• Nervernautanpå

40år och IVF

Hej, finns det fler än jag där ute som just nu går igenom en ivf-resa som lite äldre? 

Jag har tidigare flera inseminationer i olika perioder, varav 3 i Danmark. 

Men nu gör vi ett sista försök med ivf (eller ja, kanske tre, det är vad vi har betalat för). 

Jag har tagit mina första sprutor Bemfola så jag är i början bara. 

Vore kul att följas åt och byta erfarenheter om någon fler är i samma situation. Dela gärna med er om ni gjort samma sak men lyckats, skulle gärna höra om fall där det gått bra, behöver få känna lite hopp. 

• Svar på tråden 40år och IVF
  • Josefine1987
    Anonym (Hoppfull) skrev 2025-05-04 10:52:52 följande:

Efter två månader utan positivt på ägglossningstester så tycker Kliniken jag helt enkelt ska försöka igen nästa månad igen och köra på med att testa. frågade om det gick att göra något annat tex UL innan ÄL eller stimulera ägglossning men det går inte och är inget man gör tydligen. Så mer vänta och håller tummarna för naturlig ägglossning nästa månad. Rekommenderades god kost och lätt motion. Tack för tipset, som om jag inte försökt hålla det senaste 2 år sedan när jag började denna processen. 

Blir så ledsen när jag hör hur du och flera andra behandlas. 

önskar jag kunde skicka lite extra energi och pepp till dig!

• Nervernautanpå
    Anonym (Hoppfull) skrev 2025-05-04 10:52:52 följande:

Efter två månader utan positivt på ägglossningstester så tycker Kliniken jag helt enkelt ska försöka igen nästa månad igen och köra på med att testa. frågade om det gick att göra något annat tex UL innan ÄL eller stimulera ägglossning men det går inte och är inget man gör tydligen. Så mer vänta och håller tummarna för naturlig ägglossning nästa månad. Rekommenderades god kost och lätt motion. Tack för tipset, som om jag inte försökt hålla det senaste 2 år sedan när jag började denna processen. 

Jag antar att du redan betalt. Men annars hade jag bytt klinik. Så där dåligt behandlad ska du inte bli. Blir uppriktigt ledsen för din skull. Håller i alla fall tummarna för att din ägglossning kommer igång naturligt.
    Jag börjar testa imorgon. 
  • Anonym (Hoppfull)
    Josefine1987 skrev 2025-05-04 15:57:03 följande:

Blir så ledsen när jag hör hur du och flera andra behandlas. 

önskar jag kunde skicka lite extra energi och pepp till dig!

Nervernautanpå skrev 2025-05-05 02:13:07 följande:
    Jag antar att du redan betalt. Men annars hade jag bytt klinik. Så där dåligt behandlad ska du inte bli. Blir uppriktigt ledsen för din skull. Håller i alla fall tummarna för att din ägglossning kommer igång naturligt.
    Jag börjar testa imorgon. 

Tack för pepp. Ska börja testa igen med ägglossningstest nästa helg. Känns så himla omotiverad. Värsta är nog att jag känner mig så himla stressad över situationen och småångesten växer så efter denna månaden med negativt igen. Typiskt obra att bli hypad och stressa över det Men vet inte riktigt hur jag ska hålla mig lugn. börjat försöka meditera lite varje dag men känns så fejk för mitt psyke som jag vet att huvudet och kroppen inte går på haha 
  • Livshopp2025

Så arg man blir när man läser om hur din klinik behandlar dig Hoppfull! Jag hoppas verkligen att det blir bättre. 

Ville bara kika in och se hur det går för er, tänker på er! Fortfarande inte helt bestämt mig för om jag kommer göra ett försök med dubbel donation men inte uteslutit det. Det får bli väldigt snart i så fall. Börjat fundera på att kanske bli kontaktfamilj eller liknande, vi får se.
    Varit en känslosam tid sedan min sista återföring och idag fick jag dessutom mens. Ska man hitta något positivt har det i alla fall varit skönt att slippa mediciner och cyklogestkladd i över en månad nu...

Jag önskar av hela hjärtat lycka till till er med ägglossningstester och kommande försök!!

• Anonym (Hoppfull)
    Livshopp2025 skrev 2025-05-08 10:10:29 följande:

Så arg man blir när man läser om hur din klinik behandlar dig Hoppfull! Jag hoppas verkligen att det blir bättre. 

Ville bara kika in och se hur det går för er, tänker på er! Fortfarande inte helt bestämt mig för om jag kommer göra ett försök med dubbel donation men inte uteslutit det. Det får bli väldigt snart i så fall. Börjat fundera på att kanske bli kontaktfamilj eller liknande, vi får se.
    Varit en känslosam tid sedan min sista återföring och idag fick jag dessutom mens. Ska man hitta något positivt har det i alla fall varit skönt att slippa mediciner och cyklogestkladd i över en månad nu...

