• Anonym (RAKE)

Frun tar inga initiativ

?en av så många trådar i ämnet. Jag vet, för jag har läst dem. Säkert alla. 

Kontext: jag man strax under 40. Frun i samma ålder. Par och gifta sedan 15 år tillbaka. Har två barn 9 och 12. Villa och mer än stabil ekonomi. Vardagslyx men inget överdådigt. 

Till och från i relationen så har det varit mer än knapert på sexfronten. Som så många andra här inne så har det kommunicerats från min sida att det fan är för dåligt med att knappt få ligga på månader. Jag tänder enormt på min fru, hon är skitsnygg och det berättar jag för henne mer än gärna flera gånger om dagen ibland. Hon suger mer än gärna åt sig också. Det är dock oerhört dåligt med smicker tillbaka. Efter kommunikation från min sida så slutar det ofta med att hon tar initiativet dagen efter. Så genomruttet om du frågar mig. En av gångerna så avvisade jag henne bara för att det var så jävla genomskinligt att hon bara ?ställde upp?. Helvette vilken dålig stämning det blev då kan jag säga. Blev jävligt torrt lääääänge efteråt. 

Till nuvarande situation. Vi rök ihop rejält för ett tag sedan. Handlade mycket om ?jobbet? som görs hemma. Skulle absolut säga att jobbet görs lika hemma men med lite olika inriktningar. Hon vägrar tex. att diska (vi har ingen diskmaskin) och då gör jag det mer än gärna. Har inga problem med det. Jag är sjukt dålig på att förutse när det behöver tvättas. Men har inget problem med att tvätta, saknar dock det ögat litegrann. 

till sak:
    Jag har sedan typ 3 veckor helt upphört med det annars vardagliga smickret och klappen på rumpan osv. Med någon sorts tyst förhoppning om att hon ska fatta vinken. Det har hon definitivt inte. Hon har nämnt vid något tillfälle att hon saknat någon klapp på rumpan osv. Inte mer än så dock. Kan tyckas vara löjligt men eftersom jag typ varje gång jag ?får till det? känner att jag tvingat på mig min fru. Så kände jag att jag behöver sätta någon form av statement. Hon utsätter mig för liknande saker för jämnan, dock handlar det då inte om sex. Syftet från hennes sida är att visa på hur dålig jag är på att uppmärksamma just den saken som hon gör så bra Hela tiden. 

nu har vi varit på semester i två veckor. Igår turades vi om att duscha och var nakna samtidigt i duschen. Hon tittade inte ens åt mig. Om inte jag sätter fart på någonting så kommer jag inte få ligga på hela semestern och lång tid efter Det också. 

Detta är ingen ?vad ska jag göra? tråd. Utan snarare en berättelse om ett sexlöst samliv. 

fortsättning följer 

• Svar på tråden Frun tar inga initiativ
  • Anonym (Lars-Åke)
    Anonym (kvinna) skrev 2024-08-20 11:32:42 följande:
    Jag ser det inte lika svart och vitt. T.ex. gillar jag inte ridställningen lika mycket som missionären, men jag har ändå ofta sex i den eftersom min partner gillar den. Jag kan njuta fast det inte är den bästa ställningen för mig. Men jag skulle självklart inte göra något som jag avskyr.
    Va?! Menar du att du kompromissar?! Akta dig, det finns några här i tråden som jämställer det med våldtäkt.

(Obs! Ironi!)
  • Tom Araya
    New Dawn skrev 2024-08-19 19:03:30 följande:
    Alla beslut i vardagen ser du som en kompromiss alltså? 

I varje stund gör man val. Från det att du vaknar på morgonen. Att du ens stiger upp är ett val. Vilka kläder du tar på dig. Vad du äter. Vad du väljer att säga, eller inte säga, till grannen, osv.
    Allt det jag nämner här ovan, är det kompromisser? 
    När är det man gör dagligen inte en kompromiss? 
    Det mesta innebär någon form av kompromiss, ja. Fördelningen av min tid och energi på en mängd olika saker jag bör, vill eller måste göra innebär kompromisser. Även valet mellan olika saker jag älskar att göra innebär en kompromiss, eftersom jag inte kan göra alla samtidigt.
    Kompromiss handlar i många fall om att skapa en balans.
  • Anonym (kvinna)
    Anonym (Lars-Åke) skrev 2024-08-20 14:01:27 följande:
    Va?! Menar du att du kompromissar?! Akta dig, det finns några här i tråden som jämställer det med våldtäkt.

