Anonym (Hoppfull) skrev 2025-05-08 11:09:50 följande:
Tack för stöd.
Gör det! ansök som kontaktfamilj. är så himla glad för att jag tog steget och kontaktade socialen för 6 år sedan. Älskar min lilla placerade tjej som snart blir 8 år. och har även fortfarande kontakt med ett tidigare kontaktfamiljsbarn. Processen kan ta tid och matchning med barn kan också ta tid så var inte rädd för att ansöka nu och säg även sen att det inte är perfekt läge för matchning än om det går snabbt och så kan du avvakta ett år eller mer om du vill. det är ju inget tvång heller ens om du blir matchad det går ju tacka nej om det inte känns rätt med barnet föräldrar eller något annat i livet inte känns rätt
Pallar du och det känns bra så kör dubbeldonation. Vad har du att förlora? tänk om det går. Jag hade varit rädd att känna om några år att jag inte försökte och kanske grubbla över om det hade fått och jag försökte inte ens. Känns det inte rätt så är det inte rätt. Du ska du avstå.
Roligt att det blivit så lyckat för dig! Ska kolla mer exakt vad som krävs för att uppfylla kraven. Bra tankar också angående hur jag kan tänka/göra framåt! Det har varit en del i det, att jag tänkt att det inte är värt att sätta igång något under tiden man är inne i IVF-världen eftersom man inte vet själv så mycket om sitt liv då... Men kanske är det som du säger lika bra att sätta igång och sedan ta det därifrån. Bra att man har möjlighet att själv kunna tacka ja/nej beroende på hur man upplever matchningen.
Det känns mer och mer lockande med dubbeldonation. Det är främst logistik och ekonomi som gör att jag tvekar just nu men jag tänker också så - tänk om det skulle fungera?? Då är det ju såklart värt allt.