• Nervernautanpå

40år och IVF

Hej, finns det fler än jag där ute som just nu går igenom en ivf-resa som lite äldre? 

Jag har tidigare flera inseminationer i olika perioder, varav 3 i Danmark. 

Men nu gör vi ett sista försök med ivf (eller ja, kanske tre, det är vad vi har betalat för). 

Jag har tagit mina första sprutor Bemfola så jag är i början bara. 

Vore kul att följas åt och byta erfarenheter om någon fler är i samma situation. Dela gärna med er om ni gjort samma sak men lyckats, skulle gärna höra om fall där det gått bra, behöver få känna lite hopp. 

• Svar på tråden 40år och IVF
  • Nervernautanpå
    Amamma40 skrev 2025-02-15 09:49:48 följande:

Hej allihopa!

Jag är 40 år och är på vårt andra försök nu
    Jag är på ruvardag 12 med ett 3-dagars embryo. Och min testdag är 19/2
    Min mens skulle ha kommit 2 dagar sedan men små märkbara blödningar i 3 dagar. Det är små spricka på trosskydd och ibland på papper. 
    Allt jag har känns har varit mensvärk, trötthet och humörsvängningar, eventuellt lite lätt illamående som jag fick igår. 

Någon som känt eller varit med om liknande? Vill verkligen inte hoppas eftersom jag tror det är kört men hoppet finns där ändå. 
    Hoppas du får glada besked. Vi är många med dig som upplevt den där känslan och oron dagarna innan. Håller tummarna för dig.
  • Livshopp2025
    Anonym (221711) skrev 2025-02-14 06:25:14 följande:
    Väntan är jobbig så försök hålla dig sysselsatt☺️  

Håller tummarna hårt för dig🥰❤️
    Ja vilken utmaning det här med väntetiden är 😩 🙈 
    Tack för hållna tummar 🥰
    Nervernautanpå skrev 2025-02-14 09:45:37 följande:
    Åh, önskar att du får det efterlängtade plusset nu.
    Tack snälla! 🥰

Dagarna efter återföringen mådde jag illa, såklart från själva ingreppet och inte på grund av graviditet. Men efter det känner jag typ ingenting, inte ens biverkningar av medicinerna. Något enstaka "drag" ner mot låret.
    Förstår att många inte känner något alls tidigt i graviditeten men det gör det så overkligt och svårt att ens våga hoppas på att det ska gå vägen... Men jag hoppas verkligen att det gör det 💕
  • Livshopp2025
    Nervernautanpå skrev 2025-02-14 13:02:01 följande:

Äntligen fungerar kroppen som den ska igen. Idag fick jag glad gubbe på ÄL test och har därmed en inbokad återföring av blastocyst på torsdag. 

Underbart! Ska tänka på dig på torsdag och håller tummarna!! 🥰
  • Nervernautanpå
    Livshopp2025 skrev 2025-02-18 13:19:51 följande:
    Underbart! Ska tänka på dig på torsdag och håller tummarna!! 🥰
    Tack snälla ❤️
  • Anonym (Nervös och hoppfull)

Ni som gått från äggplock till totalfrys. När kom första blödningen och hur lång tid efter det till den riktiga mensen?

• Nervernautanpå
    Anonym (Nervös och hoppfull) skrev 2025-02-19 13:35:53 följande:

Ni som gått från äggplock till totalfrys. När kom första blödningen och hur lång tid efter det till den riktiga mensen?

Första månaden efter äggplock kom mens dag 28 och månaden efter på dag 33, månaden efter det på dag 31. Normalt har jag ca dag 25. 
    Tydligen ganska vanligt att kroppen reagerar så efter hormoner och plock. 
    Nervernautanpå skrev 2025-02-19 13:56:38 följande:
    Första månaden efter äggplock kom mens dag 28 och månaden efter på dag 33, månaden efter det på dag 31. Normalt har jag ca dag 25. 
    Tydligen ganska vanligt att kroppen reagerar så efter hormoner och plock. 
    Dom pratar om en bortfallsblödning som ska komma nu efter äggplocket. Är det den du menar kom 28 dagar efter din förra mens?
    Och sen typ en månad till, till den riktiga blödningen igen? 
    Sorry om jag känns förvirrad 😅
  • Anonym (Hoppfull)
    Anonym (Nervös och hoppfull) skrev 2025-02-19 13:35:53 följande:

Jag avbröt precis innan äggplock vid kontroll efter 9 dagar med menopursprutor och då tog jag ovritellesprutan på kvällen och mensen kom först efter typ 10-11 dagar och sen månaden efter var mensen drygt en vecka sen igen. 
    Anonym (Hoppfull) skrev 2025-02-19 19:36:56 följande:
    Jag avbröt precis innan äggplock vid kontroll efter 9 dagar med menopursprutor och då tog jag ovritellesprutan på kvällen och mensen kom först efter typ 10-11 dagar och sen månaden efter var mensen drygt en vecka sen igen. 
    Vi gjorde äggplock för en vecka sen. Fick ut 22 ägg och 17 ville bli befruktade med donator. 
    Idag fick vi veta att 5st gått vidare till frysen. 
    Nu ska jag bara vänta den lååånga väntan på bortfallsblödning och en egen mens för återförande.
    Börjar redan oroa mig för att äggen inte vill bli upptinade och om allt kommer gå vägen. 

Jag var på väg att bli överstimulerad så fick inte ta ovitrellesprutan alls utan gonapeptyl två dagar innan plock istället. 

Man har så mycket tankar och funderingar.
  • Nervernautanpå
    Anonym (Nervös och hoppfull) skrev 2025-02-19 19:25:53 följande:
    Dom pratar om en bortfallsblödning som ska komma nu efter äggplocket. Är det den du menar kom 28 dagar efter din förra mens?
    Och sen typ en månad till, till den riktiga blödningen igen? 
    Sorry om jag känns förvirrad 😅
    Hmm, minns inte om jag fick nån sån (googlade vad det var nu, hade inte koll). Det är vanliga mensen jag menar. Hade dock sjukt ont i magen i nästan en vecka efter äggplocket. Ringde tom kliniken och frågade om det var normalt att ha sååå ont. Men det var det. Känns som allt är normalt när man frågar, haha.
Svar på tråden 40år och IVF