• Anonym (bara förvirring)

Jag är så less på mitt blodsocker

Vad fan blev det för fel nu då?

Hela månaden har mitt blodsocker legat på en hyfsat stadig "bra" nivå, inom eller lite under ramen som jag, läkare och sköterska satt upp, om 12-14 mmol/l. Oftast har jag börjat dagen någonstans mellan 11,5 och 13,2 för att sedan med varje mätning sjunka och vanligtvis ligger sista mellan 10 och 12. Ett fåtal gånger varit nere och nosat på 8-9+. Skitbra, har jag tänkt. Förvisso äter jag jätelite kolhydrater, för jag vill faktiskt undvika att ta korttidsverkande insulin så mycket som möjligt. Jag har satt en maxgräns på 100 g kolhydrater om dagen och 40 gram per måltid. Då slipper jag korttidsinsulinet. I september när jag har återbesök kan vi säkert justera upp det långtidsverkande och sänka ramen.

Men peppar peppar, va. Jag tog väl aldrig i något trä. För tro om blodsockret denna morgon came out swining. 17,2. Och jag fattar inte varför. Jag gjorde ju inget annorlunda igår som jag inte gjort någon annan dag. Åt samma slags mat, med totalt kolhydratinnehåll om 63.7 gram, gick samma långpromenad som alla söndagar, gjorde samma träningsprogram som tre andra dagar varje vecka. 

Jag är så less och så förvirrad.

Om någon kan förklara skiten så blir jag tacksam.

• Svar på tråden Jag är så less på mitt blodsocker
    Anonym (BL) skrev 2024-08-23 14:16:04 följande:
    Jag tänker att du i förlängningen skulle vara behjälplig av pump så att du kan få det insulin du behöver inför varje måltid. Även om du är rädd för stick så är det en rädsla du helt enkelt måste komma över på grund av din sjukdom. 

Du kan inte låta bli att ta korttidsverkande insulin i längden. 
    Kan inte ha pump. Jag kan inte ha pump,, eller sensor, mer bara för att ni tjatar. Jag kan däremot sticka. Vilket jag gör om jag äter mer än 40 g kolhydrater till en måltid. Sen att jag helst undviker det betyder inte att jag inte gör det om det behövs. Detta är förankrat hos min sköterska. 

Jag vet inte om jag är otydlig här. Säg till i så fall.

För övrigt är jag inte rädd för stick, utan det är så att det gör ont. Vilket inte är samma sak. 

• Cathariiina
    Anonym (bara förvirring) skrev 2024-08-23 14:11:23 följande:
    Och du läst min trådstart skulle du sett att jag inte bad om råd, utan om en förklaring på Ett fenomen.  Och resten av tråden för resten men den är så klart lång nu. 

Och på tal om fasta, kontrollerad fasta är, enligt min läkare, inte farligt för diabetiker så länge man har koll på blodsockret, och avbryter om det behövs. Jag frågade då det kan gå lång tid mellan middag och frukost för mig, 12+ timmar. Det finns enligt henne även studiet på diabetes 1-patienter som fått fasta 24+ timmar som kunde sänka sin insulindos i flera veckor efteråt. Men det ska man så klart ta upp med sin läkare om man vill pröva. 
    Jag vågar mig inte på några gissningar, sådant där ska läkarna kunna utreda och förklara för dig.

Ja, då ska det verkligen vara kontrollerat. "Don't try this at home." Förvånad Och särskilt inte om du är ensamboende med små barn eller djur. Du har inte svarat på om du är det. 
  • Anonym (BL)
    Anonym (bara förvirring) skrev 2024-08-23 14:41:06 följande:
    Kan inte ha pump. Jag kan inte ha pump,, eller sensor, mer bara för att ni tjatar. Jag kan däremot sticka. Vilket jag gör om jag äter mer än 40 g kolhydrater till en måltid. Sen att jag helst undviker det betyder inte att jag inte gör det om det behövs. Detta är förankrat hos min sköterska. 

