• Anonym (bara förvirring)

Jag är så less på mitt blodsocker

Vad fan blev det för fel nu då?

Hela månaden har mitt blodsocker legat på en hyfsat stadig "bra" nivå, inom eller lite under ramen som jag, läkare och sköterska satt upp, om 12-14 mmol/l. Oftast har jag börjat dagen någonstans mellan 11,5 och 13,2 för att sedan med varje mätning sjunka och vanligtvis ligger sista mellan 10 och 12. Ett fåtal gånger varit nere och nosat på 8-9+. Skitbra, har jag tänkt. Förvisso äter jag jätelite kolhydrater, för jag vill faktiskt undvika att ta korttidsverkande insulin så mycket som möjligt. Jag har satt en maxgräns på 100 g kolhydrater om dagen och 40 gram per måltid. Då slipper jag korttidsinsulinet. I september när jag har återbesök kan vi säkert justera upp det långtidsverkande och sänka ramen.

Men peppar peppar, va. Jag tog väl aldrig i något trä. För tro om blodsockret denna morgon came out swining. 17,2. Och jag fattar inte varför. Jag gjorde ju inget annorlunda igår som jag inte gjort någon annan dag. Åt samma slags mat, med totalt kolhydratinnehåll om 63.7 gram, gick samma långpromenad som alla söndagar, gjorde samma träningsprogram som tre andra dagar varje vecka. 

Jag är så less och så förvirrad.

Om någon kan förklara skiten så blir jag tacksam.

• Svar på tråden Jag är så less på mitt blodsocker
  • Anonym (...)
    Anonym (S) skrev 2024-09-01 12:40:06 följande:
    Även de sk sockerfria varianterna av ex glass kan höja blodsockert avsevärt eftersom de innehåller konstgjord sötningsmedel. 
    Ja, så klart.
  • Anonym (BL)
    Anonym (S) skrev 2024-09-01 12:40:06 följande:
    Även de sk sockerfria varianterna av ex glass kan höja blodsockert avsevärt eftersom de innehåller konstgjord sötningsmedel. 
    Sötningsmedel höjer inte blodsockret. 
    Anonym (S) skrev 2024-09-01 12:16:23 följande:
    Ingen vist att försöka förklara något för ts för hon lyssnar inte. 
    Det är ju ni som inte lyssnar/läser/tror på mig...
  • Anonym (Elis)
    Det är viktigt att veta att vissa sötningsmedel (till exempel sorbitol och xylitol) kan påverka blodsockret. Aspartam, sackarin och sukralos är exempel på sötningsmedel som inte påverkar blodsockret.
    Anonym (...) skrev 2024-09-01 12:12:13 följande:

"Lättsockrade hallon och blåbär" - mer socker än nödvändigt. Bären är redan söta naturligt, du behöver inget socker på dem.
    "Lättsockrad vispgrädde" - du behöver inget socker i grädden.
    "Majonäsdipp - socker i majonäsen - behövs inte. Ät sockerfri sås av något slag i stället. 

"Leverpastej" - väldigt mycket socker i.
    "Varm choklad" ofta mycket socker i.
    "Glass" - finns olika sorter. Mycket socker i ofta. Vill du minska mängden socker kan du göra egen smoothie eller något med naturlig sötma- dvs. endast sötman som kommer naturligt i bär- och så ha i sådant som sänker/stabiliserar blodsockret samtidigt som t.ex. yoghurt som mer fet (sockerfri)... 

Kolla information om det på Youtube vad som är bättre alternativ...Det står ju hur många kolhydrater det var i varje måltid.

Det står ju hur många kolhydrater det var i varje måltid. Och jag menar då inte tillsatt socker utan totalt, i alla använda livsmedel. Jag lagar mat från grunden, inga mixer eller dyl. Inget socker i min majonnäs, men ok, det är väl någon i en halv vitlöksklyfta, kanske.

Jag behöver inte kolla youtube, jag vill bara att ni/de som klagar ska upp till bevis, men hittills möts jaag av kompakt tystnad.
    Anonym (Typ etta) skrev 2024-09-01 11:38:58 följande:
    Nu var det inte mig du skrev till, men omelett innehåller ju i princip inget socker. Äter ofta det och behöver inget insulin då. 
    -Jag äter ägg till frukost typ 9 dagar av 10. Jag kände bara för att variera mig en helg. Idag äter jag till exempel äggröra med spenat och fetaost.
  • Anonym (S)
    Anonym (BL) skrev 2024-09-01 13:22:35 följande:
    Sötningsmedel höjer inte blodsockret. 
    Jo, det kan faktiskt göra det om man tar det i förstora mängder och om man är känslig. Jag kan personligen inte äta konstgjort sötningsmedel utan att få hög blodsocker, så för mig är det bättre med vanligt socker om jag ska ha sötning. Sedan är inte sötningsmedel bra ur Andra aspekter heller, men det är en annan diskussion.  
  • Anonym (BL)
    Anonym (S) skrev 2024-09-01 14:42:33 följande:
    Jo, det kan faktiskt göra det om man tar det i förstora mängder och om man är känslig. Jag kan personligen inte äta konstgjort sötningsmedel utan att få hög blodsocker, så för mig är det bättre med vanligt socker om jag ska ha sötning. Sedan är inte sötningsmedel bra ur Andra aspekter heller, men det är en annan diskussion.  

Det finns inga vetenskapliga belägg för att sötningsmedel skulle höja blodsockret mer än vanligt socker. 

Självklart är det bästa att skippa alla former av söta livsmedel. 

• mammatill6
    Anonym (S) skrev 2024-08-31 17:50:34 följande:
    På dagens subcutana nålar som används till bla insulin behöver man inte göra det. 

Insulin går subcutant, och inte in i blodet. 
    Jag vet var man ger men man ska ändå trycka ut en enhet, det rådet ges fortfrande. Inte för att man inte ska på bubblor i blodet utan för att säkerhetsställa att man får i sig rätt mängd insulin. Är det luft i kan mängden insuln minska 1-2 enheter.
  • MallaL
    Anonym (BL) skrev 2024-09-01 14:50:03 följande:

Det finns inga vetenskapliga belägg för att sötningsmedel skulle höja blodsockret mer än vanligt socker. 

Självklart är det bästa att skippa alla former av söta livsmedel. 

Jo, som någon tidigare skrev, sockeralkoholer som maltilol och xylitol kan höja blodsockret lite. Stevia och aspartam höjer det inte alls.
Svar på tråden Jag är så less på mitt blodsocker