För vems skull skaffar man barn?
Som rubriken säger.. för sin eller framtida barnet, för samhället eller varför??
Som rubriken säger.. för sin eller framtida barnet, för samhället eller varför??
Jag tror att majoriteten skaffar barn utan att tänka efter särskilt mycket. Om fler verkligen tänkte efter skulle de flesta komma fram till att det är en usel ide att försöka sig. Att skaffa barn är en belastning på både den fysiska och psykiska hälsan, förhållandet, ekonomin, valmöjligeter. Man blir bunden till både barnet och den andra föräldern lång tid. Utöver detta finns ingen garanti att barnet blir friskt, gör något vettigt med sitt liv eller ens blir en bra människa. Kort sagt, insatsen är alldeles för stor i förhållande till vinsten.
Förr tänkte man inte utan det blev av kulturen ett barn. kvinnan gifte sig för överlevnad och var under mannen, han hade sex med henne och antagligen kom det ett eller flera barn.. det blev en slags karma som man inte kunde välja över men i dag i västvärlden och oftast ( inte alltid) så kan man ju välja om man vill skaffa barn och det är alltså dessa jag undrar över då varför för vems skull man medvetet skaffar det, jag menar alltså inte dem där inte valmöjligheter finns.
Jag tror att majoriteten skaffar barn utan att tänka efter särskilt mycket. Om fler verkligen tänkte efter skulle de flesta komma fram till att det är en usel ide att försöka sig. Att skaffa barn är en belastning på både den fysiska och psykiska hälsan, förhållandet, ekonomin, valmöjligeter. Man blir bunden till både barnet och den andra föräldern lång tid. Utöver detta finns ingen garanti att barnet blir friskt, gör något vettigt med sitt liv eller ens blir en bra människa. Kort sagt, insatsen är alldeles för stor i förhållande till vinsten.
Lite roligt är också att många vill svara åt andra som jag funderar åt andra men frågan är egentligen till dem som gör det för vems skull gör ni detta? Finns det någon som vill svara jag gjorde detta för ?. Skull.
Jag skaffade barn för min egen skull och mina föräldrars till del. För att jag vill att mina (och därmed deras) gener ska få leva vidare. För att det dämpar min dödsrädsla och får mig att känna att jag inte kommer dö helt den dagen jag går bort.
Det är väl det ärliga svaret.
Sedan älskar jag mina barn något alldeles oerhört. Och jag är tacksam att de finns, de ger mig hopp och mening att göra något av mina dagar.
Sin egen. Barn nr två var delvis för att ge första barnet ett syskon, men helt klart mest för min egen skull, det också.
Har haft ett så kul liv. Barndomen med kompisarna, bollen i burken, tälta, skolan, fotboll på varje rast i mellanstadiet (eller king), nintendo, basket, volleyboll, cykla runt, tivoli med skolan etc etc etc. 10 av 10.
Sedan moped och allt spännande med tonåren. Så otroligt roligt. Sen bil och ligga och cruisa. Åka till utlandet med kompisar. Tjejer, uteliv, klubbar. 10 av 10.
Läsa vidare. Många kul kursare. Studentfester. Intressanta föreläsningar. Flytta hemifrån, första jobb. 9/10. Riktigt, riktigt bra.
Skaffa hus och barn. De 11 åren som följt med barnen har varit de bästa någonsin. Så otroligt kul. Att uppleva allt igen men på ett nytt sätt. Ligga och gosa med dem, när de somnade på min bröstkorg. Vara på rytmiken, hur de skrattade när man gungade dem. Sonen slet ut alla saker från skåen när han lärt sig krypa. Tänka så mycket skålar, skedar etc och så spännande det var. Hans skratt är helt oförglömligt. Åkte åkgräsklippare, det var en favvo. Lekte med hundar och en boll. Mother goose club videos och hur de lärde sig sånger och skrattade. Ligga och kolla på plattan tillsammans. Hitta på sagor. Spela super mario bros på nintendo. Åka karuseller tillsammans. Lära dem simma. Brottas. Spela fotboll. Alla samtalen som nu kommer. Det är så kul. Ingen har någonsin varit roligare att umgås med och jag har haft det så otroligt roligt innan.
Fint ni som svarar!!
jag undrar för vems skull man skulle göra det om man nu skulle göra det.
jag kommer inte att skaffa barn som någon skrev pga av sjukdomar/ diagnoser och att jag äter mediciner. men om jag nu hade vart frisk så vet jag inte om jag hade eller inte hade gjort det för jag vet inte för vems skull man ska göra det.