• Vardagshjälten

Skicka ett Julkort efter brytning?

Riktat till kvinnor: Hade du uppskattat att få ett vänligt Julkort från någon du nyligen har brutit med och blockerat? Föreställ dig att du fortfarande tycker om honom men omständigheterna ger förbindelsen dåliga förutsättningar.

• Svar på tråden Skicka ett Julkort efter brytning?
  • Fjäril kär

Det är oerhört respektlöst att inte acceptera att slut är slut och förstå att block betyder nej.

Jag hade blivit både ledsen och provocerad. 

Nej du ska inte skicka något julkort. 

• Anonym (Kvinna med koll)
    Vardagshjälten skrev 2024-12-11 13:55:18 följande:
    Brytningen kan ju faktiskt bero på missförstånd och outredda händelser. Ifall jag hade fått en möjlighet att rensa luften med henne så hade hon förmodligen inte blockat mitt nummer utan förstått mig istället.
    Du är väldigt intresserad av att hon ska förstå dig, att hon ska se saker ur ditt perspektiv. Du verkar helt ointresserad av hennes perspektiv, och att förstå henne.
    Hon har blockat dig. Det går inte att missförstå, även om du gärna vill ha privilegiet att få missförstå henne. Hon vill inte ha kontakt. Även om du inte förstår varför, så ska du respektera det.
  • Vardagshjälten
    Fjäril kär skrev 2024-12-11 14:14:05 följande:

Det är oerhört respektlöst att inte acceptera att slut är slut och förstå att block betyder nej.

Jag hade blivit både ledsen och provocerad. 

Nej du ska inte skicka något julkort. 

Jag tycker att det är väldigt respektlöst att inte ge kontakten ett enda samtal innan man väljer en smidig utväg för sig själv och lämnar den andra i sticket istället för att försöka bidra till en bättre relation. Ifall man inte bevärdigar en relation ett enda klargörande samtal så har man inte heller rätt att beklaga sig över ett brev, blommogram eller ett vänligt Julkort.

Om mannen däremot fortsätter med brev efter brev eller kontaktförsök av olika slag så är det en annan sak. Som Einstein sade - Allt är relativt.
  • Anonym (*)
    Vardagshjälten skrev 2024-12-11 13:55:18 följande:
    Brytningen kan ju faktiskt bero på missförstånd och outredda händelser. Ifall jag hade fått en möjlighet att rensa luften med henne så hade hon förmodligen inte blockat mitt nummer utan förstått mig istället.
    Hon är inte intresserad av att reda ut eventuella missförstånd och du har ingen rätt att tvinga henne. Hon är färdig med dig, oavsett vad du tycker om saken.

Känner du att du behöver prata med någon om uppbrottet så leta upp en bra terapeut eller prata med en vän!
  • Fjäril kär
    Vardagshjälten skrev 2024-12-11 14:21:42 följande:
    Jag tycker att det är väldigt respektlöst att inte ge kontakten ett enda samtal innan man väljer en smidig utväg för sig själv och lämnar den andra i sticket istället för att försöka bidra till en bättre relation. Ifall man inte bevärdigar en relation ett enda klargörande samtal så har man inte heller rätt att beklaga sig över ett brev, blommogram eller ett vänligt Julkort.

Om mannen däremot fortsätter med brev efter brev eller kontaktförsök av olika slag så är det en annan sak. Som Einstein sade - Allt är relativt.
    Hon ville uppenbarligen inte ha en bättre relation med dig, hon ville göra slut istället.  Du har inte velat acceptera det och då valde hon att blockera dig.

DU är orsaken till att hon blockerar dig.
  • Anonym (A)
    Vardagshjälten skrev 2024-12-11 13:32:02 följande:
    Skicka ett Julkort efter brytning?

Riktat till kvinnor: Hade du uppskattat att få ett vänligt Julkort från någon du nyligen har brutit med och blockerat? Föreställ dig att du fortfarande tycker om honom men omständigheterna ger förbindelsen dåliga förutsättningar.

Vad vill du uppnå med ett julkort? 

Du får ju inte ditt avslut med ett julkort, så varför vill du inte lämna henne ifred och respektera hennes önskan?
  • Fjäril kär
    Vardagshjälten skrev 2024-12-11 14:21:42 följande:

Fel. Allt är inte relativt. Slut betyder slut.
  • Vardagshjälten
    Anonym (Kvinna med koll) skrev 2024-12-11 14:16:58 följande:
    Du är väldigt intresserad av att hon ska förstå dig, att hon ska se saker ur ditt perspektiv. Du verkar helt ointresserad av hennes perspektiv, och att förstå henne.
    Hon har blockat dig. Det går inte att missförstå, även om du gärna vill ha privilegiet att få missförstå henne. Hon vill inte ha kontakt. Även om du inte förstår varför, så ska du respektera det.
    Helt fel för jag var angelägen om ett samtal för att få veta hur hon tänker och känner, alltså med hänsyn till hennes perspektiv. Många idag är alldeles för snabba med blockeringsfunktionen så fort de blir lite irriterade istället för att försöka bidra till en bättre relation. Genom en klargörande dialog lär man sig något om varandra istället för att bryta helt i onödan.
  • Anonym (A)
    Vardagshjälten skrev 2024-12-11 14:29:20 följande:
    Helt fel för jag var angelägen om ett samtal för att få veta hur hon tänker och känner, alltså med hänsyn till hennes perspektiv. Många idag är alldeles för snabba med blockeringsfunktionen så fort de blir lite irriterade istället för att försöka bidra till en bättre relation. Genom en klargörande dialog lär man sig något om varandra istället för att bryta helt i onödan.
    Och då hjälper ett julkort, tror du?

Hade du tänkt skriva en förklaring på kortet?
Svar på tråden Skicka ett Julkort efter brytning?