(Obs! Ironi!)
    Ja, tyvärr präglas denna tråd av bristande nyansering, vilket man i och för sig inte borde bli förvånad över eftersom det är något som är symtomatiskt för FL.
  • New  Dawn
    Tom Araya skrev 2024-08-20 21:06:22 följande:
    Det mesta innebär någon form av kompromiss, ja. Fördelningen av min tid och energi på en mängd olika saker jag bör, vill eller måste göra innebär kompromisser. Även valet mellan olika saker jag älskar att göra innebär en kompromiss, eftersom jag inte kan göra alla samtidigt.
    Kompromiss handlar i många fall om att skapa en balans.
    Det stämmer inte.
    Läs igenom vad en kompromiss kännetecknas av. Du har ju själv citerat massor. 
    En kompromis handlar om när det finns två olika viljor/behov, mellan två eller flera personer (parter) som man behöver jämka ang. Man måste alltså göra någon typ av eftergift som alla kan acceptera. Det är alltså en anpassning, eller överenskommelse mellan minst två personer. 

Din uppfattning om kompromisser, skulle i så fall innebära flera tusentals kompromisser varje dag även om man är helt själv. Det är inte vad man kallar kompromiss.

Alla val, dagarna igenom, har egentligen många alternativ. Allt du säger, och gör skulle du kunna göra annorlunda. Ibland lite annorlunda, ibland väldigt annorlunda. 
    Anpassningar, till tex sociala spelregler, som att inte ha sex inför barn, offentligt, eller hos middagsgäster, är inte en kompromiss. Det är en anpassad till sociala krav, lagar, och normer. 
    Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • New  Dawn
    Anonym (kvinna) skrev 2024-08-20 11:32:42 följande:
    Jag ser det inte lika svart och vitt. T.ex. gillar jag inte ridställningen lika mycket som missionären, men jag har ändå ofta sex i den eftersom min partner gillar den. Jag kan njuta fast det inte är den bästa ställningen för mig. Men jag skulle självklart inte göra något som jag avskyr.
    Skulle du hellre vilja att ni bara hade sex så att du njöt? 

Att man gör saker för att den andre ska njuta, när man har sex, tycker jag är fullkomligt naturligt.
    Skulle aldrig känna behov av att kompromissa för det . Sex ska ju båda njuta av tycker jag. 
    Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • New  Dawn
    Anonym (kvinna) skrev 2024-08-21 08:59:42 följande:
    Ja, tyvärr präglas denna tråd av bristande nyansering, vilket man i och för sig inte borde bli förvånad över eftersom det är något som är symtomatiskt för FL.
    Hur skulle du vilja att sexlivet såg ut om du inte kompromissade? 
  • New  Dawn
    Anonym (kvinna) skrev 2024-08-19 19:22:07 följande:

Det verkar som om ni har stora problem i förhållandet, även när det gäller annat än sexlivet. Sen förstår jag inte hur det går ihop att du klagar på hennes initiativförmåga och sen tycker att det är genomruttet att hon tar initiativ dagen efter att ni pratat om sexlivet.

Ja, det är väldigt märkligt att han inte uppskattar att hon lyssnar på honom och faktiskt tar initiativ. 
    Att han bara ser det genomruttet säger nog en del om relationen i stort. 
  • Anonym (Ida)

Ha ha låter väldigt likt hur vi har det. Tror det ofta blir så i 40 års åldern om man varit ihop länge. Man får acceptera läget lite, dock verkar killar tycka sex är mycket viktigare än tjejen. Inte lätt med att få ihop vardagen med jobb och barn och orka ha sex. Prata med varandra! 

• New  Dawn

Det är skrämmande så individualistiskt samhälle vi lever i! Jag trodde faktiskt att det skulle vara mer vanligt och naturligt att tycka att båda ska njuta av sex, och att man var mer beredd, och hade mer lust, att engagera sig i det. 

Jag trodde särskilt att människor som gillar sex, var mer aktiva och engagerade i den andres njutning. 

• Meddelande borttaget
Svar på tråden Frun tar inga initiativ