• Anonym (Trötter)

Orimligt med ansvar pga hans vägran?

Jag lever men en man som sätter sig på tvären till väldigt mycket. Ibland undrar jag om han är en förklädd pensionär. Han skaffade sitt första mobila bank-id i somras till exempel, eftersom bank-id på fil inte längre funkade hos hans bank. I övrigt vägrar han alla appar, inklusive skolapp och swish.

Det gör att väldigt mycket ansvar hamnar på mig. Det må låta lite, men det är tröttsamt att ALLTID vara den som måste sköta frånvaroanmälningar och rodda med snabb info som kommer från skolan, eftersom han inte har koll på detta. Varje gång något ska swishas måste jag vara med, eller kontaktas och sköta det på distans. 

Han vägrar också uppge sitt telefonnummer och personnummer i många situationer, som exempelvis beställningar. Sen får jag höra ranten om hur eländigt det är att allt ska kräva telefonnummer. Nu har han fått biblioteket att skicka frankerat brev till honom när han reserverat en bok, eftersom han helt enkelt inte anser att de har med hans telefonnummer att göra. Nu senast vägrade han beställa en vara, eftersom Klarna krävde hans personnummer.

Konsekvensen blir att jag får sköta i princip alla beställningar som rör familjen och ska en bok reserveras till någon av våra väldigt läsande barn, får jag sköta det. Ibland har företag jagat mig när de vill nå honom, för att han inte uppgett ett nummer, medan mitt nummer finns på nätet. Återigen, det kan låta futtigt, men det blir inte så futtigt när det är jag som måste sköta allt.

Han vägrar också ha sitt telefonnummer i vår porttelefon, så jag måste hela tiden vara stand-by för att släppa in besökare (eller vårt barn som ännu inte har egen nyckel) - också när jag inte är hemma.

Jag börjar ledsna. Jag orkar inte höra honom gnälla på hur orimligt det är att han förväntas lämna personnummer eller telefonnummer en gång till. Jag har sagt till, men han fortsätter. Och framförallt orkar jag inte vara ensamt ansvarig kring allt som rör digitala tjänster. Jag orkar inte ta alla läkarsamtal, digitala kontakter med skolan och annat som kommer av hans vägran att använda digitala tjänster och uppge sitt telefonnummer. Jag är alltid redo att rycka in och kan liksom aldrig slappna av.
    Är det orimligt att kräva att ens partner faktiskt använder skolappen, eller uppger sitt telefonnummer?

• Svar på tråden Orimligt med ansvar pga hans vägran?
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Han får klara sina egna ärenden bäst han vill, samt ta mer ansvar inom andra områden när det gäller sådant som rör familjen. Det är det enda rimliga. Du ska inte behöva rodda allt. Vägrar han digitalt, får han kompensera dig på andra sätt. 

Du måste börja sätta gränser. Så länge du finns där och backar upp, kan han fortsätta bete sig så här.

• Anonym (Lina)

Fy vad jobbigt det låter!

Min sambo är också rätt avig till att skaffa de där grejerna, men han är tekniskt intresserad och bra på att hitta alternativ som fungerar, så jag behöver aldrig fixa saker åt honom (utom att hålla rent hemma, men det är en annan historia).

Din man tycks ha checkat ut från rätt stora delar av föräldraansvaret. Varför har men ens en telefon ifall man inte ens vill ge ut numret till de som har hand om ens barn på dagarna?! 

• Anonym (X)

Vad gör han för familjen istället för det digitala som du får ta? 

Om inget, kräv att han gör det.
    Han kan handla/laga mat nån gång extra i veckan, ansvara för att saker till barnen handlas (vill han inte skicka efter får han själv betala mellankostnaderna för att handla i affär) och så vidare.

• KimLinnefeldt

Citerar Dr Phil: Why does he do it? Because he CAN do it.

Du möjliggör detta. Vägra! Låt honom lösa saker själv, på sitt eget vis. Så länge du curlar den stackars gubben så lär inget förändras.

• Anonym (T)

Släpp det. Bara SLÄPP. Varje gång han ber dig fixa något så vägra, allt från biblioteket till frånvaroanmälan. Han får växa upp. 

• Anonym (T)
    Anonym (Trötter) skrev 2024-12-04 14:54:34 följande:
    Fast det är saker som rör familjen eller barnen. Barnen kan inte avstå födelsedagspresenter eller vinterskor för att han vägrar uppge personnummer i en beställning.
    Anonym (A) skrev 2024-12-04 14:49:22 följande:

Grattis till ditt val av man. 

Hur är det annars, har ni det bra med sexlivet och delar på ansvaret hemma? Han måste ju ha andra kvaliteter som uppväger för detta. Annars hade du ju aldrig skaffat familj med honom.

Det här märktes inte så mycket innan vi fick barn. Jag visste att han var lite restriktiv med telefonnummer, men inte förrän barnen började på förskolan och han vägrade lämna sitt telefonnummer dit, fattade jag hur illa det var.

Han får väl gå till en butik och handla då, det är väl inga konstigheter? Eller anställa en sekreterare. 
  • Lönnsirap

Som maka/vän anhörig är man på intet sätt bunden till att underlätta för den andre att vara knepig. Det låter dessutom som att det blir orimliga jobb för dig och andra i det hela.

Hade någon (av rimlig anledning) sökt min makes nummer hade de fått det omedelbart. Likaså hade jag tagit mig friheten att fylla i det till skolan, utifrån att man som vårdnadshavare förväntas kunna företräda sina barn.

Tyvärr är det ju så att man själv behöver bli lite knepig om människan man lever av faktiskt är det. 

• Anonym (Zirkonie)

Åh! Han kan gifta sig med frun i den andra tråden som vägrar svara i telefon! De skulle passa så bra ihop.

• Anonym (Trötter)
    Anonym (T) skrev 2024-12-05 13:02:57 följande:
    Han får väl gå till en butik och handla då, det är väl inga konstigheter? Eller anställa en sekreterare. 
    Problemet är ju att allt inte finns i butik, eller så är varan mycket dyrare i butik och jag tänker inte bidra med mina pengar för att han har fått för sig nåt. 
    Anonym (Zirkonie) skrev 2024-12-05 13:23:25 följande:

Åh! Han kan gifta sig med frun i den andra tråden som vägrar svara i telefon! De skulle passa så bra ihop.

De hade ändå kompletterat varandra väl. Min man kan ändå svara i telefon. De gångerna någon har hans nummer vill säga?
  • Anonym (Trötter)
    Lönnsirap skrev 2024-12-05 13:17:01 följande:

Som maka/vän anhörig är man på intet sätt bunden till att underlätta för den andre att vara knepig. Det låter dessutom som att det blir orimliga jobb för dig och andra i det hela.

Hade någon (av rimlig anledning) sökt min makes nummer hade de fått det omedelbart. Likaså hade jag tagit mig friheten att fylla i det till skolan, utifrån att man som vårdnadshavare förväntas kunna företräda sina barn.

Tyvärr är det ju så att man själv behöver bli lite knepig om människan man lever av faktiskt är det. 

Du har säkert rätt i det sista. Men jag har svårt för att vara knepig. Jag vill lösa situationen snabbt och enkelt. Det är helt obegripligt för mig hur man kan tvinga biblioteket att skicka frankerat brev, istället för att lämna ett mobilnummer och få ett sms till exempel. 
Svar på tråden Orimligt med ansvar pga hans vägran?