• Anonym (Halle)

Kickad pga kommentar

Min dotter har jobbat på ett café sen i höstas och har flera gånger råkat ut för en otrevlig kund som stöter på henne. Ingen hjälper henne med det och jag har pratat med arbetsgivaren flera gånger, men ingen skillnad hände i praktiken. Häromdan fick hon till slut nog och sa ifrån på skarpen. Och de sa upp henne för det! Hon är inte välkommen tillbaka.

Hon var fast anställd, inte med i facket. Någon med råd?

• Svar på tråden Kickad pga kommentar
  • Jemp

Jag håller med om att det låter underligt med anställningsformen (även pga den korta anställningstiden), och det är avgörande för om arbetsgivaren har rätt att säga upp henne rent juridiskt och hur det i så fall ska gå till.

Lärdomen att vara medlem i facket gäller ju inte bara uppsägningen, utan också kring hur problemen med kränkningar och arbetsmiljön skulle hanterats från början. Arbetsgivaren har skyldigheter att ta tag i detta. Där kan du ju hjälpa henne med den formella gången vad hon borde gjort, för att stärka henne om det skulle hända igen. 

• Anonym (?)
    Anonym (Halle) skrev 2024-12-13 08:42:00 följande:

Ja hon var tillsvidareanställd och vad har diagnosen med det att göra? Hon orkade inte hoppa på gymnasiet direkt och ville jobba ett år först och se sen. Det är pappans flickväns bekant som äger cafét, jag har inte sett kontraktet, men har bett pappan skicka kopia många gånger utan att han gjort det. 

Har hon fast antal timmar per månad? Hur betala lönen ut? 

Ska hon ta strid om detta är sånt viktigt. Har hon någon form av tillsvidareanställning med angiven arbetstid kan har hon ett rätt bra case att ta till domstol.  Det går inte att avskeda någon bara för man säger ifrån mot en kund som uppför sig illa. 

Ska hon bara känna sig kränkt och ledsen spelar det mindre roll. 
  • dacosta

lyssna, du är förväntad visa exakt samma ton mot en servicevärd som de visar dig O ATT DET INTE SER UT SÅ I DET AKTUELLA DAGSLÄGET FÖRÄNDRAR INTE FAKTUM, o att påtala för vardera o varenda jävla en att de avviker från vad som är lämpligt för interaktionen i fråga är GENANT, MEN ADEKVAT SÄTT att bemöta skiten på

dvs fuck facket, fälla av snusk mot en servicevärd är likvärdigt att blotta sig för främlingar O GÅR DU HEM O ANMÄLER BLOTTAREN TILL SÄPO ELLER SÄGER DU ÅT EN FUCKING NOLLA ATT BÄLTA ROCKEN O GÅ FORT SOM FAN SKA DET OXÅ OM DEN INTE SKA HINNA HÄNGA UTE NOG LÄNGE FÖR SAXEN ATT HITTAS I VÄSKAN lol synd att jag droppat jobba, annars hade det väl varit på café o skulle det varit ihop m din dotter så skulle hon fortfarande ha sitt arbete kvar, ? kanske inte jag, dock! LOL!

• Anonym (?)

Ja hon var tillsvidareanställd och vad har diagnosen med det att göra? Hon orkade inte hoppa på gymnasiet direkt och ville jobba ett år först och se sen. Det är pappans flickväns bekant som äger cafét, jag har inte sett kontraktet, men har bett pappan skicka kopia många gånger utan att han gjort det. 

Saknas kontrakt och hon kan visa på regelbunden löneutbetalning är presumtionen tillsvidareanställning. 

Varför har hon inte provanställning? Väldigt vanligt. Är du säker på att det inte är någon form av timanställning hon har? 

Vilka arbetstider har hon?
  • olof 45

Nå, du förstår nog själv att vi inte kan ge konkreta svar utan att veta vad som står i din dotters anställningsavtal. Vad som gäller beror helt och hållet på avtalets innehåll och omständigheterna kring uppsägningen.

