• Anonym (Tredjebarnet)

Min man vill inte behålla

Jag och min man har 2 döttrar (3 och 1,5) vi hade inte planerat att skaffa fler barn. Men nu i december upptäckte jag att jag är gravid. Vi har det tufft med vår 3 åring som verkligen är i trotsåldern. Och min man och hon är konstant osams, samt att 1,5 åringen är riktigt mammig och pappa duger inte för fem öre. Jag har alltid tänkt att jag velat ha 3 barn men accepterade att det inte skulle bli fler. Vi har tidigare mist 3 graviditeter då vi försökte få de barn vi har nu och jag kan inte föreställa mig att ta bort barnet. Jag vill inte heller tvinga honom till något som han verkligen inte vill och som påverkar hela hans liv. Han verkar ha det tufft med de barn vi har och vill verkligen inte ha ett till. Jag älskar min man och vill inte separera. Men ingen av oss verkar ändra åsikt

• Svar på tråden Min man vill inte behålla
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Penny Pax) skrev 2024-12-28 21:35:46 följande:

Tre barn är ju inte gratis heller- det medför extrakostnader i alla led från att mer aktiviteter ska betalas och köras till, familjeerbjudanden är oftast för två barn, reser ni behövs fler sängar, maten är dyr osv osv.

Risken är att mycket av det som annars kunde varit guldkant försvinner och den som inte ville ha barn nr 3 kommer att känna att den varken har tid eller råd med något som den vill göra längre.

Tjafs om pengar är väldigt vanlig orsak till separation, och en kvinna som lämnas med huvudansvar för tre barn blir rätt fattig, inte sällan för resten av livet.

Jag hade aldrig tagit den risken men det är jag.

Pengar verkar inte vara problemet
  • Anonym (Geo)

En viktig sak att tänka på är att det tredje barnet kan ha särskilda behov (eller så kan något av de barn ni har få det). Orkar ni tre barn varav ett behöver tex upprepade operationer? Är utagerande? Aldrig lär sig prata? Väljer man ett barn till behöver man orka med det barnet vem det än blir. 

• Anonym (Jag)
    Anonym (Geo) skrev 2024-12-28 21:46:50 följande:

En viktig sak att tänka på är att det tredje barnet kan ha särskilda behov (eller så kan något av de barn ni har få det). Orkar ni tre barn varav ett behöver tex upprepade operationer? Är utagerande? Aldrig lär sig prata? Väljer man ett barn till behöver man orka med det barnet vem det än blir. 

Om man resonerar så då skulle inte någon våga försöka få barn.
  • Anonym (Maja)

Man måste utgå från situationen som den är. Om det är så tufft och din man verkligen inte orkar, vilket jag kan förstå, så kommer ni sätta er i en svår situation om ni inte orkar med det tredje barnet. Nej man kanske inte ångrar det barn man får men man kan ångra den situation man sätter sig i. Att få tre barn så tätt är verkligen en tuff utmaning för de flesta. Tänk igenom vad ni vill ha för liv, orkar ni, orkar relationen, vad gör ni om ni/han inte orkar. Klarar du dra hela lasset själv. Ni är två om att orsaka graviditeten, ni planerade inget mer barn, ni är båda ansvariga, inte schysst att bara skylla på mannen som en del gör. Situationen är det den är, klarar ni inte komma fram till ett gemensamt beslut skulle jag rekommendera att prata med en utomstående part. 

• Anonym (Syster)

Jag håller verkligen inte med de flesta här. Jag tycker inte det är rätt val att behålla. 
    Att över huvudet på sin man bestämma på egen hand. 
    Ni är en familj, och det låter som att ni har det tufft. 

Om du tar detta beslut på egen hand och behåller kommer han för alltid hålla detta emot dig. Valet är då inte erat utan ditt. 
    Ni kommer få det ännu jobbigare, och kommer förmodligen gå isär. 
    Är det värt ett till barn, men ta ifrån dom som redan finns en familj? 

Det kan vara så du väljer bort familjen ni lever i. 

Sorgligt. Jag hade valt den familjen som finns. 
    Och passar ett till barn senare i livet så hade jag valt det då. Tillsammans med min partner. 

• Anonym (Kl)
    Anonym (Syster) skrev 2024-12-29 04:42:47 följande:

Jag håller verkligen inte med de flesta här. Jag tycker inte det är rätt val att behålla. 
    Att över huvudet på sin man bestämma på egen hand. 
    Ni är en familj, och det låter som att ni har det tufft. 

