• Anonym (Anna)

Gäst tror partnern är inbjuden till fest, vad göra?

Hej! Vi har bjudit in våra närmaste till 40-årsfest i oktober. Det framgår på inbjudan att alla barn får lämnas hemma den kvällen, och namnet på den/de som är bjuden/bjudna står på kuverten. Vi trodde att alla förstod att det är namnen på kuvertet som inbjudan gäller.

Vi har dock via en gemensam vän fått reda på att den ena vännen som har en ny partner sedan ungefär ett halvår tillbaka tolkar inbjudan som att båda är inbjudna. De har inte frågat oss eller ens nämnt något om inbjudan. Tanken med festen var att bara ha de närmaste och därför har vi inte bjudit in våra något mer ytligare bekantskaper vars sällskap vi annars uppskattar.

Vi är medvetna om att vi eventuellt begår ett etikettsbrott som inte bjuder ett helt par, men vi har dragit gränsen vid par som är etablerade i umgängeskretsen. Alltså par där vi känner båda väl.

Vad skulle ni göra i vår situation? Att kontakta dem och säga att "nu var faktiskt bara NN bjuden" är det man skulle vilja göra, men inte alls trevligt, och då är risken överhängande att den inbjudna inte kommer. Vilken soppa.

• Svar på tråden Gäst tror partnern är inbjuden till fest, vad göra?
  • molly50
    Johan70 skrev 2024-09-26 00:21:28 följande:
    Varför har ni inte gift er om n nu tycker att folk skall ta ert förhållande på allvar? Varför skall man hantera något som om det vore formaliserat när det inte är det? Ni har ju valt att inte gifta er, antagligen just för att ni inte vill bli sedda som ett fast par och att då ändå kräva att ni skall bli betraktade som det i precis vissa sammanang är ju rent larvigt. Du är väl en sådan där som plankar på tunnelbanan också och som kräver specialkost fast du inte har sagt till om det i förväg. Ta ansvar för de beslut du själv har tagit. Det är du som har valt att avstå, inte jag, så anklaga inte mig för att du inte får vara med.
    Men vänta lite. Skulle ett förhållande inte räknas som seriöst/etablerat om man är särbor?
    Min man och jag var särbor i flera år innan vi flyttade ihop och gifte oss,men räknades ändå som ett etablerat par och blev bjudna båda två på fester osv.
    Så jag tror då inte att det gör någon skillnad när det gäller inbjudan till fester.
    Det handlar väl snarare om hur länge man har varit ett par.
  • Anonym (V)
    Anonym (Nia) skrev 2024-09-25 21:36:31 följande:
    Utesluta folk som man inte behöver ha i sitt liv är en sak.

Men man bjuder väl inte massa par, för att sedan välja att EN vän av resten inte får ta med sig sin partner?
    Massa par? Hur många är det? Alltså ingen får ta med sin partner, utan dessa partners är själva inbjudna som nära vänner, INTE i egenskap av partner/respektive till de inbjudna som får tas med. De är ju inte med för att de råkar vara partners till någon av de andra, så det har inte med saken att göra
  • Anonym (Partners blir vänner oftast!)
    Anonym (V) skrev 2024-09-26 17:01:11 följande:
    Massa par? Hur många är det? Alltså ingen får ta med sin partner, utan dessa partners är själva inbjudna som nära vänner, INTE i egenskap av partner/respektive till de inbjudna som får tas med. De är ju inte med för att de råkar vara partners till någon av de andra, så det har inte med saken att göra
    Alltså hon skriver där vi känner båda väl, etablerade par i umgängeskretsen.
    Det är alltså vänner där dom har lärt känna partnern.

Det är ju det som ofta händer man blir vän med kompisen partner.
    Jag har t ex blivit vän med min man mans vänner och blivit vän med deras fruar.

Det är ju precis så TS skriver, par dom lärt känna bägge två i paret, en var alltså en kompis och efter det har dom blivit vänner med kompisen partner.

Så kanske vännens nya partner också blir en vän efter ett tag.

Vi är också ett antal par/familjer som alltid t ex firar tillsammans, 5 familjer,
    När den ena paret separerade kom mannen själv till alla tillställningar eftersom han var den som från början var kompis med några av killarna när vi träffades allihopa. Däremot träffade vi kvinnor även kvinnan på tjejmiddagar mm.

Men när mannen sen träffade en ny partner var hon självklart välkommen till alla
    firanden, skulle vara konstigt om inte hon kom med, nu har hon också blivit en vän och en i gänget. 
    Vet inte annars när man ska dra gränsen för att någon ny partner ska få följa med? Man kan ju inte vänta tills dom gift sig, då känner man ju inte sin kompis partner. Det vanliga är ju att man vill lära känna sina vänners partners då man troligtvis kommer att umgås en del.
    Varför skulle det inte vara trevligt att träffa sin väns nya kärlek som betyder mycket för vännen? blir det inte trevligt för att någon ny är med? blir festen förstörd på något sätt?

