• Anonym (Ledsen)

Krävande relationer

Jag har två väldigt nära relationer som jag upplever blir mer och mer krävande och negativa. Det har inte alltid varit så men det har blivit värre under åren och nu känner jag att det har blivit för mycket. Det är mycket tjafs och bråk med elaka kommentarer vilket jag tidigare sagt emot och då eskalerar allt. På senare tid har jag bemött kritik och taskiga kommenterar med tystnad men ibland rinner det över. Tycker att jag får oförtjänt mycket skit och att jag verkligen gör så gott jag kan. Jag har ingen ledig tid eller egentid alls men det jag gör är aldrig tillräckligt. Den ena personen brukar härmas med en obehaglig röst om jag säger nej till något jag inte hinner eller kan. Den andra personen skriker mest. När jag försöker ta upp detta får jag tillbaka att det är jag som är för känslig. Vet faktiskt inte vad som är rätt eller fel men jag har ingen lust alls längre att prata med och vara med dessa personer då jag bara spänner mig för vilket tjafs eller elak kommentar jag ska få nästa gång. Det handlar om den närmsta familjen så jag kan inte bara avsäga mig kontakten. Känner mig manipulerad, tagen för given och taskigt behandlad men tänker också att det kanske är som de säger att jag är för känslig. Tycker ändå inte att det är helt normalt att det ska vara så negativt och så mycket taskiga kommentarer. Eller så är det bara jag som upplever det så. Jag vet faktiskt inte. Önskar ibland att jag hade någon klok person som överhörde allt som sägs och kunde ge mig ett mer objektivt perspektiv på allt. Jag är alldeles för känslomässigt insyltad och har för dåligt självförtroende för att att kunna reda i detta på ett sakligt sätt.
    Nu kommer julen med alldeles för mycket att göra och jag vet att den ena kommer att kräva en massa hjälp tidsmässigt och med pengar som jag känner att jag inte mäktar med alls. Jag har så mycket ångest för de taskiga kommentarer som jag kommer att få om jag säger nej.
  • Svar på tråden Krävande relationer
  • Anonym (?)

Bor ni tillsammans? 

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (?) skrev 2024-12-15 10:18:03 följande:

Bor ni tillsammans? 

En av dem. Det är make och mamma det handlar om. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Ledsen) skrev 2024-12-15 10:20:05 följande:
    Varför säger du inte upp kontakten? 
  • Anonym (Syster)

Säg nej till hjälp, kommentarerna får du ändå så lika bra att hålla sig undan. Du är inte skyldig att ge någon av varken din tid eller dina pengar, särskilt inte mot otrevliga personer.

Fira jul med någon annan! Jag misstänker att det här är nära släktingar och att det kan innebära att du också missar att fira med andra, önskade personer, men du borde förklara orsaken för dem och be att ni kan ses andra dagar istället.

• Anonym (Syster)
    Anonym (Ledsen) skrev 2024-12-15 10:20:05 följande:
    Skilj dig!!!
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (?) skrev 2024-12-15 10:21:18 följande:
    Varför säger du inte upp kontakten? 
    Relationerna har varit bättre tidigare och jag önskar att det fanns ett sätt att fixa det. Eller så kanske det ligger hos mig som de verkar tycka? Jag har som sagt väldigt dåligt självförtroende och misstänker att det är mig det är fel på.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Syster) skrev 2024-12-15 10:21:57 följande:

Säg nej till hjälp, kommentarerna får du ändå så lika bra att hålla sig undan. Du är inte skyldig att ge någon av varken din tid eller dina pengar, särskilt inte mot otrevliga personer.

Fira jul med någon annan! Jag misstänker att det här är nära släktingar och att det kan innebära att du också missar att fira med andra, önskade personer, men du borde förklara orsaken för dem och be att ni kan ses andra dagar istället.

Det är min mamma som är gammal och väldigt sjuk. Hon har gjort mycket för mig tidigare och vill nu ha min hjälp. Tycker att jag gör det jag kan utifrån förutsättningarna som finns men det är inte nog. Hon mår väldigt dåligt och har bara mig för det mesta av tiden. Hon tycker att jag är taskig och snål och jag blir osäker på om det är så. 
  • Anonym (Syster)
    Anonym (Ledsen) skrev 2024-12-15 10:30:07 följande:
    Det är min mamma som är gammal och väldigt sjuk. Hon har gjort mycket för mig tidigare och vill nu ha min hjälp. Tycker att jag gör det jag kan utifrån förutsättningarna som finns men det är inte nog. Hon mår väldigt dåligt och har bara mig för det mesta av tiden. Hon tycker att jag är taskig och snål och jag blir osäker på om det är så. 
    Det spelar ingen roll. Du är fortfarande inte skyldig att ställa upp för någon som är elak mot dig, oavsett vad hon gjort för dig förut.

Om hon inte har pengar får hon ansöka om försörjningsstöd. Om hon inte klarar vardagen får hon ansöka om hemtjänst.
  • Anonym (Tess)

Jag tycker du ska sätta dig ner och göra en lista på vad som är viktigt i ditt liv. Sätt ett betyg efter varje hej så du får koll på vad som är livsnödvändigt och vad som bara är lite kul osv. 

Är det viktigt för dig att din mamma är nöjd med dig? Är det viktigt för dig att du själv mår bra? Är det viktigt att du har råd med det du vill eller är det viktigare att hon har råd med det hon vill? Stapla upp dina behov och önskningar så det blir tydligt. 