Jag önskar av hela hjärtat lycka till till er med ägglossningstester och kommande försök!!

Tack för stöd.

Gör det! ansök som kontaktfamilj. är så himla glad för att jag tog steget och kontaktade socialen för 6 år sedan. Älskar min lilla placerade tjej som snart blir 8 år. och har även fortfarande kontakt med ett tidigare kontaktfamiljsbarn. Processen kan ta tid och matchning med barn kan också ta tid så var inte rädd för att ansöka nu och säg även sen att det inte är perfekt läge för matchning än om det går snabbt och så kan du avvakta ett år eller mer om du vill. det är ju inget tvång heller ens om du blir matchad det går ju tacka nej om det inte känns rätt med barnet föräldrar eller något annat i livet inte känns rätt  

Pallar du och det känns bra så kör dubbeldonation. Vad har du att förlora? tänk om det går. Jag hade varit rädd att känna om några år att jag inte försökte och kanske grubbla över om det hade fått och jag försökte inte ens. Känns det inte rätt så är det inte rätt. Du ska du avstå. 

• Nervernautanpå

Jag gjorde UL idag och läkaren sa att det ser ut som att ägglossning kommer vilken dag som helst. Men om det inte kommer naturligt av sig själv imorgon så tar jag ovitrelle på kvällen för att inte riskera att missa.

Har ni tagit ovitrelle trots att ägglossningstest visat positivt någon gång? För den här läkaren, han hoppade in från en annan klinik, sa att man kan ta det som en extra boost. Det finns inga vetenskapliga bevis för att det funkar, men att det forskas på detta just nu.

Kan det finnas någon nackdel med det? Eller borde jag testa?

• Anonym (Hoppfull)
    Nervernautanpå skrev 2025-05-08 18:42:48 följande:

Jag gjorde UL idag och läkaren sa att det ser ut som att ägglossning kommer vilken dag som helst. Men om det inte kommer naturligt av sig själv imorgon så tar jag ovitrelle på kvällen för att inte riskera att missa.

Har ni tagit ovitrelle trots att ägglossningstest visat positivt någon gång? För den här läkaren, han hoppade in från en annan klinik, sa att man kan ta det som en extra boost. Det finns inga vetenskapliga bevis för att det funkar, men att det forskas på detta just nu.

Aldrig hört eller läst att någon kört den som boost om naturliga ÄL gett utslag. spontant låter det ju inte som det kan ge för mycket ägglossning utan borde vara lugnt ;) men man vet ju inte om det ger nån oönskad effekt och försämrar något kring möjligheterna om det är lite obeprövat. hade jag fått förslaget hade jag nog vågat prova. Tyvärr inget bättre svar från mig då jag ej hört om det innan. 
  • Anonym (Hoppfull)

Och hurra för ägglossning :D
  • Livshopp2025

Härligt att ägglossning verkar vara på gång!

Aldrig hört om men jag hade nog testat om jag varit i liknande situation.
  • Livshopp2025
    Anonym (Hoppfull) skrev 2025-05-08 11:09:50 följande:

Tack för stöd.

Gör det! ansök som kontaktfamilj. är så himla glad för att jag tog steget och kontaktade socialen för 6 år sedan. Älskar min lilla placerade tjej som snart blir 8 år. och har även fortfarande kontakt med ett tidigare kontaktfamiljsbarn. Processen kan ta tid och matchning med barn kan också ta tid så var inte rädd för att ansöka nu och säg även sen att det inte är perfekt läge för matchning än om det går snabbt och så kan du avvakta ett år eller mer om du vill. det är ju inget tvång heller ens om du blir matchad det går ju tacka nej om det inte känns rätt med barnet föräldrar eller något annat i livet inte känns rätt  

Pallar du och det känns bra så kör dubbeldonation. Vad har du att förlora? tänk om det går. Jag hade varit rädd att känna om några år att jag inte försökte och kanske grubbla över om det hade fått och jag försökte inte ens. Känns det inte rätt så är det inte rätt. Du ska du avstå. 

Roligt att det blivit så lyckat för dig! Ska kolla mer exakt vad som krävs för att uppfylla kraven. Bra tankar också angående hur jag kan tänka/göra framåt! Det har varit en del i det, att jag tänkt att det inte är värt att sätta igång något under tiden man är inne i IVF-världen eftersom man inte vet själv så mycket om sitt liv då... Men kanske är det som du säger lika bra att sätta igång och sedan ta det därifrån. Bra att man har möjlighet att själv kunna tacka ja/nej beroende på hur man upplever matchningen.

Det känns mer och mer lockande med dubbeldonation. Det är främst logistik och ekonomi som gör att jag tvekar just nu men jag tänker också så - tänk om det skulle fungera?? Då är det ju såklart värt allt.
Svar på tråden 40år och IVF