• Anonym (bara förvirring)

Jag är så less på mitt blodsocker

Vad fan blev det för fel nu då?

Hela månaden har mitt blodsocker legat på en hyfsat stadig "bra" nivå, inom eller lite under ramen som jag, läkare och sköterska satt upp, om 12-14 mmol/l. Oftast har jag börjat dagen någonstans mellan 11,5 och 13,2 för att sedan med varje mätning sjunka och vanligtvis ligger sista mellan 10 och 12. Ett fåtal gånger varit nere och nosat på 8-9+. Skitbra, har jag tänkt. Förvisso äter jag jätelite kolhydrater, för jag vill faktiskt undvika att ta korttidsverkande insulin så mycket som möjligt. Jag har satt en maxgräns på 100 g kolhydrater om dagen och 40 gram per måltid. Då slipper jag korttidsinsulinet. I september när jag har återbesök kan vi säkert justera upp det långtidsverkande och sänka ramen.

Men peppar peppar, va. Jag tog väl aldrig i något trä. För tro om blodsockret denna morgon came out swining. 17,2. Och jag fattar inte varför. Jag gjorde ju inget annorlunda igår som jag inte gjort någon annan dag. Åt samma slags mat, med totalt kolhydratinnehåll om 63.7 gram, gick samma långpromenad som alla söndagar, gjorde samma träningsprogram som tre andra dagar varje vecka. 

Jag är så less och så förvirrad.

Om någon kan förklara skiten så blir jag tacksam.

• Svar på tråden Jag är så less på mitt blodsocker
  • Anonym (S)
    Anonym (bara förvirring) skrev 2024-08-31 18:43:52 följande:
    12,3. Var det när jag vaknade den 24e.
    Märkligt att du inte ser sammanhanget med vad du har ätit dagen före. 
  • Anonym (S)
    Anonym (bara förvirring) skrev 2024-08-31 18:51:03 följande:
    Ah, för självklart är det inte så att vi samtalar och gemensamt letar efter vad som är bäst och vad som fungerar. Absolut inte. Så funkar det inte. Särskilt inte på Karolinska.
    Utifrån vad du skriver så verkar det inte så alls. 
  • Anonym (Typ etta)
    Anonym (bara förvirring) skrev 2024-08-31 15:31:29 följande:
    Det underliga den här gången är ju att jag tog för lite insulin med bättre resultat.

Ja, min kropp gör inte som väntat.
    Du har fortfarande inte förstått att det är så det är att ha diabetes? Ingens kropp får väntade resultat hela tiden, eller ens majoriteten av tiden.
    Anonym (S) skrev 2024-08-31 19:17:40 följande:
    Som är helt onödigt för dig och gör att ditt blodsocker blir högt. 
    Jag tar ditt undvikande att kokmma med något konkret som ett tecken på att du faktiskt inte har något konkret att komma med.
    Anonym (Typ etta) skrev 2024-08-31 19:25:28 följande:
    Du har fortfarande inte förstått att det är så det är att ha diabetes? Ingens kropp får väntade resultat hela tiden, eller ens majoriteten av tiden.
    Men ingen har ju sagt det! INGEN här inne säger det, ni bara ifrågasätter allt jag skriver!

TACK för att du säger att det INTE FINNS NÅGON FÖRKLARING OCH INGET SAMBAND. -Du vet jag det.
  • Anonym (Typ etta)
    Anonym (bara förvirring) skrev 2024-08-31 19:48:26 följande:
    Men ingen har ju sagt det! INGEN här inne säger det, ni bara ifrågasätter allt jag skriver!

TACK för att du säger att det INTE FINNS NÅGON FÖRKLARING OCH INGET SAMBAND. -Du vet jag det.
    Det är tredje gången jag skriver det. Men nu vet du i alla fall.
  • Anonym (S)
    Anonym (bara förvirring) skrev 2024-08-31 15:31:29 följande:
    Jag är så less på mitt blodsockerJa, precis. Det är målet, att komma ner till normalt. Nu över sommaren var målet 12-14. Det har gått hysat, idag var mätningen innan frukost 12.5. Högre än igår kväll, men ändå. Just nu är mitt 7-dagarssnitt 12,3, 14-dagars 12,8. Jag tänker att "domen" på mötet nästa vecka kommer vara höj långtidsverkande och sätt ramen till 10-12, det är min gissning. 

Det underliga den här gången är ju att jag tog för lite insulin med bättre resultat.

Ja, min kropp gör inte som väntat.
    Det är så det är att ha diabetes. En kropp gör inte som "väntat". Det gör inte heller en kropp utan diabetes. 
  • Anonym (S)
    Anonym (bara förvirring) skrev 2024-08-31 19:45:57 följande:
    Jag tar ditt undvikande att kokmma med något konkret som ett tecken på att du faktiskt inte har något konkret att komma med.
    Mitt konkreta svar är att din frukost inte är bra för en diabetiker. 
  • Anonym (S)
    Anonym (bara förvirring) skrev 2024-08-31 19:48:26 följande:

Samband finns. Det finns ett samband med vad man äter och vad blodsocket är morgonen efter. 
    Anonym (S) skrev 2024-08-31 21:39:58 följande:
    Mitt konkreta svar är att din frukost inte är bra för en diabetiker. 
    Det är inte annat än en åsikt. Du vägrar förklara varför. Är det för att du inte kan?

Men kör i vind. Vad tycker du att jag skulle ätit till frukost?

Låt mig gissa: Du har inga förslag, absolut inget som kommer med mindre än 9 gram socker, bara "sånt som är bra för diabetiker".

Prove me wrong.
Svar på tråden Jag är så less på mitt blodsocker