När du gjort det så brukar det bli lite lättare att säga nej till sådant som hamnar längre ner på din lista. Det är inget som fixar sig direkt, det är något man behöver jobba med. Gör utvärderingar eftersom och se varje gång du misslyckas som en övning som gör dig mer medveten så du kan säga nej nästa gång. 

Ta kontroll över ditt liv. Din vilja och dina känslor är inte fel. Du behöver ingen som säger till dig vad som är ok att känna. Du känner vad du känner. Om du är med någon som blir ledsen när du skriker eller säger elaka saker, fortsätter du att göra det då eller slutar du? Vad tycker du är rätt att göra? Jag tror du vet svaret på den frågan och det borde säga dig vem som har rätt här. 

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (Syster) skrev 2024-12-15 10:37:01 följande:
    Det spelar ingen roll. Du är fortfarande inte skyldig att ställa upp för någon som är elak mot dig, oavsett vad hon gjort för dig förut.

Om hon inte har pengar får hon ansöka om försörjningsstöd. Om hon inte klarar vardagen får hon ansöka om hemtjänst.
    Den här gången är det hjälp med att köpa julklappar till alla. Jag har hjälpt till förut med att handla presenter och lägga ut pengar, men jag får inte tillbaka några pengarna. Den närmsta veckan har jag inte tid att fixa med detta och jag har inte pengar att lägga ut. Hon tycker att jag är snål. Jag har tidigare lånat ut pengar och får ibland tillbaka och ibland inte. När jag säger nej skriker hon att du har ju aldrig några pengar. Har en helt ok lön men jag har barn, hus med mera som jag behöver lägga pengar på. När jag gick igenom mitt konto hade jag gjort 15 st insättningar på hennes konto under ett år. Hon får mig ändå att känna att jag är snål. Måste alltid säga ja till ALLT.
  • Anonym (?)
    Anonym (Ledsen) skrev 2024-12-15 10:50:57 följande:
    Den här gången är det hjälp med att köpa julklappar till alla. Jag har hjälpt till förut med att handla presenter och lägga ut pengar, men jag får inte tillbaka några pengarna. Den närmsta veckan har jag inte tid att fixa med detta och jag har inte pengar att lägga ut. Hon tycker att jag är snål. Jag har tidigare lånat ut pengar och får ibland tillbaka och ibland inte. När jag säger nej skriker hon att du har ju aldrig några pengar. Har en helt ok lön men jag har barn, hus med mera som jag behöver lägga pengar på. När jag gick igenom mitt konto hade jag gjort 15 st insättningar på hennes konto under ett år. Hon får mig ändå att känna att jag är snål. Måste alltid säga ja till ALLT.
    Lär dig säga nej
  • Anonym (Syster)
    Anonym (Ledsen) skrev 2024-12-15 10:50:57 följande:
    Tyvärr har jag varken tid eller pengar att göra julklappsärenden åt dig i år. Så säger man. Om hon undrar om din tid så gå INTE in i förklaringar, säg bara igen och igen och igen - jag har inte tid, jag har inte pengar. Upprepa ordagrant tills det går in. Räkna med att människan skäller och anklagar dig eller slänger på luren. Det är det värt att börja sätta gränser för sig själv.
  • Anonym (?)

Jag hade en situation som påminde om din för många år sedan.  Vi ett tillfälle sa jag att detta inte funkar för mig och antingen blir det en ändring eller så får du klara dig själv. Hur ska du ha det frågade jag sen. Fick vanliga utskällning och skuldbeläggandet.  Vänd och gick.  Blockade telefon odyl. Efter en vecka tog jag kontakt igen.  Frågade samma sak.  Samma svar.  Bröt i en månad.  Sen tog jag kontakt igen och ställde frågan igen.  Äntligen hade polletten trillat ner och vi kunde ha ett vuxet samtal.  Därefter blev det mycket bättre.  Vid något enstaka tillfälle behövde jag varna lite.  

• Anonym (Syster)
    Anonym (?) skrev 2024-12-15 11:02:16 följande:
    Lär dig säga nej
    Du tror inte ts hade lärt sig det redan om det var så enkelt. Du kanske kan komma med ett konkret förslag istället?
  • Anonym (?)
    Anonym (Syster) skrev 2024-12-15 11:08:44 följande:
    Du tror inte ts hade lärt sig det redan om det var så enkelt. Du kanske kan komma med ett konkret förslag istället?
    Se #13
  • Anonym (X)

Vilka ska hon köpa julklappar åt? Kan inte några av dem hjälpa henne?

• Anonym (Tvillingmorsan)

Du bör söka samtalskontakt för att bygga upp din självkänsla. Du behöver lära dig säga nej och sätta gränser. Det är INTE dig det är fel på.

Du kommer att gå in i väggen om detta fortsätter, och du har rätt till ett eget liv. En gammal och sjuk förälder kan vara svårt att sluta hjälpa, men du kan begränsa kontakten. Du måste inte ställa upp om hon skriker åt dig. Hon gör så för att hon kan. Det finns hemtjänst samt ekonomisk hjälp att få på annat håll.

Sen återstår problemet med din make. Att inte ha en stöttande partner kan sänka allt. Har du försökt prata med honom? Bryr han sig alls om hur du mår? Om inte, bör du inte stanna i detta äktenskap. 

• beli

TS, du skulle behöva gå i terapi. Jag har också haft sjukt svårt att säga nej till min mamma i alla år, det har verkligen blivit självutplånande.  Du behöver prata med nån och få hjälp att börja stå på dig ordentligt.

Du säger att du inte kan bryta kontakten med din mamma, men det kan du. Det har många andra gjort med sina föräldrar. Gå med i FB-gruppen Mamma, förstår du inte? om du vill.

Svar på tråden Krävande relationer