• Anonym (Anna)

Gäst tror partnern är inbjuden till fest, vad göra?

Hej! Vi har bjudit in våra närmaste till 40-årsfest i oktober. Det framgår på inbjudan att alla barn får lämnas hemma den kvällen, och namnet på den/de som är bjuden/bjudna står på kuverten. Vi trodde att alla förstod att det är namnen på kuvertet som inbjudan gäller.

Vi har dock via en gemensam vän fått reda på att den ena vännen som har en ny partner sedan ungefär ett halvår tillbaka tolkar inbjudan som att båda är inbjudna. De har inte frågat oss eller ens nämnt något om inbjudan. Tanken med festen var att bara ha de närmaste och därför har vi inte bjudit in våra något mer ytligare bekantskaper vars sällskap vi annars uppskattar.

Vi är medvetna om att vi eventuellt begår ett etikettsbrott som inte bjuder ett helt par, men vi har dragit gränsen vid par som är etablerade i umgängeskretsen. Alltså par där vi känner båda väl.

Vad skulle ni göra i vår situation? Att kontakta dem och säga att "nu var faktiskt bara NN bjuden" är det man skulle vilja göra, men inte alls trevligt, och då är risken överhängande att den inbjudna inte kommer. Vilken soppa.

• Svar på tråden Gäst tror partnern är inbjuden till fest, vad göra?
  • Anonym (Val)

Vi bjöd in till vårt bröllop. en kompis hade träffat en ny typ en månad innan bröllopet och var väldigt tydlig med att hen kommer inte om den nya partnern inte får komma. Det var ju bara att välja för oss vad som var viktigast, relationen med vännen eller att slippa ha en totalt okänd människa på vårt bröllop. 

vi valde relationen till vännen. De var sen tillsammans rätt många år så det var ju tur att vi valde så. 

• Anonym (Nia)

Varför vill ni inte att partnern ska komma? Jag förstår skälet att bara vilja bjuda de närmaste, men tycker ju att bjuder man en massa par så bjuder man inte en ensam i ett av paren.

Han är ju er närmaste och så illa kan det väl inte vara att räkna med en stol till?

Om de kommer vara tillsammans länge så kommer hon ju snart att ingå i kretsen av de närmaste. Så då kan ni väl vara välkomnande nu, och lära känna henne? 

Har svårt för vuxna som utesluter bara för MIN fest och MIN vilja, utan att tänka på sina gäster alls.

Att utesluta är tonårsfasoner och gör ont för den uteslutna oavsett orsak. Enda skälet till ok att utesluta är väl om hon är en riktigt otrevlig person och/eller super sig redlös, men då hade du ju redan sagt det.

nej, säg att barn inte får komma och se vad som händer, kommer hon ta emot med öppna armar och se henne som en framtida vän.

• Anonym (Mannen)

Jag skulle säga att det är fel av er från början att inte bjuda in respektive. Det är inte det vanliga så vida ni inte är från någon annan kultur. Det blir lätt för misstolkningar. Vill ni ha något eget mindre så skicka inte inbjudningskort alternativt var väldigt tydlig.

Jag hade själv sett det som en socialt inkompetent inbjudan om inte min partner var bjuden. Hade garanterat inte gått.

Så vida ni inte är nischade inom något intresseområde så tror jag det dessutom hade blivit mycket roligare om respektive fick komma.

• Goneril

Tillägg till debatten: Bland vuxna som rör sig i civiliserade kretsar förväntar man sig basal kännedom om etikettregler. Det finns förstås individer som levt isolerade, i extrem fattigdom eller i utsatthet och där är  inte etikettregler prio ett, ej heller bland uttalade bohemer eller hemlösa. Den som inte vill bli förknippad med dessa kategorier och vars ekonomi inte briserar om ytterligare en gäst kommer gör rätt i att följa vanliga etikettregler, skapade för att vi alla ska trivas och må bra. De är inte tillkomna för att skapa sociala klyftor om någon tror det.                                                                                                                                                                                I det specifika fallet tycker jag att TS ska kontakta den  inbjudne ifråga och be om ursäkt för tillkortakommandet. TS ska säga att de råkade skriva fel, partnern är förstås också välkommen. Det kan väl vara trevligt att träffa nya människor, eller hur? Om TS framhärdar med att inte bjuda partnern kommer djungeltelegrafen att genljuda, folk börjar snacka och TS kommer att gå förlorande ur detta som enligt min mening är en fadäs.

• Anonym (P)
    Anonym (V) skrev 2024-09-25 16:32:22 följande:

Så du hade inget bättre svar än att det bara är så vi har bestämt det ska vara, utan någon förklaring till varför. Det blir meningslöst om man inte kan motivera det.

