• Vardagshjälten

Skicka ett Julkort efter brytning?

Riktat till kvinnor: Hade du uppskattat att få ett vänligt Julkort från någon du nyligen har brutit med och blockerat? Föreställ dig att du fortfarande tycker om honom men omständigheterna ger förbindelsen dåliga förutsättningar.

• Svar på tråden Skicka ett Julkort efter brytning?
  • molly50
    Vardagshjälten skrev 2024-12-11 14:29:20 följande:
    Helt fel för jag var angelägen om ett samtal för att få veta hur hon tänker och känner, alltså med hänsyn till hennes perspektiv. Många idag är alldeles för snabba med blockeringsfunktionen så fort de blir lite irriterade istället för att försöka bidra till en bättre relation. Genom en klargörande dialog lär man sig något om varandra istället för att bryta helt i onödan.
    Hon kanske har försökt förklara för dig utan att lyckas?
    Man blockerar inte någon utan anledning.
    Och om du då skickar ett julkort så lär det inte göra saken bättre utan bara uppfattas som att du inte kan eller vill respektera att hon har gjort slut och vill vara ifred.
    Ge henne tid så kanske ni kan pratas vid vid ett senare tillfälle när det har lugnat ner sig.
  • Anonym (Amanda)

Nej det hade jag inte velat. Det finns ju en anledning till att jag blockat någon,

• Anonym (?)
    Vardagshjälten skrev 2024-12-11 14:29:20 följande:
    Helt fel för jag var angelägen om ett samtal för att få veta hur hon tänker och känner, alltså med hänsyn till hennes perspektiv. Många idag är alldeles för snabba med blockeringsfunktionen så fort de blir lite irriterade istället för att försöka bidra till en bättre relation. Genom en klargörande dialog lär man sig något om varandra istället för att bryta helt i onödan.
    Hon skickade ju dig en lång förklaring med hennes behov. Kunde du inte ta till dig detta? Du har ju fått hennes perspektiv. 
  • molly50
    Vardagshjälten skrev 2024-12-11 15:10:57 följande:
    Som jag flera gånger har försökt få er att förstå har jag bett om ett samtal med henne istället för text som aldrig brukar leda till förbättring. I samtliga relationer jag har haft både ifråga om kärlek och vänskap är det enda som har hjälpt att man pratar en stund med varandra. Istället skickade hon en lång förklaring om hennes behov istället för att försöka bidra till förbättring för båda två. Vi hade en väldigt bra kontakt tills helt nyligen då det skar sig på grund av okänsliga saker hon själv gjorde men det antar jag inte har någon betydelse för er.
    Men om du inte tror att det kommer att fungera att ge en förklaring genom en text,vad får dig då att tro att ett julkort skulle göra det bättre?

Rätta mig gärna om jag har fel. Men jag får känslan av att du har tjatat på henne och försökt få ge henne en förklaring och att hon till slut har tröttnat och blockerat för att få slippa.
    Då kommer inte ett julkort att göra saken bättre.
    Låt henne istället vara ifred och ge henne lite tid.
    Vill hon prata så lär hon höra av sig själv.
  • Anonym (Elsa)

Nej det är creepy bara. 

• Lönnsirap

Nä, jag hade inte alls uppskattat ett julkort av en person jag inte aktivt har kontakt med, och som jag dessutom gjort mig otillgänglig för på andra kontaktvägar. 

Det låter som att du saknar förmågan att sätta dig in i vad hon menade med ett långt brev och sen ingen kontakt. Och att du går och dagdrömmer om att hon ska tolka brevet på ett sätt som högst troligt inte är rimligt.

• Anonym (*)
    Vardagshjälten skrev 2024-12-11 15:10:57 följande:
    Som jag flera gånger har försökt få er att förstå har jag bett om ett samtal med henne istället för text som aldrig brukar leda till förbättring. I samtliga relationer jag har haft både ifråga om kärlek och vänskap är det enda som har hjälpt att man pratar en stund med varandra. Istället skickade hon en lång förklaring om hennes behov istället för att försöka bidra till förbättring för båda två. Vi hade en väldigt bra kontakt tills helt nyligen då det skar sig på grund av okänsliga saker hon själv gjorde men det antar jag inte har någon betydelse för er.
    Jag förstår vad du vill, men det du vill ha är något hon inte vill ge dig. Hon vill inte prata med dig. För henne spelar ingen roll vad samtalet skulle ge dig.

Hon vill inte ha med dig att göra och hon har ingen lust att lägga sin energi på att förklara varför. 

Du måste hitta acceptans, inom dig, för att ditt liv för alltid kommer att ha några lösa trådar. Sök hjälp med det, om du behöver, men trakassera inte kvinnan som har blockat dig. Hon är borta nu.
  • Anonym (Vad?)

Vad ska du skriva i det? God jul och gott nytt år?

• Hjelm

Givetvis vill man inte ha någon som helst kontakt med en person som man brutit med och till och med blockerat. Släpp din besatthet kring den här personen och gå vidare i livet.

• Anonym (f)
    Vardagshjälten skrev 2024-12-11 13:58:19 följande:
    Jag frågade inte återigen eftersom det handlade om ett vänligt Julkort utan mer än ett God Jul! Ifall jag inte hade brytt mig om era svar hade jag naturligtvis inte ens startat tråden så snälla tänk efter lite innan du kommenterar tack.
    Var lite mer provocerande tack... När folk säger inga kontaktförsök betyder det inte julkort till någon som blockerat en av uppenbara skäl. Mycket uppenbara. Lite för mycket.
Svar på tråden Skicka ett Julkort efter brytning?