• Anonym (bara förvirring)

Jag är så less på mitt blodsocker

Vad fan blev det för fel nu då?

Hela månaden har mitt blodsocker legat på en hyfsat stadig "bra" nivå, inom eller lite under ramen som jag, läkare och sköterska satt upp, om 12-14 mmol/l. Oftast har jag börjat dagen någonstans mellan 11,5 och 13,2 för att sedan med varje mätning sjunka och vanligtvis ligger sista mellan 10 och 12. Ett fåtal gånger varit nere och nosat på 8-9+. Skitbra, har jag tänkt. Förvisso äter jag jätelite kolhydrater, för jag vill faktiskt undvika att ta korttidsverkande insulin så mycket som möjligt. Jag har satt en maxgräns på 100 g kolhydrater om dagen och 40 gram per måltid. Då slipper jag korttidsinsulinet. I september när jag har återbesök kan vi säkert justera upp det långtidsverkande och sänka ramen.

Men peppar peppar, va. Jag tog väl aldrig i något trä. För tro om blodsockret denna morgon came out swining. 17,2. Och jag fattar inte varför. Jag gjorde ju inget annorlunda igår som jag inte gjort någon annan dag. Åt samma slags mat, med totalt kolhydratinnehåll om 63.7 gram, gick samma långpromenad som alla söndagar, gjorde samma träningsprogram som tre andra dagar varje vecka. 

Jag är så less och så förvirrad.

Om någon kan förklara skiten så blir jag tacksam.

• Svar på tråden Jag är så less på mitt blodsocker
    Anonym (Typ etta) skrev 2024-08-23 16:37:52 följande:
    Vad åt du dagen innan då? Hur låg du i socker (fast det vet du ju inte)?
    Vad vet jag inte? 
  • Anonym (BL)
    Anonym (bara förvirring) skrev 2024-08-23 17:24:15 följande:
    Vad vet jag inte? 
    Din blodsockerkurva från igår. 
    Anonym (BL) skrev 2024-08-23 19:04:24 följande:
    Din blodsockerkurva från igår. 
    Minut för minut? Nej. Före frukost, 2 timmar efter måltider och före jag gick och lade mig, jo 
  • Anonym (Elis)

Vad duktig du är som räknar och mäter allt du äter för att veta totala kolhydratintaget per dag.

Anonym (Elis) skrev 2024-08-23 20:11:49 följande:

Vad duktig du är som räknar och mäter allt du äter för att veta totala kolhydratintaget per dag.

Tack. 
    Jag glömde svara på ens fråga om vad jag åt igår. Så.

Blodsocker före frukost: 15,4
    Frukost: Mjölfria pannkakor, lättsockrade hallon och blåbär, lättsockrad vispgrädde. Totalt 9 gram kolhydrater
    Blodsocker 2 timmar efter frukost: 10,2
    Middag: Kycklingvingar, majonnäsdipp, spenat
    Blodsocker 2 timmar efter middag: 10,5
    Blodsocker vid sänggående: 10,4

Idag också?
    Före frukost: 13,8
    Frukost: Mjölfritt bröd, smör, leverpastej, skinka, varm choklad Totalt 12 g kolhydrater
    2 timmar senare: 12.1
    Middag: Snabbverkande insulin 12U, Kycklingköttfärssås, ost, spenat, gurka, ruccola, ca 20 kolhydrater
    Efterrätt:Glass, ca 25g kolhydrater
    2 timmar senare: 9,1

Gissar på 15 i blodsocker imorgon vid frukost. 
  • Anonym (...)
    Cathariiina skrev 2024-08-23 13:27:53 följande:

Men alltså, du lider av ett livshotande tillstånd. Du kan inte fråga på Familjeliv, här kan du få hur tokiga råd som helst! Om du inte får den hjälp du behöver av din läkare och diabetessjuksköterska (antar att du har fått en sådan?), så måste du byta mottagning. 

Har du någon som håller koll på dig, så att du inte plötsligt tuppar av och blir liggande och dör? Du har väl inte små barn eller djur som du är ensam ansvarig för, hoppas jag? Som blir instängda i lägenheten om du dör.

Det är livsfarligt för en diabetespatient att fasta. De måste precis tvärtom ha en jämn, kontrollerad näringstillförsel. Hade du otur när du tänkte nu, eller gav du det där rådet av ren elakhet?
    Tack. Vad snäll du är.
    Det var inte av ren elakhet. Självklart måste man hålla koll på blodsockret och ta hjälp av en läkare/sjuksköterska, och jag menar ingen extrem fasta heller. Utan kanske äta mer sällan än man brukar, så länge blodsockret håller sig stabilt ändå... Det är väl det man är ute efter? Ett stabilt blodsocker.
  • Anonym (Typ etta)
    Anonym (bara förvirring) skrev 2024-08-23 19:13:41 följande:
    Minut för minut? Nej. Före frukost, 2 timmar efter måltider och före jag gick och lade mig, jo 
    Tyvärr säger det väldigt lite. Innan jag hade sensor så förstod inte jag heller, men det händer mycket däremellan, som är livsviktigt att hålla koll på, om man vill ha ett långt och relativt friskt liv.

Vet att ni inte vill höra att jag fungerar annorlunda än er och att min kropp är skum, men.

Käkade middag igår med en släkting som fyllde år. Räknade på kolhydraterna, kom fram till ca 50, som förmodligen var i underkant lite grann. Jag låg även i den övre delen i mitt godkända spann. OK, så jag tar 5+2 snabbverkande tänkter jag. Det var dock bara 6 kvar i pennan och en går åt för att testa nålen. Ok, 5 då, så ligger jag kvar, tekniskt sett ok. 

Två timmar efter maten, var ligger blodsockret? Under 10.

Häpp.

Svar på tråden Jag är så less på mitt blodsocker