• Anonym (bara förvirring)

Jag är så less på mitt blodsocker

Vad fan blev det för fel nu då?

Hela månaden har mitt blodsocker legat på en hyfsat stadig "bra" nivå, inom eller lite under ramen som jag, läkare och sköterska satt upp, om 12-14 mmol/l. Oftast har jag börjat dagen någonstans mellan 11,5 och 13,2 för att sedan med varje mätning sjunka och vanligtvis ligger sista mellan 10 och 12. Ett fåtal gånger varit nere och nosat på 8-9+. Skitbra, har jag tänkt. Förvisso äter jag jätelite kolhydrater, för jag vill faktiskt undvika att ta korttidsverkande insulin så mycket som möjligt. Jag har satt en maxgräns på 100 g kolhydrater om dagen och 40 gram per måltid. Då slipper jag korttidsinsulinet. I september när jag har återbesök kan vi säkert justera upp det långtidsverkande och sänka ramen.

Men peppar peppar, va. Jag tog väl aldrig i något trä. För tro om blodsockret denna morgon came out swining. 17,2. Och jag fattar inte varför. Jag gjorde ju inget annorlunda igår som jag inte gjort någon annan dag. Åt samma slags mat, med totalt kolhydratinnehåll om 63.7 gram, gick samma långpromenad som alla söndagar, gjorde samma träningsprogram som tre andra dagar varje vecka. 

Jag är så less och så förvirrad.

Om någon kan förklara skiten så blir jag tacksam.

• Svar på tråden Jag är så less på mitt blodsocker
  • Anonym (S)
    Anonym (bara förvirring) skrev 2024-08-31 22:50:15 följande:
    Det är inte annat än en åsikt. Du vägrar förklara varför. Är det för att du inte kan?

Men kör i vind. Vad tycker du att jag skulle ätit till frukost?

Låt mig gissa: Du har inga förslag, absolut inget som kommer med mindre än 9 gram socker, bara "sånt som är bra för diabetiker".

Prove me wrong.
    Glutenfria pannkakor, lättsockrade bär och lättsockrad vispgrädde innehåller en massa kolhydrater, och rent socker (lättsockrade bär och lättsockrar vispgrädde är tillsatt rent socker).

9 gram kolhydrater (även där sockerarter) och tillsatt socker är inte bra för någon människa att äta till frukost.

Och speciellt inte för en diabetiker. Vilket du också borde förstå med tanke på dina höga blodsockervärden. 

Men det är din hälsa det handlar om, inte min. Jag sköter min diabetes och har kontrollerade blosockervärden. Och jag slipper komplikationer i framtiden. Du däremot riskerar att få massa komplikationer i framtiden, kanske även inom en snar framtid. Om du inte börjar tänka på hur du ska få ner ditt blodsocker.

Och din diabetesläkare är rent av korkad. Är han ens endokrinolog eller indremedicinare? Verkar mer som en okunnig AT läkare. 

Även din diabetessjuksköterska är okunnig. 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (bara förvirring)
    Anonym (S) skrev 2024-08-31 23:42:54 följande:
    Glutenfria pannkakor, lättsockrade bär och lättsockrad vispgrädde innehåller en massa kolhydrater, och rent socker (lättsockrade bär och lättsockrar vispgrädde är tillsatt rent socker).

9 gram kolhydrater (även där sockerarter) och tillsatt socker är inte bra för någon människa att äta till frukost.

Och speciellt inte för en diabetiker. Vilket du också borde förstå med tanke på dina höga blodsockervärden. 

Men det är din hälsa det handlar om, inte min. Jag sköter min diabetes och har kontrollerade blosockervärden. Och jag slipper komplikationer i framtiden. Du däremot riskerar att få massa komplikationer i framtiden, kanske även inom en snar framtid. Om du inte börjar tänka på hur du ska få ner ditt blodsocker.

Och din diabetesläkare är rent av korkad. Är han ens endokrinolog eller indremedicinare? Verkar mer som en okunnig AT läkare. 

Även din diabetessjuksköterska är okunnig. 
    Ja, visst, 1 kryddmått socker lade jag till bären och grädden, vardera.  Eller trodde du att jag köpt färdigsockrade bär och grädde? Finns det ens längre? Pch pannkakorna var det ju inga kolhydrater i alls. Även de var ju hemgjorda och jag vet exakt vad som var i dem, och där var inga kolhydrater, de var mjölfria, som jag förtydligade förut. Och, hällå, när jag åt det gick mitt blodsocker ner MER än vid mina andra frukostar. Vanligtvis går mitt blodsocker ner typ 1-2 punkter efter frukost, efter den frukosten 5. UTAN snabbverkande insulin. Det är rekord. 

Men jag konstaterar igen att du inte kom med något bättre. 

Och du behöver inte attackera min sköterska eller läkare. De är gamla i gemet och vet vad de pysslar med. 
  • Anonym (S)
    Anonym (bara förvirring) skrev 2024-09-01 00:03:13 följande:
    Ja, visst, 1 kryddmått socker lade jag till bären och grädden, vardera.  Eller trodde du att jag köpt färdigsockrade bär och grädde? Finns det ens längre? Pch pannkakorna var det ju inga kolhydrater i alls. Även de var ju hemgjorda och jag vet exakt vad som var i dem, och där var inga kolhydrater, de var mjölfria, som jag förtydligade förut. Och, hällå, när jag åt det gick mitt blodsocker ner MER än vid mina andra frukostar. Vanligtvis går mitt blodsocker ner typ 1-2 punkter efter frukost, efter den frukosten 5. UTAN snabbverkande insulin. Det är rekord. 