Om du tar detta beslut på egen hand och behåller kommer han för alltid hålla detta emot dig. Valet är då inte erat utan ditt. 
    Ni kommer få det ännu jobbigare, och kommer förmodligen gå isär. 
    Är det värt ett till barn, men ta ifrån dom som redan finns en familj? 

Det kan vara så du väljer bort familjen ni lever i. 

Sorgligt. Jag hade valt den familjen som finns. 
    Och passar ett till barn senare i livet så hade jag valt det då. Tillsammans med min partner. 

Men kan folk sluta se abort som nån jävla skyldighet?! Abort är en plan B, en modern "lyx" kvinnor har och är helt fria att ta till om de vill. Det ska både män och kvinnor vara tacksamma för. 
    För män finns ingen plan B. Tyvärr, men det är så biologin fungerar. TS man valde att ha sex och därmed ta risken. Graviditeten är ett faktum och självklart får han framföra sina åsikter. Men gnälla kan han fan inte. Han valde att göra henne gravid. 
  • Mkay
    Anonym (Tyvärr) skrev 2024-12-27 23:23:02 följande:
    Mindre risk med två än med tre barn. Skilsmässor kan hända vad man än gör.
    Är de så nära skilsmässa att det blir en skilsmässa med tiden om hon behåller barnet så är de ändå inte menade att vara tillsammans. Skit händer i livet och man tar sig igenom allt jobbigt tillsammans och glädjer sig åt allt fint man får uppleva tillsammans. Han borde förstå att det är din kropp och efter allt jobbigt ni (men mest du) varit igenom med tidigare missfall så är det väldigt svårt för dig att göra abort. Älskar han dig kommer han vara kvar och med tiden glädjas åt er fina familj och alla barnen. Jag hade behållt och fokuserat på kommunikationen er emellan, kanske skaffat barnvakt ibland och hittat på grejer bara ni två för att hålla glöden vid liv? Få er att inse hur fint ni har det ihop. Är det jobbigt som ni verkar ha det nu är det viktigt att ta pauser och ha egentid ihop så man inte glider isär. 
  • Anonym (Tyvärr)
    Anonym (Kl) skrev 2024-12-29 10:57:01 följande:
    Men kan folk sluta se abort som nån jävla skyldighet?! Abort är en plan B, en modern "lyx" kvinnor har och är helt fria att ta till om de vill. Det ska både män och kvinnor vara tacksamma för. 
    För män finns ingen plan B. Tyvärr, men det är så biologin fungerar. TS man valde att ha sex och därmed ta risken. Graviditeten är ett faktum och självklart får han framföra sina åsikter. Men gnälla kan han fan inte. Han valde att göra henne gravid. 
    Och du har hängt med i infon att de faktiskt hade kondom? Tycker du fortfarande att han "valde" att göra henne gravid när de har försökt skydda sig..?
  • Anonym (Man)
    Mkay skrev 2024-12-29 12:34:19 följande:
    Är de så nära skilsmässa att det blir en skilsmässa med tiden om hon behåller barnet så är de ändå inte menade att vara tillsammans. Skit händer i livet och man tar sig igenom allt jobbigt tillsammans och glädjer sig åt allt fint man får uppleva tillsammans. Han borde förstå att det är din kropp och efter allt jobbigt ni (men mest du) varit igenom med tidigare missfall så är det väldigt svårt för dig att göra abort. Älskar han dig kommer han vara kvar och med tiden glädjas åt er fina familj och alla barnen. Jag hade behållt och fokuserat på kommunikationen er emellan, kanske skaffat barnvakt ibland och hittat på grejer bara ni två för att hålla glöden vid liv? Få er att inse hur fint ni har det ihop. Är det jobbigt som ni verkar ha det nu är det viktigt att ta pauser och ha egentid ihop så man inte glider isär. 

Så enligt dig ska hon göra tvärtom mot vad han vill? Han uttrycker även att han inte orkar ett 3e barn. Dessutom ska dom anställa barnvakt så dom får mer egentid ihop? 

Är det inte smartare att strunta i barn 3? Fokusera på dom 2 som redan finns och det ger även mer utrymme för egentid framöver. Med eller utan barnvakt.

Ditt inlägg är så ologiskt och tar enbart hänsyn till att kvinnan inte vill göra abort. 

• Anonym (A)

Män har ingenting att säga till om gällande abort. Han får väl gå i terapi då om han har svårt att deala med familjelivet. Han bör sterilisera dig om han vill vara 100 säker på att han inte gör någon gravid. Alternativt sluta ligga.

Svar på tråden Min man vill inte behålla