Om din dotter var tillsvidareanställd är ett råd att kontakta arbetsgivaren och meddela att ni inte godkänner en uppsägning baserad på en enskild händelse. Istället kan ni kräva att arbetsgivaren hanterar situationen med en skriftlig varning om de anser att hennes reaktion var överdriven.

Utöver detta bör ni påtala att arbetsgivaren har ett ansvar att säkerställa en trygg och säker arbetsmiljö, fri från sexuella trakasserier. Påpeka att arbetsmiljön inte har varit acceptabel och att detta är något ni ser som allvarligt. Din dotter kan också säga att hon förstår att hon reagerade kraftigt, men att detta delvis beror på att hon under lång tid har flaggat för en påfrestande situation utan att arbetsgivaren har vidtagit tillräckliga åtgärder. Detta innebär att det juridiska ansvaret inte helt ligger på henne.

Om ni känner er osäkra på hur ni ska gå vidare kan ni även ta kontakt med en arbetsrättsjurist för att få mer vägledning.

Ni kan alltid hota med att ta detta rättsligt. Skriv ett email och referera till lagar, till exempel:

Diskrimineringslagen (2008:567)

Vad säger lagen? Diskrimineringslagen förbjuder sexuella trakasserier på arbetsplatsen. Arbetsgivaren är skyldig att förebygga och åtgärda trakasserier så snart de får kännedom om problemet.

Hur kan ni använda detta?

Din dotter kan påpeka att arbetsgivaren har brutit mot sitt ansvar att utreda och åtgärda den otrygga arbetsmiljön.

Hota med att göra en anmälan till Diskrimineringsombudsmannen (DO) om arbetsgivaren inte hanterar situationen korrekt.

Arbetsmiljölagen (1977:1160)

Vad säger lagen? Arbetsgivaren har ett ansvar att skapa en säker och trygg arbetsmiljö enligt Arbetsmiljölagen. Om en kund uppträder olämpligt är det arbetsgivarens ansvar att skydda sina anställda från detta.

Påpeka att arbetsgivaren inte har uppfyllt sitt arbetsmiljöansvar, eftersom din dotter har flaggat för problemet flera gånger utan att något har gjorts.

Hota med att anmäla arbetsgivaren till Arbetsmiljöverket, vilket kan leda till inspektion och krav på åtgärder.

Lagen om anställningsskydd (LAS, 1982:80)

Vad säger lagen? LAS skyddar anställda från oskäliga uppsägningar. Uppsägningar ska ha saklig grund, antingen på grund av arbetsbrist eller personliga skäl. En enskild händelse, som att din dotter sa ifrån, är normalt inte tillräcklig för att utgöra saklig grund för uppsägning.

Din dotter kan hävda att uppsägningen är ogiltig enligt LAS, eftersom den saknar saklig grund.

Hota med att ta upp saken till Arbetsdomstolen om arbetsgivaren inte återkallar uppsägningen.

Om arbetsgivaren brutit mot Diskrimineringslagen, Arbetsmiljölagen eller LAS kan ni kräva skadestånd för den kränkning och ekonomiska skada din dotter lidit. Ett brev från en arbetsrättsjurist kan vara ett bra sätt att sätta press på arbetsgivaren.

Eftersom din dotter inte är med i facket kan det vara bra att ta hjälp av en arbetsrättsjurist eller en organisation som kan erbjuda rådgivning, som exempelvis DO eller TCO-rådgivning.

• olof 45
    olof 45 skrev 2024-12-13 08:58:27 följande:

Nå, du förstår nog själv att vi inte kan ge konkreta svar utan att veta vad som står i din dotters anställningsavtal. Vad som gäller beror helt och hållet på avtalets innehåll och omständigheterna kring uppsägningen.

Om din dotter var tillsvidareanställd är ett råd att kontakta arbetsgivaren och meddela att ni inte godkänner en uppsägning baserad på en enskild händelse. Istället kan ni kräva att arbetsgivaren hanterar situationen med en skriftlig varning om de anser att hennes reaktion var överdriven.