Barn på fest är något helt annat, dom kan störa, inte sitta stilla, ofta har man alkohol och man kanske pratar och skrattar högt så barnen blir störda.
    Föräldrarna måste ha fokus på barnen istället för festen osv.
    Barn blir trötta osv. 
    Man kan ha familjefester som passar barn och vuxenfester som inte passar barn.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (V) skrev 2024-09-25 20:06:03 följande:
    Fast inbjudan gäller inte respektive för någon av dem, utan nära vänner så återigen de är inte inbjudna som någons respektive utan nära vänner.
    Ja precis.

Det blev en hejdundrande debatt det här, kan jag se. En liten detalj är också att vännen har haft i snitt en ny partner per år de senaste 10 åren. Vi ställer ofta till med galej, och har flertalet gånger bjudit hans olika damer, men denna gång är festen reserverad för våra nära vänner. Själv har varken jag eller min man haft problem med att gå på olika slags tillställningar utan den andra, om det bara är den ena som känner värden eller värdinnan. Jag förstår nu att det är känsligt för många. Man är nog olika.

En till detalj är att denna partner inte respekterade det som stod skrivet i inbjudan om att festen är utan barn. Nu har min man talat med vännen om att vi inte har möjlighet att ha barn på festen så han kommer att delta utan den nya damen och hennes barn. Det hela får därmed anses vara överspelat.

/TS
  • Anonym (Nia)
    Anonym (V) skrev 2024-09-26 17:01:11 följande:
    Och alla par var först vänner allihop och sedan blev de par?

Eller kan det vara så att vissa partners blivit vänner med ts EFTER att de blev ihop med en av hennes vänner?

Varför skulle inte kompisens partner kunna bli en vän, bara för att de inte var vänner med ts från början?
  • Anonym (Nia)
    Anonym (Anna) skrev 2024-09-26 18:14:53 följande:
    Ja precis.

Det blev en hejdundrande debatt det här, kan jag se. En liten detalj är också att vännen har haft i snitt en ny partner per år de senaste 10 åren. Vi ställer ofta till med galej, och har flertalet gånger bjudit hans olika damer, men denna gång är festen reserverad för våra nära vänner. Själv har varken jag eller min man haft problem med att gå på olika slags tillställningar utan den andra, om det bara är den ena som känner värden eller värdinnan. Jag förstår nu att det är känsligt för många. Man är nog olika.

En till detalj är att denna partner inte respekterade det som stod skrivet i inbjudan om att festen är utan barn. Nu har min man talat med vännen om att vi inte har möjlighet att ha barn på festen så han kommer att delta utan den nya damen och hennes barn. Det hela får därmed anses vara överspelat.

/TS
    En fråga då, om en av era vänner haft en partner i många år men som ni INTE var nära, så hade ni uteslutit den personen också?

Det var väl bra för er då att hon inte ville komma, jag tycker ni löste det snyggt genom att påpeka att det är BARNET som inte får komma. Men hade hon fått om hon lämnat barnet till barnvakt? Nåja, du behöver förstås inte svara på dessa frågor men som sagt, ni löste det på ett schysst sätt så det var väl bra.
  • Anonym (Annah)

Åh nej vad dumt.

Den signal ni sänder är "ditt förhållande räknas inte" till vissa. De ser andra komma med partner och såklart blir de förbannade. Alla ska få ta med partner.

• Anonym (Anna)
    Anonym (Annah) skrev 2024-09-26 19:03:32 följande:

Åh nej vad dumt.

Den signal ni sänder är "ditt förhållande räknas inte" till vissa. De ser andra komma med partner och såklart blir de förbannade. Alla ska få ta med partner.

På din tillställning kan alla få ta med sig partner. På vår tillställning för nära vänner är det våra premisser som gäller, och då bjuds inga barn och inga partners bara för att de är partners. 
  • Lynx123

Äsch då, så klart att partnern är bjuden också. Sådant här lär man sig på lågstadiet!

• Lönnsirap
    Anonym (Anna) skrev 2024-09-26 19:22:26 följande:
    På din tillställning kan alla få ta med sig partner. På vår tillställning för nära vänner är det våra premisser som gäller, och då bjuds inga barn och inga partners bara för att de är partners. 
    Så du är trots folks påpekan om er oartighet fortsatt övertygad om att det går aldeles utmärkt att helt strunta i det som är den allmänt vedertagna sättet att hantera inbjudningar.

Lycka till med festen och dess konsekvenser!
Svar på tråden Gäst tror partnern är inbjuden till fest, vad göra?