• Anonym (Helt slut)

Jag är helt slut,vad gör man?

Behöver riktiga råd nu, sarkasm och elaka ord undanbedes verkligen å det bestämdaste.

Jag är helt körd i botten. Har två barn under 3 som är extremt intensiva varelser. Den äldre sparkas och slåss en hel del och jag vet inte hur jag ska bemöta det,jag är en rätt mild person annars och går aldrig i konfrontation, och har bara,mött barnet med lugn. Det yngre barnet är extremt mammigt.

Ovanpå det har jag ett tryggt jobb men väldigt ensamt efter pandemin när arbetsplatsen blev helt på distans så jag jobbar hemma utan kollegor mer än på Teams.

Maken är föräldraledig, och tar ansvar för barn och hem, men sen barnen kom har jag försvunnit ur hans värld. Har inte fått en kram på ett år utan att be om en. När jag är ledsen går han iväg för att han inte "vet hur han ska trösta" 

Ovanpå detta har jag dels åldrande föräldrar som behöver min hjälp mer och mer och som är sorgsna att bli äldre, så jag får bara höra om allt jobbigt med

deras liv 
    Har också ett syskon som konstant lägger sina problem i mitt knä, eller inte har tid att hjälpa till så jag får vara extra stöd där och får ingen avlastning med mina föräldrar.

Känner mig dränerad. Totalt. Och jag vet inte hur man tar sig ur det. Allt är bara en mängd personer som vill ha hjälp, behöver stöd, och lägger sina sorger på mig, och själv har jag ingen att gå till. 

Ser inte hur jag ska orka.

Hur hade ni gjort, behöver hjälp att tänka.

• Svar på tråden Jag är helt slut,vad gör man?
  • Anonym (Aflak)
    Anonym (Helt slut) skrev 2024-08-02 12:34:52 följande:

Till Tow2mater, om du läst tråden hade du sett att jag avstått jobbresor då det varit helt ödsligt att sitta på kontoret och det förlängt mina arbetsdagar för liksom inget mer jobb. Blir ju inte mkt raster eller fika på ett kontor där jag saknar kollegor, utan sitter själv vid en dator i ett bås liksom.

Det är jobbigt hemma men jag är inte kär nog i just jobbet att tycka att det är kul heller att sitta där och stirra in i en skärm ensam. Det är inget som höjt mina dagar om vi säger så. (Att jag borde byta jobb är det inget tvivel om, men jag är rädd om att ha en inkomst)

Jösses så du klagar, inget verkar tydligen vara bra. Skit i kollegor, du jobbar ju för att utföra ett jobb och få lön. Skit i om du inte får skvallra på rasterna. Personligen skulle jag tycka det vore asskönt att få jobba helt mol allena eftersom jag avskyr de flesta människor och jag vill inte heller höra deras gagg om deras tråkiga liv. Nej, sätt mig på en öde ö långt bort från civilisationen, se till så jag har uppkoppling och en laptop och jag jobbar som bäst. Eftersom jag även avskyr hetta och sol så sätt mig på en öde ö nära nordpolen eller liknande. Jag skulle tex vara en utmärkt kandidat för sydpolsforskning. Ju kallare desto bättre. Is och kyla representerar mitt inre. 

Jaja, fortsätt du att hitta saker att klaga på. Om några år får du börja med botox för när man aldrig är nöjd så påverkar det utseendet och skapar rynkor. 
  • Anonym (Helt slut)
    Anonym (Aflak) skrev 2024-08-03 05:53:37 följande:
    Jösses så du klagar, inget verkar tydligen vara bra. Skit i kollegor, du jobbar ju för att utföra ett jobb och få lön. Skit i om du inte får skvallra på rasterna. Personligen skulle jag tycka det vore asskönt att få jobba helt mol allena eftersom jag avskyr de flesta människor och jag vill inte heller höra deras gagg om deras tråkiga liv. Nej, sätt mig på en öde ö långt bort från civilisationen, se till så jag har uppkoppling och en laptop och jag jobbar som bäst. Eftersom jag även avskyr hetta och sol så sätt mig på en öde ö nära nordpolen eller liknande. Jag skulle tex vara en utmärkt kandidat för sydpolsforskning. Ju kallare desto bättre. Is och kyla representerar mitt inre. 