Utöver detta bör ni påtala att arbetsgivaren har ett ansvar att säkerställa en trygg och säker arbetsmiljö, fri från sexuella trakasserier. Påpeka att arbetsmiljön inte har varit acceptabel och att detta är något ni ser som allvarligt. Din dotter kan också säga att hon förstår att hon reagerade kraftigt, men att detta delvis beror på att hon under lång tid har flaggat för en påfrestande situation utan att arbetsgivaren har vidtagit tillräckliga åtgärder. Detta innebär att det juridiska ansvaret inte helt ligger på henne.

Om ni känner er osäkra på hur ni ska gå vidare kan ni även ta kontakt med en arbetsrättsjurist för att få mer vägledning.

Ni kan alltid hota med att ta detta rättsligt. Skriv ett email och referera till lagar, till exempel:

Diskrimineringslagen (2008:567)

Vad säger lagen? Diskrimineringslagen förbjuder sexuella trakasserier på arbetsplatsen. Arbetsgivaren är skyldig att förebygga och åtgärda trakasserier så snart de får kännedom om problemet.

Din dotter kan påpeka att arbetsgivaren har brutit mot sitt ansvar att utreda och åtgärda den otrygga arbetsmiljön.

Hota med att göra en anmälan till Diskrimineringsombudsmannen (DO) om arbetsgivaren inte hanterar situationen korrekt.

Arbetsmiljölagen (1977:1160)

Vad säger lagen? Arbetsgivaren har ett ansvar att skapa en säker och trygg arbetsmiljö enligt Arbetsmiljölagen. Om en kund uppträder olämpligt är det arbetsgivarens ansvar att skydda sina anställda från detta.

Påpeka att arbetsgivaren inte har uppfyllt sitt arbetsmiljöansvar, eftersom din dotter har flaggat för problemet flera gånger utan att något har gjorts.

Hota med att anmäla arbetsgivaren till Arbetsmiljöverket, vilket kan leda till inspektion och krav på åtgärder.

Lagen om anställningsskydd (LAS, 1982:80)

Vad säger lagen? LAS skyddar anställda från oskäliga uppsägningar. Uppsägningar ska ha saklig grund, antingen på grund av arbetsbrist eller personliga skäl. En enskild händelse, som att din dotter sa ifrån, är normalt inte tillräcklig för att utgöra saklig grund för uppsägning.

Din dotter kan hävda att uppsägningen är ogiltig enligt LAS, eftersom den saknar saklig grund.

Hota med att ta upp saken till Arbetsdomstolen om arbetsgivaren inte återkallar uppsägningen.

Om arbetsgivaren brutit mot Diskrimineringslagen, Arbetsmiljölagen eller LAS kan ni kräva skadestånd för den kränkning och ekonomiska skada din dotter lidit. Ett brev från en arbetsrättsjurist kan vara ett bra sätt att sätta press på arbetsgivaren.

Eftersom din dotter inte är med i facket kan det vara bra att ta hjälp av en arbetsrättsjurist eller en organisation som kan erbjuda rådgivning, som exempelvis DO eller TCO-rådgivning.

Här ett ett exempel på hur ni kan starta dialogen, men tex ett sms eller email:

"Hej! Jag anser att uppsägningen saknar saklig grund enligt LAS och och att du som  arbetsgivare har brustit i ditt ansvar enligt både Diskrimineringslagen och Arbetsmiljölagen. Om detta inte hanteras på ett rättvist sätt kommer jag att överväga att göra en anmälan till Diskrimineringsombudsmannen och Arbetsmiljöverket, samt vid behov ta upp ärendet i domstol. Jag ser gärna att detta löses utan vidare åtgärder, och att du drar tillbaka avskedet, men om det krävs kommer jag att gå vidare juridiskt, och kommer kräva skadestånd. Det är nämligen så att det är ditt ansvar att skydda anställda från sexuella trakasserier, vilket du inte gjort trots att jag berättat om den här situationen många gånger (och har detta dokumenterat). Jag kan acceptera en skriftlig varning för att jag utryckte mig för hårt, men inget mera än så. Från laglig synvinkel är det ju ändå du som arbetsgivare som gjort fel här, inte jag. Det är ditt ansvar enligt svensk lag att skydda anställda, som sagt. jag är dessutom minderårig, vilket gör ditt ansvar ännu större. Hur vill du gå vidare för att lösa detta?" 

