• Anonym (E)

Tror ni på Gud?

Som rubriken, tror ni på Gud? Vad är det som gör att ni tror eller inte tror på Gud? Går ni som tror på Gud i kyrkan?

• Svar på tråden Tror ni på Gud?
  • NinniQX
    Anonym (Vilken gud?) skrev 2024-12-29 19:00:46 följande:

Vilken gud menar du? Den kristna, judiska eller muslimska? Den protestantiska eller katolska? Eller någon av alla de gudar som finns inom hinduismen? 

Menar du den kärleksfulla guden eller den som utrotade så gott som hela mänskligheten? Eller den gud som ansåg att vem det nu var skulle offra sitt barn? Eller den som offrade sin egen son, Jesus? Eller den som orsakat så många krig pga att man trott olika, allt från korstågen till 30-åriga kriget i historien och även många moderna krig har orsakats pga gud. Om gud är kärleksfull, varför finns det så mycket ondska i världen?

Nej, jag tror inte på gud. Bibeln är skriven av ett gäng gubbar som ville kontrollera sin omgivning och få makt. Jag tror inte på skapelseberättelsen.

Betyder det att jag inte har en tro på något alls? Nej, det gör det inte. Jag tror på att de vi älskat väntar på oss när vi dör. Jag tror på ett "liv" efter döden. Jag tror på spöken. Jag tror på skyddsänglar. Jag tror absolut att det finns ett väsen större än mänskligheten. Det är därför jag får en känsla av lugn och frid när jag besöker gamla kyrkor. 

Håller med!
  • Anonym (E)
    Anonym (Vilken gud?) skrev 2024-12-29 20:26:47 följande:
    Jag struntar i vad andra tror (eller inte tror) på men när de försöker få mig att tro på det de tror på så säger jag vad jag tycker om deras sk tro. 

Det har hänt för mycket för att jag inte ska tro på spöken och andra väsen. Min mormors mor pratade ofta om och med sin man som dog många år före henne. Han besökte henne när hon skulle sova.

Flera gånger när morfar legat på sjukhus har han sett saker. I Frankrike, när han brutit benet där, så låg han på ett sjukhus som varit aktivt sedan innan första världskriget. Där såg han både soldater och personal i rummet och korridorerna. I Sverige, när han opererat hjärtat ena gången såg jag hur hans blick fokuserade vid dörren helt plötsligt. Frågade om det var någon där och morfar svarade "ja" och kunde beskriva personen. Ingen av oss andra såg personen. När mormor dog så kom hon och hälsade på morfar. Ibland ensam, ibland med sällskap. Sällskapet kunde vara avlidna vänner o h släktingar men även personer som var helt okända för morfar. 

Jag har även arbetat på ställen där det spökade, där folk dött. På ena stället kunde det plötsligt vara tänt i ett rum man visste att man släckt (var helt ensam på kontoret så ingen annan kunde ha tänt och det var inte rörelsestyrda lampor). Så jag började säga god morgon till spökena när jag kom först på morgonen och god natt på kvällen när jag var sist. Vi turades helt enkelt om att vakta kontoret, jag och spökena. 

Har även själv varit med om olyckor där jag borde ha blivit rejält skadad men klarat mig med blåmärken typ. 
    Spännande. Men så du tror på spöken men inte Gud? 
  • Lynx123
    Anonym (E) skrev 2024-12-29 23:40:38 följande:
    Så vem tror du skapade jorden och allt liv på jorden?
    Big bang teorin, evolution över miljontals år etc. är för mig den troligaste förklaringen. Men eftersom ingen av oss var där kan jag naturligtvis inte veta. Så mitt svar är vet lnte! Däremot att det skulle vara något slags högre väsen med magiska egenskaper betraktar jag som exremt osannorlikt.
  • Anonym (Vilken gud?)
    Anonym (E) skrev 2024-12-30 04:12:03 följande:
    Spännande. Men så du tror på spöken men inte Gud? 
    Tyckte jag var rätt tydlig i det, ja. Eftersom jag inte tror att det finns en allsmäktig varelse som skapat jorden och människorna. Däremot tror jag på spöken och väsen. Allt kan inte förklaras av vetenskapen, i vart fall inte än. 

Religioner finns av två anledningar:

1) makt över andra människors liv och leverne
    2) de uppkom för att kunna förklara det som då var oförklarligt. 
  • Lynx123
    Anonym (Vilken gud?) skrev 2024-12-30 09:23:15 följande:
    Tyckte jag var rätt tydlig i det, ja. Eftersom jag inte tror att det finns en allsmäktig varelse som skapat jorden och människorna. Däremot tror jag på spöken och väsen. Allt kan inte förklaras av vetenskapen, i vart fall inte än. 