Jag förstår att det är jobbigt. Förr eller senare kommer du vara tvungen att ta insulin flera gånger per dag för att komma ner till en bra och jämn blodsockernivå. Det blir jämnare med pump, men det går att leva utan pump också. 

Ha det bra. 
    Cathariiina skrev 2024-08-23 14:46:36 följande:
    Jag vågar mig inte på några gissningar, sådant där ska läkarna kunna utreda och förklara för dig.

Ja, då ska det verkligen vara kontrollerat. "Don't try this at home." Förvånad Och särskilt inte om du är ensamboende med små barn eller djur. Du har inte svarat på om du är det. 
    Ja,, förlåt.. Jag bor ensam och har inga djur, så någon annan drabbas inte om jag skulle kola vippen. 
  • Anonym (Imse)
    Anonym (bara förvirring) skrev 2024-08-23 14:57:42 följande:
    Ja,, förlåt.. Jag bor ensam och har inga djur, så någon annan drabbas inte om jag skulle kola vippen. 
    Har du någon som kan checka in hos dig några gånger per dag? Eller en gång om dagen? Någon familjemedlem eller vän? Så det inte händer dig något och du blir liggande. Nu har du ju problem med högt socker men skulle det dippa lågt så kan det ju gå fort, särskilt som du skriver att fin kropp blivit van vid att ligga högt.
    Hoppas du får bukt med ditt blodsocker! Har du testat skriva tex dagbok där du kan föra in vad du äter och vad blodsockret låg på? Då kanske du kan se ett mönster och vad som får dig att ligga på en ok nivå.
  • Anonym (Typ etta)
    Anonym (bara förvirring) skrev 2024-08-23 12:38:50 följande:
    Ja, den frukosten innehöll hela 9 gram kolhydrater. Och som jag skrev, blodsockret gick ner 5 punkter. 
    Det du inte verkar förstå är att du ofta får "betala" för dina val dagen efter. Att du plötsligt har 15 kan bero på hur du ätit dagen innan. När jag ätit pasta till exempel, så brukar det gå hur bra som helst samma dag, men dagen efter ligger jag högt.

Och som jag skrev innan, det är så här det är att ha diabetes. Tyvärr. Ofta är det helt oförklarligt. Det är därför man måste kolla sig kontinuerligt. Du får ställa dig frågan vad som är viktigast för dig. Litet obehag idag, eller stort obehag senare.
  • Anonym (Typ etta)
    Anonym (bara förvirring) skrev 2024-08-23 14:41:06 följande:

Bara för att det är förankrat med vården, så betyder det inte att det är bra lösning. Att ha en sensor eller i värsta fall sticka dig oftare, är naturligtvis bättre för din fysiska hälsa.
    Anonym (Typ etta) skrev 2024-08-23 15:46:44 följande:
    Det du inte verkar förstå är att du ofta får "betala" för dina val dagen efter. Att du plötsligt har 15 kan bero på hur du ätit dagen innan. När jag ätit pasta till exempel, så brukar det gå hur bra som helst samma dag, men dagen efter ligger jag högt.

Och som jag skrev innan, det är så här det är att ha diabetes. Tyvärr. Ofta är det helt oförklarligt. Det är därför man måste kolla sig kontinuerligt. Du får ställa dig frågan vad som är viktigast för dig. Litet obehag idag, eller stort obehag senare.
    Jag förstår det sambandet, det märkliga är att det inte verkar finnas något sådant samband för mig. 
  • Anonym (Typ etta)
    Anonym (bara förvirring) skrev 2024-08-23 16:32:55 följande:
    Jag förstår det sambandet, det märkliga är att det inte verkar finnas något sådant samband för mig. 
    Vad åt du dagen innan då? Hur låg du i socker (fast det vet du ju inte)?
Svar på tråden Jag är så less på mitt blodsocker