanligt i längre relationer. Kvinnan vågar inte inleda något i fall lusten inte räcker till. Hon vågar kanske inte ta emot annan närhet, då hon tror att syftet är att ha sex och hon är osäker på lusten och förmågan. Vill inte göra mannen besviken och drar sig i stället undan. 
    Till slut blir glappet mellan dem större. Den fysiska närheten allt mer laddad. 
    Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • JayBerg
    New Dawn skrev 2024-08-16 14:54:22 följande:
    Jag tror detta är väldigt vanligt i längre relationer. Kvinnan vågar inte inleda något i fall lusten inte räcker till. Hon vågar kanske inte ta emot annan närhet, då hon tror att syftet är att ha sex och hon är osäker på lusten och förmågan. Vill inte göra mannen besviken och drar sig i stället undan. 
    Håller med... been There, done that....
    Men en del män kanske behöver översättningen.. 

"Ibland vill din kvinna BARA vara nära dig, inte ha din kuk i sig."
  • Anonym (BB)
    New Dawn skrev 2024-08-16 14:54:22 följande:

det är en enorm obalans i dina resonemang. allt går ut på att det är kvinnan som närmast diktatoriskt bestämmer allt inom samlivet. jag har inte en enda gång sett dig skriva att kvinnan också ska ta hänsyn till mannens känslor, lust och önskemål. du lägger all skuld och ansvar på männen. Väldigt enögt resonemang du har

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Örjan)
    Anonym (BB) skrev 2024-08-16 16:33:00 följande:

det är en enorm obalans i dina resonemang. allt går ut på att det är kvinnan som närmast diktatoriskt bestämmer allt inom samlivet. jag har inte en enda gång sett dig skriva att kvinnan också ska ta hänsyn till mannens känslor, lust och önskemål. du lägger all skuld och ansvar på männen. Väldigt enögt resonemang du har

Märkligt, då kan vi inte ha läst samma inlägg.
  • Anonym (Va?)
    Anonym (BB) skrev 2024-08-16 16:33:00 följande:

Nej det är det inte.
    Inte om du läst vad ND skrivit genom åren. Här skriver hon utifrån själva problemet.

Det är väl ändå självklart att man tar hänsyn till varandra önskningar och behov...
Svar på tråden Frun tar inga initiativ