Men jag konstaterar igen att du inte kom med något bättre. 

Och du behöver inte attackera min sköterska eller läkare. De är gamla i gemet och vet vad de pysslar med. 
    Även om du gjort pannkakorna på vispgrädde och vatten, istället för mjölk så innehåller de kolhydrater. 

Gamla i gemet? Ja, just därför bör du byta ut dem. De som är "gamla i gemet" är de som har svårast att ta till sig ny forskning och rekommendera alla bra hjälpmedel till sina patienter. Det är också de vars patienter sedan får svåra komplikationer pga hur läkaren har hanterat patientens diabetes. 

Men du gör precis som du vill. Men inte fan kommer någon tycka synd om dig när du sitter där med amputerade ben pga diabetessår som aldrig läkt och nästan blind. 
  • Anonym (Typ etta)
    Anonym (bara förvirring) skrev 2024-08-31 22:50:15 följande:
    Det är inte annat än en åsikt. Du vägrar förklara varför. Är det för att du inte kan?

Men kör i vind. Vad tycker du att jag skulle ätit till frukost?

Låt mig gissa: Du har inga förslag, absolut inget som kommer med mindre än 9 gram socker, bara "sånt som är bra för diabetiker".

Prove me wrong.
    Nu var det inte mig du skrev till, men omelett innehåller ju i princip inget socker. Äter ofta det och behöver inget insulin då. 
  • Anonym (...)
    Anonym (bara förvirring) skrev 2024-08-24 00:00:52 följande:
    Jag glömde svara på ens fråga om vad jag åt igår. Så.

Blodsocker före frukost: 15,4
    Frukost: Mjölfria pannkakor, lättsockrade hallon och blåbär, lättsockrad vispgrädde. Totalt 9 gram kolhydrater
    Blodsocker 2 timmar efter frukost: 10,2
    Middag: Kycklingvingar, majonnäsdipp, spenat
    Blodsocker 2 timmar efter middag: 10,5
    Blodsocker vid sänggående: 10,4

Idag också?
    Före frukost: 13,8
    Frukost: Mjölfritt bröd, smör, leverpastej, skinka, varm choklad Totalt 12 g kolhydrater
    2 timmar senare: 12.1
    Middag: Snabbverkande insulin 12U, Kycklingköttfärssås, ost, spenat, gurka, ruccola, ca 20 kolhydrater
    Efterrätt:Glass, ca 25g kolhydrater
    2 timmar senare: 9,1

Gissar på 15 i blodsocker imorgon vid frukost. 

"Lättsockrade hallon och blåbär" - mer socker än nödvändigt. Bären är redan söta naturligt, du behöver inget socker på dem.
    "Lättsockrad vispgrädde" - du behöver inget socker i grädden.
    "Majonäsdipp - socker i majonäsen - behövs inte. Ät sockerfri sås av något slag i stället. 

"Leverpastej" - väldigt mycket socker i.
    "Varm choklad" ofta mycket socker i.
    "Glass" - finns olika sorter. Mycket socker i ofta. Vill du minska mängden socker kan du göra egen smoothie eller något med naturlig sötma- dvs. endast sötman som kommer naturligt i bär- och så ha i sådant som sänker/stabiliserar blodsockret samtidigt som t.ex. yoghurt som mer fet (sockerfri)... 

Kolla information om det på Youtube vad som är bättre alternativ... 

• Anonym (S)
    Anonym (...) skrev 2024-09-01 12:12:13 följande:

"Lättsockrade hallon och blåbär" - mer socker än nödvändigt. Bären är redan söta naturligt, du behöver inget socker på dem.
    "Majonäsdipp - socker i majonäsen - behövs inte. Ät sockerfri sås av något slag i stället. 

"Glass" - finns olika sorter. Mycket socker i ofta. Vill du minska mängden socker kan du göra egen smoothie eller något med naturlig sötma- dvs. endast sötman som kommer naturligt i bär- och så ha i sådant som sänker/stabiliserar blodsockret samtidigt som t.ex. yoghurt som mer fet (sockerfri)... 

Ingen vist att försöka förklara något för ts för hon lyssnar inte. 
  • Anonym (...)
    Anonym (...) skrev 2024-09-01 12:12:13 följande:

Vill tillägga att det finns glass som det står "sockerfri" på. Huruvida den är nyttig eller ej, är jag inte säker på, däremot torde den inte höja blodsockret speciellt mycket om den marknadsförs som sockerfri, så det kan vara ett alternativ också.
  • Anonym (S)
    Anonym (...) skrev 2024-09-01 12:34:44 följande:
    Vill tillägga att det finns glass som det står "sockerfri" på. Huruvida den är nyttig eller ej, är jag inte säker på, däremot torde den inte höja blodsockret speciellt mycket om den marknadsförs som sockerfri, så det kan vara ett alternativ också.
    Även de sk sockerfria varianterna av ex glass kan höja blodsockert avsevärt eftersom de innehåller konstgjord sötningsmedel. 
  • Anonym (...)

Kanel (båda sorterna), ska också vara effektivt för att sänka blodsocker. äter du bär/frukt så ha gärna kanel på. (Inte socker, som sagt. Bär/frukt är redan sött).

Svar på tråden Jag är så less på mitt blodsocker