• Anonym (Anna)

Gäst tror partnern är inbjuden till fest, vad göra?

Hej! Vi har bjudit in våra närmaste till 40-årsfest i oktober. Det framgår på inbjudan att alla barn får lämnas hemma den kvällen, och namnet på den/de som är bjuden/bjudna står på kuverten. Vi trodde att alla förstod att det är namnen på kuvertet som inbjudan gäller.

Vi har dock via en gemensam vän fått reda på att den ena vännen som har en ny partner sedan ungefär ett halvår tillbaka tolkar inbjudan som att båda är inbjudna. De har inte frågat oss eller ens nämnt något om inbjudan. Tanken med festen var att bara ha de närmaste och därför har vi inte bjudit in våra något mer ytligare bekantskaper vars sällskap vi annars uppskattar.

Vi är medvetna om att vi eventuellt begår ett etikettsbrott som inte bjuder ett helt par, men vi har dragit gränsen vid par som är etablerade i umgängeskretsen. Alltså par där vi känner båda väl.

Vad skulle ni göra i vår situation? Att kontakta dem och säga att "nu var faktiskt bara NN bjuden" är det man skulle vilja göra, men inte alls trevligt, och då är risken överhängande att den inbjudna inte kommer. Vilken soppa.

• Svar på tråden Gäst tror partnern är inbjuden till fest, vad göra?
  • molly50
    Anonym (Anna) skrev 2024-09-26 19:22:26 följande:
    På din tillställning kan alla få ta med sig partner. På vår tillställning för nära vänner är det våra premisser som gäller, och då bjuds inga barn och inga partners bara för att de är partners. 
    Men vad har det för betydelse att den här vännen byter partners ofta?
    Kanske är den här nya partnern någon det kommer att hålla med?
    Att inte bjuda med barn på en vuxenfest är en annan sak.
    Men att bjuda med partners tillhör vett och etikett.
  • Anonym (S)
    Anonym (Dora) skrev 2024-09-27 01:50:00 följande:
    Förhoppningsvis, men uppenbarligen inte hos TS 
    Jag vill inte ens gå på en fest om inte barn får komma,, skitfest hos skitmänniskor! Tacka vet jag fester med gamlingar , barn, hundar, o hela faderullan
  • Anonym (S)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-09-27 13:34:45 följande:
    Okej men vad är motivet? Svårt för nya människor? Praktiskt svårt att få plats med alla? Är ni introverta? Utmattade? 

Annars låter det som ni begränsar er på ett sätt som gör att ni får ut mindre av livet. 
    Tyvärr pekar det mesta mot att trådskaparen är bekväm med att sortera bland människor,, glad jag inte känner henne,, hade antagligen inte blivit bjuden!
  • Anonym (V)
    Goneril skrev 2024-09-27 02:40:51 följande:
    Men vad spelar det för roll om man bjuder ytterligare en person? Obegripligt snålt och dessutom helt stick i stäv med all etikett. Vad gör det om den bjudne har bytt partner någrs gånger i det förgångna? Jag hade nog bjudit med en kompis nya kärlek även om de bara känt varann fjorton dar. Det är väl trevligt att träffa nya människor, eller hur? När jag tänker efter har jag själv blivit bjuden med en ny kavaljer och även bjudit med kompisars nyfunna pojkvänner. 
    Kanske därför att då går de ifrån hela tanken med tillställningen, en fest för nära vänner
  • Anonym (V)
    Anonym (Partners blir vänner oftast!) skrev 2024-09-26 17:27:26 följande:
    Alltså hon skriver där vi känner båda väl, etablerade par i umgängeskretsen.
    Det är alltså vänner där dom har lärt känna partnern.

Det är ju det som ofta händer man blir vän med kompisen partner.
    Jag har t ex blivit vän med min man mans vänner och blivit vän med deras fruar.

Det är ju precis så TS skriver, par dom lärt känna bägge två i paret, en var alltså en kompis och efter det har dom blivit vänner med kompisen partner.

Så kanske vännens nya partner också blir en vän efter ett tag.

Vi är också ett antal par/familjer som alltid t ex firar tillsammans, 5 familjer,
    När den ena paret separerade kom mannen själv till alla tillställningar eftersom han var den som från början var kompis med några av killarna när vi träffades allihopa. Däremot träffade vi kvinnor även kvinnan på tjejmiddagar mm.

