• Anonym (RAKE)

Frun tar inga initiativ

?en av så många trådar i ämnet. Jag vet, för jag har läst dem. Säkert alla. 

Kontext: jag man strax under 40. Frun i samma ålder. Par och gifta sedan 15 år tillbaka. Har två barn 9 och 12. Villa och mer än stabil ekonomi. Vardagslyx men inget överdådigt. 

Till och från i relationen så har det varit mer än knapert på sexfronten. Som så många andra här inne så har det kommunicerats från min sida att det fan är för dåligt med att knappt få ligga på månader. Jag tänder enormt på min fru, hon är skitsnygg och det berättar jag för henne mer än gärna flera gånger om dagen ibland. Hon suger mer än gärna åt sig också. Det är dock oerhört dåligt med smicker tillbaka. Efter kommunikation från min sida så slutar det ofta med att hon tar initiativet dagen efter. Så genomruttet om du frågar mig. En av gångerna så avvisade jag henne bara för att det var så jävla genomskinligt att hon bara ?ställde upp?. Helvette vilken dålig stämning det blev då kan jag säga. Blev jävligt torrt lääääänge efteråt. 

Till nuvarande situation. Vi rök ihop rejält för ett tag sedan. Handlade mycket om ?jobbet? som görs hemma. Skulle absolut säga att jobbet görs lika hemma men med lite olika inriktningar. Hon vägrar tex. att diska (vi har ingen diskmaskin) och då gör jag det mer än gärna. Har inga problem med det. Jag är sjukt dålig på att förutse när det behöver tvättas. Men har inget problem med att tvätta, saknar dock det ögat litegrann. 

till sak:
    Jag har sedan typ 3 veckor helt upphört med det annars vardagliga smickret och klappen på rumpan osv. Med någon sorts tyst förhoppning om att hon ska fatta vinken. Det har hon definitivt inte. Hon har nämnt vid något tillfälle att hon saknat någon klapp på rumpan osv. Inte mer än så dock. Kan tyckas vara löjligt men eftersom jag typ varje gång jag ?får till det? känner att jag tvingat på mig min fru. Så kände jag att jag behöver sätta någon form av statement. Hon utsätter mig för liknande saker för jämnan, dock handlar det då inte om sex. Syftet från hennes sida är att visa på hur dålig jag är på att uppmärksamma just den saken som hon gör så bra Hela tiden. 

nu har vi varit på semester i två veckor. Igår turades vi om att duscha och var nakna samtidigt i duschen. Hon tittade inte ens åt mig. Om inte jag sätter fart på någonting så kommer jag inte få ligga på hela semestern och lång tid efter Det också. 

Detta är ingen ?vad ska jag göra? tråd. Utan snarare en berättelse om ett sexlöst samliv. 

fortsättning följer 

• Svar på tråden Frun tar inga initiativ
  • Anonym (Mina älskade rottisar.)
    Anonym (BB) skrev 2024-08-16 16:38:14 följande:
    du verkar ju vara värre än en hundvalp som ska slicka på allas händer. Har du ingen självkänsla kvar och våga tycka nåt eget. Fast du kanske vänder dig ut och in på dig själv för att i desperation få vara en kvinna nära
    Har du så lite att göra att du sitter på ett forum för att bara provocera med korkade inlägg. 

Till och med dummare inlägg än TOM ARAYA vilket inte vill säga lite.
  • Anonym (Eva)
    Anonym (BB) skrev 2024-08-16 16:33:00 följande:

det är en enorm obalans i dina resonemang. allt går ut på att det är kvinnan som närmast diktatoriskt bestämmer allt inom samlivet. jag har inte en enda gång sett dig skriva att kvinnan också ska ta hänsyn till mannens känslor, lust och önskemål. du lägger all skuld och ansvar på männen. Väldigt enögt resonemang du har

Oj. det var inte så lite bitter INCEL över ditt  helt osanna inlägg.
  • Anonym (Liten)
    New Dawn skrev 2024-08-16 14:54:22 följande:
    Jag tror detta är väldigt vanligt i längre relationer. Kvinnan vågar inte inleda något i fall lusten inte räcker till. Hon vågar kanske inte ta emot annan närhet, då hon tror att syftet är att ha sex och hon är osäker på lusten och förmågan. Vill inte göra mannen besviken och drar sig i stället undan. 
    Till slut blir glappet mellan dem större. Den fysiska närheten allt mer laddad. 

