Anonym (Lyrka) skrev 2025-01-12 21:46:58 följande:
Jag har förvisso varit gravid (fick MA) så inte helt lika men måste bara svara att jag känner igen mig så i besvikelsen (som många andra i tråden såklart). Jag har fått mens denna månad men den har varit ?seg? på att dra igång, blött lite i några dagar men inte alls mycket. Hinner få upp såååå mycket hopp hela tiden och det är så frustrerande för då blir besvikelsen bara ännu större. Har hoppats i flera dagar att det ska vara en nidblödning (gör fortfarande det lite dock haha) fast jag vet att det är mens, men orkar liksom inte möta besvikelsen.
Har inte heller tagit några kosttillskott men funderar på att börja. Någon som kan ge en liten sammanfattning på alternativ? Vad gör tex rosenrot?
Beklagar att kroppen drar ut på det och inte riktigt beter sig som man önskar.. ♥️
Jag har kört ganska intensivt med kosttillskott under hösten och dem månaderna jag inte blivit gravid har jag märkt rätt stor skillnad på hur jag mår innan mens med humör och inte ömmande bröst en vecka innan som förr.
Jag har en väldigt regelbunden cykel men när jag läste vad som stod på rosenrotsförpackningen så kände jag, det vill jag testa! Då det står: hjälper dig hantera fysiskt och psykisk stress. Vilken för mig känns trevligt att få i sig, då jag har ett fysiskt jobb och tränar, samt min ADD skapar en del psykisk stress.
Övriga tillskott ska baseras vad du tror är ditt ? problem ? är .
Vulverine Jenny Koos har sina tillskottspaket som man kan utgå ifrån ☺️
https://vulverine.se/blogg/kosttillskott/
Mitt problem är, iallafall vad jag trodde, är/var endometrios så har utgått tillskottsmässigt från de. Så jag vill hjälpa till med inflammationen.
Så tillskottet jag tar typ varje dag, ibland skippar jag vissa osv. Tror det är bra med lite variation.
Morgon -
Omega3 (3 kapslar)
Selen+E
C-vitamin - askorbinsyra i sockerfri proviva brukar jag köra på. 1krm räcker. (mest under lutealfasen),
Q10 (För äggkvalite)
B-komplex eller Folat
ibland kalcium
Rosenrot fram till ÄL
innan ägglossning:
typ 15-20 000 IE 2 gånger
mellan måltider: NAC
Kväll -
Magnesium - (behövs för normal muskel och nervfunktion, jag får kramp i vaderna på kvällen när jag slarvar)
Zink
Mjölksyrebakterier
Sen förförra veckan fick jag hem kelp som innehåller jod, vilket man behöver för optimal funktion av Sköldkörteln. Inget jag tänker varje dag men kanske 1-2 ggr i veckan. Är ganska duktigt på att salta mat 🤪