• Anonym (Jo)

Om din dotter inte har något anställningsbevis så är hon inte anställd alls, varken tills vidare eller något annat. Har hon åtminstone fått lön så det finns några bevis att hon har varit där? Hur länge har hon jobbat på cafét?
    Anonym (Halle) skrev 2024-12-12 21:12:39 följande:

Ordagrant vet jag inte, men hon hade kallat honom för ett fossil och att han varit det sen långt innan hon föddes.

Ja, så tilltalar man så klart inte kunder, hur de än beter sig. Hon skulle ha gått till chefen och bett hen avvisa kunden, igen. Nu har hon skämt ut både sig själv och cafét. Den skadan är illa för ett företag och jag är inte förvånad att hon inte får vara kvar, men det borde ha skötts bättre.

Eftersom det har hänt flera gånger att den där kunden betett sig illa mot din dotter och chefen inte gör något så borde hon ha sagt upp sig självmant och sökt något annat. Även utan andra möjligheter borde hon ha lämnat platsen.
  • Anonym (Halle)

Sa inte att det inte finns, bara att jag inte fått se det. Pappan är så med allt, berättar inte om kallelser etc.

Hon har fått lön in på kontot sen augusti.

• Anonym (Jo)
    Anonym (Halle) skrev 2024-12-13 09:21:25 följande:

Sa inte att det inte finns, bara att jag inte fått se det. Pappan är så med allt, berättar inte om kallelser etc.

Hon har fått lön in på kontot sen augusti.

Och du är 100 % säker på att din dotter, en 16-årig totalt oerfaren person, fått tills vidare bara så där...? Mer troligt att det handlar om en provanställning som kanske övergår i tills vidare, och i så fall kan man mycket riktigt få kicken från en dag till en annan. Provanställningsperioden är normalt sex månader.
  • olof 45
    Anonym (Jo) skrev 2024-12-13 09:13:53 följande:
    Om din dotter inte har något anställningsbevis så är hon inte anställd alls, varken tills vidare eller något annat. Har hon åtminstone fått lön så det finns några bevis att hon har varit där? Hur länge har hon jobbat på cafét?
    Anonym (Halle) skrev 2024-12-12 21:12:39 följande:

Ordagrant vet jag inte, men hon hade kallat honom för ett fossil och att han varit det sen långt innan hon föddes.

Ja, så tilltalar man så klart inte kunder, hur de än beter sig. Hon skulle ha gått till chefen och bett hen avvisa kunden, igen. Nu har hon skämt ut både sig själv och cafét. Den skadan är illa för ett företag och jag är inte förvånad att hon inte får vara kvar, men det borde ha skötts bättre.

Eftersom det har hänt flera gånger att den där kunden betett sig illa mot din dotter och chefen inte gör något så borde hon ha sagt upp sig självmant och sökt något annat. Även utan andra möjligheter borde hon ha lämnat platsen.
    URSÄKTA? 

Var det TS dotters ansvar att säga upp sig sjävmant? Är det vad hon "borde" ha gjort? HUR tänker du nu?????

Det är fasiken ARBETSGIVARENS ANSVAR att se till så anställda har en trygg arbetsplats utan trakasserier! 

Visst, man kan 'rösta med fötterna', men det är inte ens skyldighet! Man kan stå upp för sina rättigheter! 

Hon kunde såklart ha sagt ifrån starkare till arbetsgivaren, och berättat vad lagarna säger om att skapa en säker och trygg arbetsmiljö, och att arbetsgivaren riskerar böter om hen itne tar tag i situationen ordentligt.
Svar på tråden Kickad pga kommentar