• Anonym (Tredjebarnet)

Min man vill inte behålla

Jag och min man har 2 döttrar (3 och 1,5) vi hade inte planerat att skaffa fler barn. Men nu i december upptäckte jag att jag är gravid. Vi har det tufft med vår 3 åring som verkligen är i trotsåldern. Och min man och hon är konstant osams, samt att 1,5 åringen är riktigt mammig och pappa duger inte för fem öre. Jag har alltid tänkt att jag velat ha 3 barn men accepterade att det inte skulle bli fler. Vi har tidigare mist 3 graviditeter då vi försökte få de barn vi har nu och jag kan inte föreställa mig att ta bort barnet. Jag vill inte heller tvinga honom till något som han verkligen inte vill och som påverkar hela hans liv. Han verkar ha det tufft med de barn vi har och vill verkligen inte ha ett till. Jag älskar min man och vill inte separera. Men ingen av oss verkar ändra åsikt

• Svar på tråden Min man vill inte behålla
  • Anonym (Hm)

All graviditet sker inte med mening. Även den som skyddar sig kan hamna där. Jag tror att det är viktigt, eftersom ni båda står så hårt i frågan, att ingen av er utgår från vad ni själva vill här. Tänker ni på vad ni själva vill kommer ni alltid att streta emot den andra. 

Utgå Istället för vad som blir bäst för de barn som redan finns här i familjen och utanför kroppen. Du vill inte separera, men det kan bli ett faktum som du måste ta stor hänsyn till och de konsekvenser det kan medföra. han vill inte ha ett till barn, men kan komma att behöva finna sig om han inte vill lämna sin familj. I båda situationerna är det era två barn som kommer i Kläm. 

Jag uppmuntrar nästan alltid att tänka med hjärtat. Då blir det oftast aldrig något man ångrar. I den här situationen behöver du dock stänga av alla viljor och tänka med hjärnan istället. Jag hoppas det löser sig för er!

• Anonym (Tredjebarnet)
    Anonym (HannaLinnea) skrev 2024-12-27 23:40:38 följande:

Varför har ni inte skyddat er om ni inte vill ha fler barn? 

Vi har använt kondom sedan andra dottern kom, den det blev ändå 
  • Anonym (Tredjebarnet)

Ingen av oss är arg på varandra, bara olycklig över situationen. Även om jag blev lite glad och pirrig då jag såg pluset. Vi vill båda hålla ihop och lösa det tillsammans men vi har kommit till en vägg. Vi ska ta lite mer tid och tänka på vad alla alternativen innebär. Vi har ett bra förhållande och respekterar varandra i övrigt. Jag tycker som så att barnen kommer bli större oavsett och det kommer bli lättare med tiden även om man har 3 och det säkert kommer vara väldigt jobbigt ibland 

• Anonym (Tyvärr)
    Anonym (Tredjebarnet) skrev 2024-12-28 08:14:29 följande:

Ingen av oss är arg på varandra, bara olycklig över situationen. Även om jag blev lite glad och pirrig då jag såg pluset. Vi vill båda hålla ihop och lösa det tillsammans men vi har kommit till en vägg. Vi ska ta lite mer tid och tänka på vad alla alternativen innebär. Vi har ett bra förhållande och respekterar varandra i övrigt. Jag tycker som så att barnen kommer bli större oavsett och det kommer bli lättare med tiden även om man har 3 och det säkert kommer vara väldigt jobbigt ibland 

Det är lätt för dig att tro nu eftersom barnen är så små, men tre barn innebär alltid en större påfrestning hur gamla eller självständiga de än är.
  • Tow2Mater
    Anonym (Tredjebarnet) skrev 2024-12-28 08:00:27 följande:
    Och sedan kan ni hamna i samma situation igen med ett fjärde barn. Så ta in det scenariot i ert resonemang redan nu.
  • GGN

Om det är mycket hemma så kanske det vore klokt att gå ner i arbetstid, för er båda. 

• Anonym (B)
    Anonym (Tredjebarnet) skrev 2024-12-28 08:00:27 följande:
    Varför steriliserar han sig inte om han är 100 % säker på att han inte vill ha flera barn? 

Ingen skydd är 100 % säkert.

Tycker han att det är rimligare att du gör aborter reelbundet om du har otur med skydd igen än att han steriliserar sig?

Han har såklart ingen skyldihet att sterilisera sig mot sin vilja , men du har ingen skyldighet att göra aborter mot din vilja heller.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (B) skrev 2024-12-28 14:39:24 följande:
    Varför steriliserar han sig inte om han är 100 % säker på att han inte vill ha flera barn? 

Ingen skydd är 100 % säkert.

Tycker han att det är rimligare att du gör aborter reelbundet om du har otur med skydd igen än att han steriliserar sig?

Han har såklart ingen skyldihet att sterilisera sig mot sin vilja , men du har ingen skyldighet att göra aborter mot din vilja heller.
    Det ligger något viktigt i det sista du skrev. Samtidigt är det inte en fråga som är relevant just nu, eftersom ts faktiskt redan är gravid. Däremot, ts, när ni har kommit ur den här frågan på ett sätt eller ett annat, borde du absolut överväga att upprepa sista meningen skrivet i ovan inlägg. 
  • Anonym (Jaha)
    Anonym (Tredjebarnet) skrev 2024-12-28 08:14:29 följande:

Låter bra, men om ingen av er ändrar er är er relation med all sannolikhet körd.
  • Anonym (Penny Pax)

Tre barn är ju inte gratis heller- det medför extrakostnader i alla led från att mer aktiviteter ska betalas och köras till, familjeerbjudanden är oftast för två barn, reser ni behövs fler sängar, maten är dyr osv osv.

Risken är att mycket av det som annars kunde varit guldkant försvinner och den som inte ville ha barn nr 3 kommer att känna att den varken har tid eller råd med något som den vill göra längre.

Tjafs om pengar är väldigt vanlig orsak till separation, och en kvinna som lämnas med huvudansvar för tre barn blir rätt fattig, inte sällan för resten av livet.

Jag hade aldrig tagit den risken men det är jag.

Svar på tråden Min man vill inte behålla