Det intressanta är att många män sällan lyssnar på dessa förklaringar och försöker förstå det.

• Anonym (Örjan)
    Anonym (Liten) skrev 2024-08-16 17:53:04 följande:

Det intressanta är att många män sällan lyssnar på dessa förklaringar och försöker förstå det.

Det glädjer mig oerhört att du skriver många män och inte generalisera och drar alla män över en kam även jag innerst inne hade hoppats på att du skrivit vissa eller ett fåtal män. 

Min förhoppning är att den övervägande delen av oss män är inkännande och omtänksamma. 

Utan att överdriva har jag extremt svårt för män som TOM ARAYA som alltid sätter sina behov och önskemål i första rummet och ser sex som något man kan köpslå om. 
  • New  Dawn
    Anonym (BB) skrev 2024-08-16 16:33:00 följande:

det är en enorm obalans i dina resonemang. allt går ut på att det är kvinnan som närmast diktatoriskt bestämmer allt inom samlivet. jag har inte en enda gång sett dig skriva att kvinnan också ska ta hänsyn till mannens känslor, lust och önskemål. du lägger all skuld och ansvar på männen. Väldigt enögt resonemang du har

Jaså. Tycket du det. På vilket sätt? Berätta gärna för det stämmer inte, men texten påverkas ju av kontexten. 
    Nu skriver jag ju mest i den här tråden till män som erfarit olika problem med kvinnor som inte tar initiativ, eller liknande. Då utgår jag från det. 
    Jag tror dock att större problem i sexlivet, har en djupare och mer komplex grund, och tror att det ser olika ut i olika par.. Ibland kanske känslorna helt enkelt har dött och då spelar det ingen roll vad mannen gör. 
    Men ja, jag tror att kvinnor oftare än män har en längre startsträcka, och oftare en mer responsiv lust, och i dessa fall, kan det orsaka en obalans, särskilt när det gäller initiativ.
    Jag har aldrig sagt att männen ska lösa det. Det jag har sagt är att det först är när man förstår varandra, visa att man vill förstå som man kan hitta lösningar, men då måste ju även kvinnan visa vilja att förstå männens känslor. 
    Jag förslog tex till någon man här i tråden att han skulle berätta att han inte känner sig älskad när hon inte vill ha sex, eller berätta att han känner sig ledsen när inte sexlivet fungerar. Inte bara klaga på att sex blir för sällan. Jag rekommenderar frågan. "Vill du jobba med vårat sexliv. För det känns lite bra som det är nu" Tex.
    Jag tycker också att det är bra om man kan tillfredsställa varandra. Tex en avsugning.
    Om jag skulle ge råd till en kvinna som har problem med att ta initiativ, eller låg lust, skulle jag ställa olika frågor och tex föreslå att hon pratar med sin man om hur hon känner. Tex att hon blir stressad om inte lusten kommer och föreslå mer kravlös njutning, men även till kvinnor i dessa situationer brukar jag föreslå att hon kan ge honom njutning ibland. Jag tror det släpper "pressen" att alltid måsta bli synkade. Dessutom slipper ju mannen känna sexuell frustration., och kanske är det lättare att kvinnan kan njuta efter det. Eller någon dag efter. Dock tror jag inte det funkar om det är för stor skillnad på lust. 
    Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • Anonym (Örjan)
    New Dawn skrev 2024-08-16 18:17:01 följande:
    Jaså. Tycket du det. På vilket sätt? Berätta gärna för det stämmer inte, men texten påverkas ju av kontexten. 
    Nu skriver jag ju mest i den här tråden till män som erfarit olika problem med kvinnor som inte tar initiativ, eller liknande. Då utgår jag från det. 
    Jag tror dock att större problem i sexlivet, har en djupare och mer komplex grund, och tror att det ser olika ut i olika par.. Ibland kanske känslorna helt enkelt har dött och då spelar det ingen roll vad mannen gör. 
    Men ja, jag tror att kvinnor oftare än män har en längre startsträcka, och oftare en mer responsiv lust, och i dessa fall, kan det orsaka en obalans, särskilt när det gäller initiativ.
    Jag har aldrig sagt att männen ska lösa det. Det jag har sagt är att det först är när man förstår varandra, visa att man vill förstå som man kan hitta lösningar, men då måste ju även kvinnan visa vilja att förstå männens känslor. 
    Jag förslog tex till någon man här i tråden att han skulle berätta att han inte känner sig älskad när hon inte vill ha sex, eller berätta att han känner sig ledsen när inte sexlivet fungerar. Inte bara klaga på att sex blir för sällan. Jag rekommenderar frågan. "Vill du jobba med vårat sexliv. För det känns lite bra som det är nu" Tex.
    Jag tycker också att det är bra om man kan tillfredsställa varandra. Tex en avsugning.
    Om jag skulle ge råd till en kvinna som har problem med att ta initiativ, eller låg lust, skulle jag ställa olika frågor och tex föreslå att hon pratar med sin man om hur hon känner. Tex att hon blir stressad om inte lusten kommer och föreslå mer kravlös njutning, men även till kvinnor i dessa situationer brukar jag föreslå att hon kan ge honom njutning ibland. Jag tror det släpper "pressen" att alltid måsta bli synkade. Dessutom slipper ju mannen känna sexuell frustration., och kanske är det lättare att kvinnan kan njuta efter det. Eller någon dag efter. Dock tror jag inte det funkar om det är för stor skillnad på lust. 
    Lägg ingen energi på att försöka förklara för folk som ändå inte vill lyssna och som bara vill provocera. 

