• Nervernautanpå

40år och IVF

Hej, finns det fler än jag där ute som just nu går igenom en ivf-resa som lite äldre? 

Jag har tidigare flera inseminationer i olika perioder, varav 3 i Danmark. 

Men nu gör vi ett sista försök med ivf (eller ja, kanske tre, det är vad vi har betalat för). 

Jag har tagit mina första sprutor Bemfola så jag är i början bara. 

Vore kul att följas åt och byta erfarenheter om någon fler är i samma situation. Dela gärna med er om ni gjort samma sak men lyckats, skulle gärna höra om fall där det gått bra, behöver få känna lite hopp. 

• Svar på tråden 40år och IVF
  • Livshopp2025
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-04-03 09:17:57 följande:
    Tack för dina fina ord.❤️ Ja vi får se, inte så mycket man kan göra heller för den delen. Det är något av det svåraste tycker jag med speciellt ruvningen, man kan inte påverka så mycket utan måste bara vänta. Och så känner man en massa symptom (som hos mig beror på progesteronet). Läste att du också ruvar - håller tummarna att det går vägen den här gången!!❤️
    Precis, det är det värsta. Att bara vänta och uppleva symptom som i vanliga fall skulle betyda graviditet men som med största sannolikhet beror på att man tar progesteron.
    Tack snälla 🥰 
  • Livshopp2025

Även mitt test var negativt. Känns ingenting just nu, bara tomt och overkligt. Mitt sista möjliga försök att få barn med mitt egna ägg.
    Inte uteslutit ännu att göra ett försök med äggdonation men är inte där ännu varken i tanken eller hjärtat. Vi får se.
    Fan.

• Anonym (Ledsen)
    Livshopp2025 skrev 2025-04-04 10:49:14 följande:

Även mitt test var negativt. Känns ingenting just nu, bara tomt och overkligt. Mitt sista möjliga försök att få barn med mitt egna ägg.
    Inte uteslutit ännu att göra ett försök med äggdonation men är inte där ännu varken i tanken eller hjärtat. Vi får se.
    Fan.

så ledsen för din skull. tänker på dig ❤️
  • Nervernautanpå

Fan.

Näää vad tråkigt. Hoppades verkligen för dig nu när det inte gick för mig. 
    Samma här. Känns mest väldigt väldigt tomt. Och jag tänker att det får vara så nu. Beslut kommer att behöva tas. Men inte precis just nu.
  • Tagetes86

Hej!
    Jag är nyss fyllda 39. Har precis gjort vårt första försök som misslyckades. Mina ägg var tydligen inte motståndskraftiga och embryona delade sig inte som de skulle. 

Det är supertufft då jag trodde det skulle gå direkt. Kanske naivt!

Nästa försök blir i juni, går inte det så kanske man får titta på äggdonation. Jag tänker dock att skulle äggkvalitén vara bra hela tiden så skulle det finnas barn i överflöd så handlar väl säkert mycket om andra faktorer i livet också men som sagt är det tufft nu. 

Jag blir irriterad på mig själv att jag inte frös in äggen tidigare eller försökte tidigare men det är vad det är.

• Anonym (Hoppfull)

Fan.

Så himla tråkigt. Ledsen för din skull. Låt det få vara tomt och ledsamt och sorgligt en stund, det får man och tom bör man. 
  • Livshopp2025
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-04-04 12:09:35 följande:
    så ledsen för din skull. tänker på dig ❤️
    Tack för omtanken ❤️
    Nervernautanpå skrev 2025-04-04 14:25:50 följande:
    Samma här. Känns mest väldigt väldigt tomt. Och jag tänker att det får vara så nu. Beslut kommer att behöva tas. Men inte precis just nu.
    Ja som jag hoppades att det skulle gå vägen för oss båda denna gången men så blev det bara ingenting.
    Hur mår du nu? Jag har varit typ avstängd sen mitt test. Men igår kväll helt plötsligt kom det över mig och jag blev så oerhört ledsen, tänk att man kan känna en sådan sorg för någon som aldrig ens funnits. Idag kom mensen, det slutliga beviset på att det inte blev något barn 💔.
    Precis, beslut kommer behöva tas.
    Anonym (Hoppfull) skrev 2025-04-04 17:43:27 följande:
    Så himla tråkigt. Ledsen för din skull. Låt det få vara tomt och ledsamt och sorgligt en stund, det får man och tom bör man. 

❤️ Ja, känslorna får komma som de vill nu när de väl kommer.
    Hur går det för dig, hinner du med ett försök innan påsk eller blir det nästa månad?

• Livshopp2025
    Tagetes86 skrev 2025-04-04 14:41:55 följande:

Hej!
    Jag är nyss fyllda 39. Har precis gjort vårt första försök som misslyckades. Mina ägg var tydligen inte motståndskraftiga och embryona delade sig inte som de skulle. 

Det är supertufft då jag trodde det skulle gå direkt. Kanske naivt!

Nästa försök blir i juni, går inte det så kanske man får titta på äggdonation. Jag tänker dock att skulle äggkvalitén vara bra hela tiden så skulle det finnas barn i överflöd så handlar väl säkert mycket om andra faktorer i livet också men som sagt är det tufft nu. 

Jag blir irriterad på mig själv att jag inte frös in äggen tidigare eller försökte tidigare men det är vad det är.

Jag önskar dig all lycka till! Man är nog alltid lite naiv när man går in i IVF processen men samtidigt måste man ju få vara det för att orka hoppas på att det ska fungera.
  • Anonym (Hoppfull)
    Livshopp2025 skrev 2025-04-08 10:02:19 följande:

Hur går det för dig, hinner du med ett försök innan påsk eller blir det nästa månad?

Jag går här och väntar på ett positivt ägglossningstest. Asså det är fan en vecka sent? mensen beräknad om en vecka. Blir helt nojig på min kropp. Blir det positivt imorgon ska de alltså insättning Samma dag som mensen är beräknad. Uppenbarligen bör det inte komma mens då utan allt blir så klart förskjutet om ägglossningen är sen men blir helt tokig när allt känns så oregelbundet efter att jag alltid varit maaaax en dag off innan. 
  • Nervernautanpå
    Livshopp2025 skrev 2025-04-08 10:02:19 följande:
    Tack för omtanken ❤️
    Nervernautanpå skrev 2025-04-04 14:25:50 följande:
    Ja som jag hoppades att det skulle gå vägen för oss båda denna gången men så blev det bara ingenting.
    Hur mår du nu? Jag har varit typ avstängd sen mitt test. Men igår kväll helt plötsligt kom det över mig och jag blev så oerhört ledsen, tänk att man kan känna en sådan sorg för någon som aldrig ens funnits. Idag kom mensen, det slutliga beviset på att det inte blev något barn 💔.
    Precis, beslut kommer behöva tas.

Ärligt talat så vet jag inte riktigt. Jag är tom. Besviken. Lite arg. Som du säger, en sorg över någon som aldrig funnits. Skumt. Men samtidigt är jag van. Vi har försökt i 12 år drygt, till och från. Det kanske inte var menat för oss, men vad är då meningen?
    Jag har en blastocyst kvar i frysen. Känner inte särskilt mycket hopp, för jag antar att dom sparar den dom tror minst på till sist. Men kommer nog försöka köra på den här gången direkt ändå. Finns ingen anledning att dra ut på processen. Det kan ju gå, även om chansen är minimal.
Svar på tråden 40år och IVF