• Anonym (Hej)

Faderskapsutredning

Jag undrar hur det funkar med faderskapsutredningen. Vad kommer den man som man uppger som far att få för kontakt från de som utreder?  Kommer de ringa eller skicka brev? Och vad säger de till honom? 

Om mannen bor långt från bebisen hur funkar det då med dna-test? (om han inte vill skriva på)

• Svar på tråden Faderskapsutredning
  • Anonym (Hej)
    Anonym (?) skrev 2024-10-24 05:53:12 följande:
    Du lär väl märka hur lång tid det tar för polisen att hitta honom.  
    Kanske märker jag att de inte hittar honom. Eller så kanske går direkt. Brevet lär ju komma dit och föräldrarna kanske meddelar honom om det. Han kanske samarbetar direkt. Men om han inte vill så kan han säkert klara sig undan. Jag vet inte vilka platser han är och jobbar och bor någonstans så hur skulle polisen veta det. Mobilen vet jag inte vem som står hos operatören. Han betalade med ett kort förstås så det kanske de kan spåra. Men då måste han ju själv vara registrerad på kortet och även polis reagera snabbt men när de åker dit de ser att han använt kortet så kanske han redan lämnat platsen. Men då måste han själv vara registrerad på kortet förstås och inte vara lånat av någon annan.
  • Anonym (E)
    Anonym (Hej) skrev 2024-10-23 23:13:11 följande:

Tack. Men jag ska medverka och jag ska berätta för dem namnet när barnet är fött har jag tänkt 

men åh då vet du hur breven där pappan kontaktas för att skriva på brukar formuleras? Kan det vara ett hårt/kallt språk liksom? Eller ringde ni männen först?

Har du varit med om någon man som reagerat aggressiv på erat bemötande?

Som jag skrev var det min kollega som hanterade sådana ärenden. 

Jag vet inte vad som står exakt i brevet. Det finns inget standardbrev men eftersom det är en myndighetskontakt så är det ett sakligt och neutralt meddelande.

Varför fortsätter du att spekulera om vad som kan hända i stället för att agera och få veta säkert? 

Det finns som sagt inga andra alternativ än att gå via familjerätten. Det spelar ingen roll vilket bemötande du får, vad som står i brevet, hur de hittar honom etc. Du har inget val, förstår du inte det? 

Det är helt meningslöst att spekulera och älta. Sluta nojja och ring familjerätten i stället. 

• Anonym (Mallan)

Hur länge var du tillsammans med den här killen?

• Anonym (?)
    Anonym (Hej) skrev 2024-10-24 08:31:39 följande:
    Kanske märker jag att de inte hittar honom. Eller så kanske går direkt. Brevet lär ju komma dit och föräldrarna kanske meddelar honom om det. Han kanske samarbetar direkt. Men om han inte vill så kan han säkert klara sig undan. Jag vet inte vilka platser han är och jobbar och bor någonstans så hur skulle polisen veta det. Mobilen vet jag inte vem som står hos operatören. Han betalade med ett kort förstås så det kanske de kan spåra. Men då måste han ju själv vara registrerad på kortet och även polis reagera snabbt men när de åker dit de ser att han använt kortet så kanske han redan lämnat platsen. Men då måste han själv vara registrerad på kortet förstås och inte vara lånat av någon annan.
    Det är också väldigt svårt att veta hur han kommer reagerar, oavsett hur brevet eller samtalet är formulerat, att han är kallad till faderskapsutredning.

Eller om det gå så lång. Att polisen har knackat på hemma hos hans föräldrar och sökt honom.
  • Anonym (Q)
    Anonym (Hej) skrev 2024-10-23 13:02:59 följande:

Så vilken bakgrundsinformation påverkar hur faderskapsutredningen går till? Hur gammal jag är, vad pappan gjort mig, varför jag inte hade preventivmedel? 

Saknar tex hur ni kan vara så säkra på att det inte faller mellan stolar, jag har varit med om saker som glöms bort eller rinner ut i sanden, det kan vara så med myndigheter. Om de skriver eller ringer först och gärna lite mer hur de kan formulera sig och bemöta honom. Om någon vet det.

Jag får en upplevelse av att du vill att det ska rinna ut i sanden. Att du inte vill att barnets fader ska få veta något om barnet. Om du tänker ett steg längre. Är det schyst mot barnet att du inte berättar vem som är fadern? Jag antar att du inte heller är intresserad av underhållsbidrag. Det kommer du inte kunna få om du inte kan peka ut en fader. Visst! Du kan ju ljuga dig blå inför ditt barn och myndigheterna, men om/när ditt barn kommer på din lögn, så kommer du inte bli älskad pga det. Jag tycker alla dina frågeställningar är sorgliga. Vad spelar det för roll hur brevet från myndigheten ser ut. Vad är det som ändrar något i situationen om du vet hur brevet ser ut? Vad är det som kommer ändras om han får ett brev eller samtal? Vad är det som ändras om du vet exakt hur DNA-testet utförs? Dina trådar om detta ämnet är bara obehagliga. Varför är dina trådar obehagliga? För att dina trådar skriker att du är intresserad av fel saker. Du har riktat in dig på hur utredning om fadern till ditt barn går till i detalj. Du kanske ska börja fundera på det viktigaste? Hur ska du lösa detta så att det blir bra för ditt barn? 
  • Anonym (J)

Ska du ljuga eller? Får man ens det

• Anonym (Hej)

Jag ska uppge hans namn som sagt och inte ljuga för myndigheterna om något. Sen undrar jag över vad som kommer eller skulle kunna hända efter det. Hur han kommer bli bemött av myndigheterna. Varför jag undrar över det, är min ensak. Håll er till ämnet och spåra inte ur tråden med annat. Tack.

• EpicF
    Anonym (Hej) skrev 2024-10-24 16:51:36 följande:

Jag ska uppge hans namn som sagt och inte ljuga för myndigheterna om något. Sen undrar jag över vad som kommer eller skulle kunna hända efter det. Hur han kommer bli bemött av myndigheterna. Varför jag undrar över det, är min ensak. Håll er till ämnet och spåra inte ur tråden med annat. Tack.

Du har fått svar på allt. Även i din andra tråd. 

Finns ingen grund till att han inte skulle bli bra bemött av myndigheterna. Det är inte brottsligt att göra en kvinna gravid som man inte har en relation med. 

Och nej, det kommer inte rinna ut i sanden. Han kommer för göra faderskapstest vresig han vill eller inte. 
  • Anonym (J)
    Anonym (Hej) skrev 2024-10-24 16:51:36 följande:

Spårar väl inte ur bara för man frågar om du ska ljuga för jag fattar inte varför du annars är så nervös om du inte ska ange någon som inte är den riktiga pappan till barnet 
  • Anonym (J)
    EpicF skrev 2024-10-24 17:06:02 följande:
    Du har fått svar på allt. Även i din andra tråd. 

Finns ingen grund till att han inte skulle bli bra bemött av myndigheterna. Det är inte brottsligt att göra en kvinna gravid som man inte har en relation med. 

Och nej, det kommer inte rinna ut i sanden. Han kommer för göra faderskapstest vresig han vill eller inte. 
    Hon kanske hoppas att det ska rinns ut i sanden så hon slipper ange 

Har du varit otrogen ts? en annan fader än vad det är? Sånt har man ju läst om många gånger här på forumets så det är ju inte så unikt isåfall och då kan jag förstp att man är orolig  
Svar på tråden Faderskapsutredning