Vissa sociala koder fungerar just så. Som att man inte bjuder in en hela klassen utom en, till exempel. Vilket är lite fallet här. De andra får ta med sina respektive, men just det här vännen får inte göra det. Det är exkluderande. I yngre åldrar kallas det för mobbing. Hos vuxna människor får man hoppas att det beror på brist på uppfostran och brist på social kompetens och inte på elakhet.

Att inte bjuda in några respektive är en annan sak. Jag går regelbundet på tillställningar där bara jag är inbjuden. Som bokklubben, tjejmiddagar, jobbtillställningar och möhippor. Men om andra fått ta med sin partner, men inte jag (ett halvår är ändå tillräckligt lång tid för att räknas som relation), hade jag tagit illa vid mig och avbrutit vänskapen. Men när min sambo inte bjuds med till bokklubben, är det ju inte märkligt. Där är inga respektive med.

Att exkludera alla barn är inte heller konstigt. Det är som att exkludera alla respektive. Det blir däremot märkligt om man skulle exkludera enstaka barn, med motiveringen att man inte känner barnen. Det tror jag få föräldrar hade accepterat.

• MallaL

Jag tänker också hur det blir sen efteråt om inte nya partnern är bjuden.

När och hur ska vännen presentera nya partnern för er så att den nya också kan bli din vän?

Blir ju lite märkligt att t ex bjuda er på middag nu när partnern inte var bjuden på er fest. I framtiden kommer ju din fest i deras värld att minnas som den festen där partnern inte var bjuden.

Jag tycker att ni krånglar till det i onödan.

• Anonym (V)
    Anonym (P) skrev 2024-09-25 17:46:18 följande:
    Vissa sociala koder fungerar just så. Som att man inte bjuder in en hela klassen utom en, till exempel. Vilket är lite fallet här. De andra får ta med sina respektive, men just det här vännen får inte göra det. Det är exkluderande. I yngre åldrar kallas det för mobbing. Hos vuxna människor får man hoppas att det beror på brist på uppfostran och brist på social kompetens och inte på elakhet.

Att inte bjuda in några respektive är en annan sak. Jag går regelbundet på tillställningar där bara jag är inbjuden. Som bokklubben, tjejmiddagar, jobbtillställningar och möhippor. Men om andra fått ta med sin partner, men inte jag (ett halvår är ändå tillräckligt lång tid för att räknas som relation), hade jag tagit illa vid mig och avbrutit vänskapen. Men när min sambo inte bjuds med till bokklubben, är det ju inte märkligt. Där är inga respektive med.

Att exkludera alla barn är inte heller konstigt. Det är som att exkludera alla respektive. Det blir däremot märkligt om man skulle exkludera enstaka barn, med motiveringen att man inte känner barnen. Det tror jag få föräldrar hade accepterat.
    Så du tycker det är ok att inte bjuda respektive. Men TS kan ju inte rå för att det råkar vara så att vissa av de nära vännerna även blivit tillsammans med varandra. Det handlar ju inte om att vissa ska få ta med respektive och andra inte, utan om att alla dessa inbjudna är nära vänner.
  • Anonym (P)
    Anonym (V) skrev 2024-09-25 19:53:25 följande:
    Så du tycker det är ok att inte bjuda respektive. Men TS kan ju inte rå för att det råkar vara så att vissa av de nära vännerna även blivit tillsammans med varandra. Det handlar ju inte om att vissa ska få ta med respektive och andra inte, utan om att alla dessa inbjudna är nära vänner.
    Det är klart att det är okej att inte bjuda respektive, om man inte bjuder några respektive. Men bjuder man med respektive, bjuder man allas respektive. Någon gång har ju vänners respektive blivit goda vänner. Bjuder man inte till, kommer den här vännens partner aldrig att bli det.
  • Anonym (V)
    Anonym (P) skrev 2024-09-25 19:58:26 följande:
    Det är klart att det är okej att inte bjuda respektive, om man inte bjuder några respektive. Men bjuder man med respektive, bjuder man allas respektive. Någon gång har ju vänners respektive blivit goda vänner. Bjuder man inte till, kommer den här vännens partner aldrig att bli det.
    Fast inbjudan gäller inte respektive för någon av dem, utan nära vänner så återigen de är inte inbjudna som någons respektive utan nära vänner.
  • MallaL
    Anonym (V) skrev 2024-09-25 20:06:03 följande:
    Fast inbjudan gäller inte respektive för någon av dem, utan nära vänner så återigen de är inte inbjudna som någons respektive utan nära vänner.
    Och nära vänners nya respektive kan inte bli nya nära vänner?
Svar på tråden Gäst tror partnern är inbjuden till fest, vad göra?