Jaja, fortsätt du att hitta saker att klaga på. Om några år får du börja med botox för när man aldrig är nöjd så påverkar det utseendet och skapar rynkor. 
    Åk du till din öde ö. Tror ingen skulle sakna dig, din empatilöse individ.

Lämna iaf gärna min tråd som en början. Hejdå.
  • Anonym (Sunflower)

TS, skrev i ett tidigare inlägg att din man borde börja jobba och du om möjligt gå ner i tid en period. Många vilda barn får trots allt utlopp för sin energi på förskolan, på ett sätt som man kanske inte mäktar med hemma.
    Skulle inte det vara ett alternativ?

Sen har flera tipsat om att kontakta sjukvård och försöka  bli sjukskriven ett tag (tid som du då ska lägga på att ta hand om dig själv). Hur ser du på det? 

• Anonym (Helt slut)

Sunflower, vårt yngsta barn är för litet för förskolan.

Att bli sjukskriven skulle för mig blir en väldigt stress, dels för att vår inkomst då skulle gå ned rejält, dels för att jag redan varit borta från jobb länge iom FL. Men att känna att vi måste ta av sparpengar skulle ge mig en jättestress.

• Anonym

Det är det som kallas livet. Småbarnen har du valt själv. 

• Anonym (Tess)

Går visst inte att citera...

Anonym: Det kan låta hårt det du skriver men du har ju rätt i det du skriver. Man väljer själv hur många barn man skaffar och att småbarn tar energi är ju knappast någon chock. Sen kan TS jobba hemifrån vilket är långtifrån alla småbarnsföräldrar som kan. De flesta måste stressa iväg med barnen på morgonen och det blir inte alls så flexibelt. Så utifrån detta kan det verka som inte alls så jobbigt men TS upplever det ju så trots allt. Svårt att hitta nån lösning för TS, kanske skaffa ett annat jobb där hon behöver gå hemifrån och får mer socialt på jobbet.

• Familjesus
    Anonym (Helt slut) skrev 2024-08-03 20:41:14 följande:

Sunflower, vårt yngsta barn är för litet för förskolan.

Att bli sjukskriven skulle för mig blir en väldigt stress, dels för att vår inkomst då skulle gå ned rejält, dels för att jag redan varit borta från jobb länge iom FL. Men att känna att vi måste ta av sparpengar skulle ge mig en jättestress.

I all välmening TS, så tror jag faktiskt att du måste försöka se lite utanför boxen och vara lite mer lösningsorienterad.

Håller inte med andra som i princip skriver att man får skylla sig själv som skaffat barn. Såklart har man inte tänkt sig att bli utbränd och de allra flesta klarar det ju bra, om än med lite påfrestning. 

Men du förkastar de flesta råd du får. Och gör man som man alltid gjort blir resultatet detsamma.Jag tror verkligen att du/ni behöver få till förändringar i ert liv, kanske något som känns okonventionellt (exempelvis ha barn på förskolan tidigare än tänkt).

Förstår att ekonomi också ger stress, vilket inte förbättrar hälsan. Men har ni ett sparkapital är det just till såna här kriser det ska användas. Allt kommer bli mycket sämre om du går In i väggen ordentligt. Nu har ni ju chansen att göra något åt det!

• Anonym (Helt slut)

Familjesus, alltså vi FÅR INTE ha barnet där än för regelverket. Så släpp den.

• Anonym
    Anonym (Tess) skrev 2024-08-04 13:42:01 följande:

Går visst inte att citera...

Anonym: Det kan låta hårt det du skriver men du har ju rätt i det du skriver. Man väljer själv hur många barn man skaffar och att småbarn tar energi är ju knappast någon chock. Sen kan TS jobba hemifrån vilket är långtifrån alla småbarnsföräldrar som kan. De flesta måste stressa iväg med barnen på morgonen och det blir inte alls så flexibelt. Så utifrån detta kan det verka som inte alls så jobbigt men TS upplever det ju så trots allt. Svårt att hitta nån lösning för TS, kanske skaffa ett annat jobb där hon behöver gå hemifrån och får mer socialt på jobbet.