I övrigt ett klokt inlägg.
  • New  Dawn
    Anonym (Liten) skrev 2024-08-16 17:53:04 följande:

Nej här på forum är många män tyvärr många män oförstående. Men här i tråden finns ju några män som lyssnar. 
    Om en kvinna i en relation verkligen försöker förklara hur hon känner och i samma mening visar att hon tycker det jobbigt är det nog fler män som skulle lyssna. Hoppas jag.
    Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • JayBerg
    Anonym (BB) skrev 2024-08-16 16:38:14 följande:
    du verkar ju vara värre än en hundvalp som ska slicka på allas händer. Har du ingen självkänsla kvar och våga tycka nåt eget. Fast du kanske vänder dig ut och in på dig själv för att i desperation få vara en kvinna nära
    Hahaha är jag inte "man" nog för dig??

Nämen nu tror jag att jag nog blir lite kränkt faktiskt 🤣
  • New  Dawn
    Anonym (BB) skrev 2024-08-14 23:02:16 följande:
    Frun tar inga initiativ

klart som fn att folk kompromissar i sänghalmen. skulle det vara så illa som ni vill påstå så skulle våra domstolar digna av lättkränkta som ska anmäla för övergrepp och det gör det inte. Vilka jälva pajasfigurer några av er är härinne, det märks att en del blir mer svagbegåvade än andra. troligen är ni bittra singlar hela bunten.

En kompromiss är en överenskommelse mellan två eller flera parter som nåtts genom ömsesidiga eftergifter, där de inblandade parterna ger upp några av sina ursprungliga krav eller positioner för att komma fram till en lösning som alla parter kan acceptera. Att kompromissa är en vedertagen och allmänt accepterad social problemlösningsmetod.

Ge något exempel på sexuell kompromiss?
    Tom Araya tyckte att variera ställningar(mellan det du föredrar och din partner) var ett exempel. Är det sådana kompromisser du menar? 
    Tror du att kompromisser är en lämplig lösning när den ena vill ha sex för sällan, som denna tråden ursprungligen handlar om? 
  • Anonym (Mina älskade rottisar.)
    JayBerg skrev 2024-08-16 18:58:43 följande:
    Hahaha är jag inte "man" nog för dig??

Nämen nu tror jag att jag nog blir lite kränkt faktiskt 🤣
    Skulle väl inte tro det.

Du är mycket mer man än att låta dig påverkas av så barnsliga kommentarer. 
Svar på tråden Frun tar inga initiativ