• Vardagshjälten

Skicka ett Julkort efter brytning?

Riktat till kvinnor: Hade du uppskattat att få ett vänligt Julkort från någon du nyligen har brutit med och blockerat? Föreställ dig att du fortfarande tycker om honom men omständigheterna ger förbindelsen dåliga förutsättningar.

• Svar på tråden Skicka ett Julkort efter brytning?
  • Cartjan1

Nej, hade inte uppskattat att få ett julkort om det är från någon jag blockerat. Vet ju inte hur andra förhåller sig till det men jag blockerar enbart de jag verkligen inte vill ha kontakt med. En separation (även där vi skiljs som ovänner) skulle inte automatiskt innebära att jag blockar människan. Så jag skulle nog känna både obehag och absolut inga trevliga känslor om det sedan dök ner ett julkort i brevlådan från någon jag verkligen ansträngt mig för att slippa. Hade nog faktiskt slängt det i soptunnan om jag ska vara ärlig. 

• Anonym (Ellen)

Nej, verkligen inte. Jag hade blivit förbannad. 

• Anonym (Lisa)

Nej, det hade jag inte uppskattat alls.

• Teresse7
    Vardagshjälten skrev 2024-12-11 13:32:02 följande:
    Skicka ett Julkort efter brytning?

Riktat till kvinnor: Hade du uppskattat att få ett vänligt Julkort från någon du nyligen har brutit med och blockerat? Föreställ dig att du fortfarande tycker om honom men omständigheterna ger förbindelsen dåliga förutsättningar.

Förstår inte riktigt... Hon tycker om dig men har blockat dig p.g.a omständigheter... ?
  • Fjäril kär
    Teresse7 skrev 2024-12-11 22:27:37 följande:
    Förstår inte riktigt... Hon tycker om dig men har blockat dig p.g.a omständigheter... ?
    Inga konstigheter alls.. jag har blockat min ex-sambo trots att jag tycker mycket om.honom fortfarande.  Jag har blockat för att jag vill inte ha något med honom att göra pga hur han har betett sig i olika sammanhang.  Olika saker som ledde till att jag valde att avsluta relationen.  
  • Teresse7
    Fjäril kär skrev 2024-12-11 22:38:11 följande:
    Inga konstigheter alls.. jag har blockat min ex-sambo trots att jag tycker mycket om.honom fortfarande.  Jag har blockat för att jag vill inte ha något med honom att göra pga hur han har betett sig i olika sammanhang.  Olika saker som ledde till att jag valde att avsluta relationen.  
    Om han är medveten om varför han är blockad och du känner att du vill visa en fredlig sida så tycker jag vid första tanke att ett julkort är bra. Men det kan också bli konstigt... svårt... Jag hade nog låtit bli om jag va över honom. Bättre att lägga julkortet i någon annans brevlåda. Men är svårt att råda andra i sånt här. Är du över honom eller har du lite förhoppningar att han ska be om att du kommer tillbaka? Du behöver inte svara om du inte vill...
  • Anonym (Mamma)

Googlar och ser att ett julfrimärke kostar 17! Kr. Skickar folk snigel-julkort numer ÖHT?😳 (kanske till riktigt gamla farmor som vill ha det som förr i tiden?)

• Anonym (Fia)

Jag skulle tycka det var obehagligt. Jag hade ett ex som inte fattade att jag ville ha distans. Jag blockade honom inte, för mig är det en extrem åtgärd, men jag var tydlig. Han skickade ändå små hälsningar då och då och en gång dök han upp utanför mitt jobb (pga ett ärende i närheten, sa han). Det var sjukt stressande och jag mådde dåligt en lång tid efteråt. Om du bryr dig om den här kvinnan ts, så låter du henne vara i fred.

• Maac
    Vardagshjälten skrev 2024-12-11 14:21:42 följande:
    Jag tycker att det är väldigt respektlöst att inte ge kontakten ett enda samtal innan man väljer en smidig utväg för sig själv och lämnar den andra i sticket istället för att försöka bidra till en bättre relation. Ifall man inte bevärdigar en relation ett enda klargörande samtal så har man inte heller rätt att beklaga sig över ett brev, blommogram eller ett vänligt Julkort.

Om mannen däremot fortsätter med brev efter brev eller kontaktförsök av olika slag så är det en annan sak. Som Einstein sade - Allt är relativt.
    Så du menar att din intention med att skicka julkortet är för att påpeka att du minsann har rätt till det eftersom hon avslutade relationen utan förklaring? 

Det är jobbigt när folk avslutar utan att man förstår varför. Man får sörja, vara förtvivlad, men tappa inte din stolthet genom att hålla på och skicka julkort osv. 

Låt henne vara ifred, du vet ju med hundra procent säkerhet att hon inte vill ha dig, för få hade hon inte blockat dig.

Gå vidare så snabbt du kan! 
  • Fjäril kär
    Teresse7 skrev 2024-12-12 07:34:23 följande:
    Om han är medveten om varför han är blockad och du känner att du vill visa en fredlig sida så tycker jag vid första tanke att ett julkort är bra. Men det kan också bli konstigt... svårt... Jag hade nog låtit bli om jag va över honom. Bättre att lägga julkortet i någon annans brevlåda. Men är svårt att råda andra i sånt här. Är du över honom eller har du lite förhoppningar att han ska be om att du kommer tillbaka? Du behöver inte svara om du inte vill...
    Jag skulle aldrig ens komma på tanken att skicka julkort till exet. Och han skulle aldrig skicka till mig heller.  Just pga anledningen till vårt uppbrott. 
    Jag skulle aldrig ta honom tillbaka . Jag har ny relation idag och mår mycket bättre.  Även om jag tycker om mitt ex betyder inte det att jag saknar honom. 
Svar på tråden Skicka ett Julkort efter brytning?