• Anonym (Anna)

Gäst tror partnern är inbjuden till fest, vad göra?

Hej! Vi har bjudit in våra närmaste till 40-årsfest i oktober. Det framgår på inbjudan att alla barn får lämnas hemma den kvällen, och namnet på den/de som är bjuden/bjudna står på kuverten. Vi trodde att alla förstod att det är namnen på kuvertet som inbjudan gäller.

Vi har dock via en gemensam vän fått reda på att den ena vännen som har en ny partner sedan ungefär ett halvår tillbaka tolkar inbjudan som att båda är inbjudna. De har inte frågat oss eller ens nämnt något om inbjudan. Tanken med festen var att bara ha de närmaste och därför har vi inte bjudit in våra något mer ytligare bekantskaper vars sällskap vi annars uppskattar.

Vi är medvetna om att vi eventuellt begår ett etikettsbrott som inte bjuder ett helt par, men vi har dragit gränsen vid par som är etablerade i umgängeskretsen. Alltså par där vi känner båda väl.

Vad skulle ni göra i vår situation? Att kontakta dem och säga att "nu var faktiskt bara NN bjuden" är det man skulle vilja göra, men inte alls trevligt, och då är risken överhängande att den inbjudna inte kommer. Vilken soppa.

• Svar på tråden Gäst tror partnern är inbjuden till fest, vad göra?
  • Anonym (Liz)
    Anonym (Anna) skrev 2024-09-26 19:22:26 följande:
    På din tillställning kan alla få ta med sig partner. På vår tillställning för nära vänner är det våra premisser som gäller, och då bjuds inga barn och inga partners bara för att de är partners. 
    Barn är en grej, men att vissa partners inte får komma med är bara ohyfsat och okänsligt. Lite vett och ettikett finns väl ändå kvar i denna värld?
  • Anonym (Dora)
    På din tillställning kan alla få ta med sig partner. På vår tillställning för nära vänner är det våra premisser som gäller, och då bjuds inga barn och inga partners bara för att de är partners. 
    Så varför frågar du ens här efter andras åsikter, du har ju redan bestämt dig. 
  • Anonym (Dora)
    Anonym (Liz) skrev 2024-09-26 21:55:15 följande:
    Barn är en grej, men att vissa partners inte får komma med är bara ohyfsat och okänsligt. Lite vett och ettikett finns väl ändå kvar i denna värld?
    Förhoppningsvis, men uppenbarligen inte hos TS 
  • Anonym (Dc)
    Anonym (Anna) skrev 2024-09-26 18:14:53 följande:
    Ja precis.

Det blev en hejdundrande debatt det här, kan jag se. En liten detalj är också att vännen har haft i snitt en ny partner per år de senaste 10 åren. Vi ställer ofta till med galej, och har flertalet gånger bjudit hans olika damer, men denna gång är festen reserverad för våra nära vänner. Själv har varken jag eller min man haft problem med att gå på olika slags tillställningar utan den andra, om det bara är den ena som känner värden eller värdinnan. Jag förstår nu att det är känsligt för många. Man är nog olika.

En till detalj är att denna partner inte respekterade det som stod skrivet i inbjudan om att festen är utan barn. Nu har min man talat med vännen om att vi inte har möjlighet att ha barn på festen så han kommer att delta utan den nya damen och hennes barn. Det hela får därmed anses vara överspelat.

/TS
    Det låter bra. Ha så trevligt på festen! 
  • Goneril

Vett och etikett är okända begrepp för TS, det är bara att konstatera. Nåja, alla har inte fått uppfostran, det kan man inte begära. TS har säkert andra förtjänster, till exempel förmågan att uppskatta ett lugnt och isolerat liv nu när alla kamrater tar avstånd. Jo, det kommer de att göra när de får kännedom om TS fadäs.

• Goneril
    Men vad spelar det för roll om man bjuder ytterligare en person? Obegripligt snålt och dessutom helt stick i stäv med all etikett. Vad gör det om den bjudne har bytt partner någrs gånger i det förgångna? Jag hade nog bjudit med en kompis nya kärlek även om de bara känt varann fjorton dar. Det är väl trevligt att träffa nya människor, eller hur? När jag tänker efter har jag själv blivit bjuden med en ny kavaljer och även bjudit med kompisars nyfunna pojkvänner. 
  • MallaL
    Märkligt sätt att resonera, och jag hoppas du förstår att det är ett ovanligt sätt att resonera, de flesta inkluderar alltid partnern.

Resonerar dina vänner som du? Brukar det vara sådana tillställningar i bekantskapskretsen där partners inte är bjudna?
    Annars tror jag det kan bli lite tissel och tassel bland vännerna.
    Och en fest är väl ett utmärkt tillfälle att lära känna din väns nya partner?
  • Anonym (S)

Du bör se över din människosyn,, hur kan du tro era vånner kommer känna sig bekväma med att vissa par får komma medans andra bara den ena parten? det kommer snackas om hur ohövliga ni är efter denna fest

• Anonym (P)
    Då utgår jag också ifrån att du öppet meddelar din vän att dennes partner, och enbart dennes partner, inte är inbjuden.
  • Anonym (Mannen)
    Okej men vad är motivet? Svårt för nya människor? Praktiskt svårt att få plats med alla? Är ni introverta? Utmattade? 

Annars låter det som ni begränsar er på ett sätt som gör att ni får ut mindre av livet. 
Svar på tråden Gäst tror partnern är inbjuden till fest, vad göra?