Ja, mycket mer än så ser jag inte som någon lösning.
  • Familjesus
    Anonym (Helt slut) skrev 2024-08-04 14:47:39 följande:

Familjesus, alltså vi FÅR INTE ha barnet där än för regelverket. Så släpp den.

Förstår att det finns ett regelverk, uppfattade att barnet var lite äldre än vad det är. Men var egentligen ett exempel på att tänka utanför boxen.
    Hur gammal är den yngsta?
  • Anonym
    Anonym (Helt slut) skrev 2024-07-30 19:18:29 följande:

.

Ovanpå detta har jag dels åldrande föräldrar som behöver min hjälp mer och mer och som är sorgsna att bli äldre, så jag får bara höra om allt jobbigt med

deras liv 
    Har också ett syskon som konstant lägger sina problem i mitt knä, eller inte har tid att hjälpa till så jag får vara extra stöd där och får ingen avlastning med mina föräldrar.

Vad är det dina föräldrar behöver hjälp med?
    Kan de vara aktuella för hemtjänst, eller har de råd att köpa in hjälpen för egna pengar om du inte orkar?
    Har de förståelse för att du känner dig trött?

Säg ifrån till ditt syskon, att du inte orkar med dens problem också. Att syskonet inte hjälper föräldrarna kan du inte göra något åt.
  • Anonym (Helt slut)

Nej, hemtjänst är inte aktuellt. Och de har det knapert så att köpa in hjälp är en utopi. Det är en sak som är kämpig, de pratar ofta om hur jobbigt det är med pengar. De har jobbat hela sina liv men mamma hade ingen hög utbildning och har kämpat i låglöneyrke och pappa med utbildning jobbade i om ett yrke som inte ger hög lön. Så pensionerna blir inte så höga. De är dock duktiga att vända på pengar och hitta lösningar, och kämpar med att odla hemma för att sätta lite guldkant på maten. (De har hus, men att flytta till mindre skulle bli en förlust för dem pga priser på den typen av boende idag, galet nog). 

Men det de behöver hjälp med är dels det sociala, att ha någon att prata med, sen försöker jag hjälpa dem med lite tyngre saker i trädgården och sticka åt dem lite extra ibland det jag kan utan att det blir för mkt så de vägrar ta emot det. 

• Anonym (Göran)

Hej!

jag förstår dig precis. Nu är mina barn vuxna. Jag är 57 år. 

jag har under många år känt mig som dig. 

jag känner mig helt slut på energi och glädje. 

jag sova bort en hel helg utan att bli återställd och återfå min livsglädje. Orkar inte ens göra saker jag tycker är kul. 

när jag varit ute bland folk några timmar är jag totalt utmattad. Jag har värk i kroppen kallsvettas har huvudvärk. 

jag arbetar just nu fram till oktober sen vet jag inte om jag har något mer jobb. 

har blandat arbete med arbetslöshet under många år. Har drabbats av alla kriser som har varit. Senast var det corona. 

har arbetat inom industri och lager. Har kört buss. 

för min del tror jag att det är psykiskt. Känner mig utbränd likgiltig och helt tom inombords. Min hjärna vilar aldrig. 

blir ofta besviken på livet och i vardagen. Tycker att jag ger mer än vad jag får tillbaka. 

Småbarnsåren är jobbiga. Skilde mug när barnen var små. 

två barn bodde hos mig. Då jobbade jag olika tider (skift). 

Det var en jobbig tid. Men så trött jag är idag var jag inte ens då. 

jag är särbo.  

det är svårt att ändra sitt beteende. Jag försöker alltid att vara till lags och alltid vara duktig. Men nu orkar jag inte längre. Har även haft mycket tråkigheter runt mig ang släkt vänner myndigheter.

sök hjälp hos vården. Berätta om hur du känner. 

Svar på tråden Jag är helt slut,vad gör man?