Religioner finns av två anledningar:

1) makt över andra människors liv och leverne
    2) de uppkom för att kunna förklara det som då var oförklarligt. 
    Håller med om att vetenskapen ännu inte kan förklara allt - men det betyder bara att vi inte vet, inte att det i stället existerar magiska, övernaturliga väsen.

Och ja, religion tycks fylla vissa funktioner för många...har t.ex. träffat många som tror därför att det ger dem tröst - samtidigt så bevisar det ingenting om högre makter och andra väsen. :)
  • Aniiee

Jag trodde på alver när jag var typ.... 9... Mest för att jag ville att de skulle existera. 

Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (E) skrev 2024-12-29 23:39:40 följande:
    Går du regelbundet till kyrkan? Är du uppvuxen i ett kristet hem?

Ja, varannan vecka vill jag gärna gå på mässa. Då mår jag bra.

Mina föräldrar är inte troende säger de, men som barn gick jag på söndagsskola och min mamma bad ofta aftonbön när jag skulle sova som liten. Gud som haver barnen kär, bad hon för mig, Jag konfirmerades, var på ett läger där vi talade mycket om djupa frågor.

Jag har inte aktivt gått i kyrkan under mina studier och yrkesliv, men har haft en grundläggande tro på gud, som inte varit så medveten och jag har inte varit religiöst aktiv. Varje jul har jag tagit med mig familjen till kyrkan, men inte mer än så. 

Jag har varit stressad och mått dåligt i perioder och gått i terapi flera  gånger med varierande framgång. Sen började jag gå i kyrkan och det har gett mig så mycket. Att gå på gudstjänst och mässa ger mig lugn och lycka och hjälper mig att bli en bättre medmänniska, vilket också gör mig lyckligare. Jesus budskap är tidlöst. . 

• Anonym (Vilken gud?)
    Lynx123 skrev 2024-12-30 09:45:15 följande:
    Håller med om att vetenskapen ännu inte kan förklara allt - men det betyder bara att vi inte vet, inte att det i stället existerar magiska, övernaturliga väsen.

Och ja, religion tycks fylla vissa funktioner för många...har t.ex. träffat många som tror därför att det ger dem tröst - samtidigt så bevisar det ingenting om högre makter och andra väsen. :)
    Kanske, kanske inte gällande spöken och väsen. Lampor som tänds utan att någon är i rummet, tjocka böcker som åker ner på golvet trots att de legat mitt på ett skrivbord är bara två underliga saker som jag eller nära vänner varit med om. Ljudet av fotsteg i ett tomt rum är också en sådan grej. 

Ja, religion fyller så klart en funktion hos vissa. Det är ett sätt att kunna förklara omvärlden helt enkelt. 

Som sagt, vad andra tror, eller inte tror, på bryr jag mig inte i. Jag försöker bara förklara hur jag själv ser på det hela utifrån mitt eget tankesätt och jag kommer att fortsätta att se det hela på mitt eget vis. 
  • 567890

Människor har väl trott på någon sorts gud i alla tider, troligtvis för att få svar på det som är okänt antar jag och det verkar fortsätta vara anledningen även idag.

Jag kan Bibeln relativt väl och ställer mig mycket tvekande till guden som de abrahamitiska religionerna bygger på. Alla texter är skrivna långt efter händelserna skedde, det finns inga ögonvittnen som har skrivit några texter eller brev och alla under som skedde har vi aldrig kunnat uppleva i nutid. Det finns väl egentligen inte ens några bevis på att Jesus funnits?

Det finns inte en enda historiebok som hade accepterats under sådana former men man väljer ändå att lägga hela sitt liv i händerna på en sådan bok (även om många kristna aldrig läser Bibeln själva).

• Tyra myra

De flesta har väl en personlig tro på någonting större. Något som ger värden och ens liv en mening. Några kallar detta större GUD.

Att vara uppvuxen i ett kristet hem med kristna värderingar behöver inte innebära att man tror på en GUD. Man kan tro på den kristna etiken som Jesus förmedlade för 2000 år sedan. 

Jag tror på det kristna budskapet, den gyllene regeln mm.  Jag är kristen men är inte så säker på att det finns en GUD.

Svar på tråden Tror ni på Gud?