Men när mannen sen träffade en ny partner var hon självklart välkommen till alla
    firanden, skulle vara konstigt om inte hon kom med, nu har hon också blivit en vän och en i gänget. 
    Vet inte annars när man ska dra gränsen för att någon ny partner ska få följa med? Man kan ju inte vänta tills dom gift sig, då känner man ju inte sin kompis partner. Det vanliga är ju att man vill lära känna sina vänners partners då man troligtvis kommer att umgås en del.
    Varför skulle det inte vara trevligt att träffa sin väns nya kärlek som betyder mycket för vännen? blir det inte trevligt för att någon ny är med? blir festen förstörd på något sätt?

Barn på fest är något helt annat, dom kan störa, inte sitta stilla, ofta har man alkohol och man kanske pratar och skrattar högt så barnen blir störda.
    Föräldrarna måste ha fokus på barnen istället för festen osv.
    Barn blir trötta osv. 
    Man kan ha familjefester som passar barn och vuxenfester som inte passar barn.
    Var sak har sin tid. Denna fest är tänkt enbart för de som NU är nära vänner, inte eventuellt blir det någon gång framöver... 
  • Anonym (V)
    Anonym (Nia) skrev 2024-09-26 18:46:47 följande:
    Och alla par var först vänner allihop och sedan blev de par?

Eller kan det vara så att vissa partners blivit vänner med ts EFTER att de blev ihop med en av hennes vänner?

Varför skulle inte kompisens partner kunna bli en vän, bara för att de inte var vänner med ts från början?
    Det har jag väl inte skrivit att de inte kan bli. Det förändrar inte att denna tillställning var tänkt för de som är nära vänner NU
  • Anonym (Partners blir vänner oftast!)
    Anonym (V) skrev 2024-09-28 15:38:35 följande:
    Var sak har sin tid. Denna fest är tänkt enbart för de som NU är nära vänner, inte eventuellt blir det någon gång framöver... 
    Jaha, så ett födelsedagsfirande med vänner blir inte lika roligt eller t.o.m. förstört om en av vännerna tar med sig en ny partner? 
    skapar alltså en väns nya partner dålig stämning? festen blir inte lika rolig om en ny person är med? 
    Är dom inte flera vänpar?  alla pratar väl inte med alla hela tiden utan ibland med några vänner sen med andra och sen kan man prata med den nya partnern en stund eller? 
    Låter som att en ny partner till en nära vän är en inkräktare som drar ner stämningen och förstör festen! 
    Har aldrig varit med om det tidigare eller hört någon tycka det! 
  • Anonym (V)
    Anonym (Partners blir vänner oftast!) skrev 2024-09-28 16:14:10 följande:
    Jaha, så ett födelsedagsfirande med vänner blir inte lika roligt eller t.o.m. förstört om en av vännerna tar med sig en ny partner? 
    skapar alltså en väns nya partner dålig stämning? festen blir inte lika rolig om en ny person är med? 
    Är dom inte flera vänpar?  alla pratar väl inte med alla hela tiden utan ibland med några vänner sen med andra och sen kan man prata med den nya partnern en stund eller? 
    Låter som att en ny partner till en nära vän är en inkräktare som drar ner stämningen och förstör festen! 
    Har aldrig varit med om det tidigare eller hört någon tycka det! 
    Det står inte att det är födelsedagsfest och det är ingen som sagt att det inte skulle kunna bli roligt. Det har inget att göra med något av det jag skrev 
  • Anonym (Partners blir vänner oftast!)
    Anonym (V) skrev 2024-09-28 16:31:03 följande:
    Det står inte att det är födelsedagsfest och det är ingen som sagt att det inte skulle kunna bli roligt. Det har inget att göra med något av det jag skrev 
    Jo hon skriver ju att det är 40 årsfest!
  • Anonym (V)
    Anonym (Partners blir vänner oftast!) skrev 2024-09-28 16:42:45 följande:
    Jo hon skriver ju att det är 40 årsfest!
    Isåfall då har jag missat det. Men det har fortfarande inget att göra med vad jag faktiskt skrev.
Svar på tråden Gäst tror partnern är inbjuden till fest, vad göra?