Tror ni på Gud?
Som rubriken, tror ni på Gud? Vad är det som gör att ni tror eller inte tror på Gud? Går ni som tror på Gud i kyrkan?
Som rubriken, tror ni på Gud? Vad är det som gör att ni tror eller inte tror på Gud? Går ni som tror på Gud i kyrkan?
Vilken gud menar du? Den kristna, judiska eller muslimska? Den protestantiska eller katolska? Eller någon av alla de gudar som finns inom hinduismen?
Menar du den kärleksfulla guden eller den som utrotade så gott som hela mänskligheten? Eller den gud som ansåg att vem det nu var skulle offra sitt barn? Eller den som offrade sin egen son, Jesus? Eller den som orsakat så många krig pga att man trott olika, allt från korstågen till 30-åriga kriget i historien och även många moderna krig har orsakats pga gud. Om gud är kärleksfull, varför finns det så mycket ondska i världen?
Nej, jag tror inte på gud. Bibeln är skriven av ett gäng gubbar som ville kontrollera sin omgivning och få makt. Jag tror inte på skapelseberättelsen.
Betyder det att jag inte har en tro på något alls? Nej, det gör det inte. Jag tror på att de vi älskat väntar på oss när vi dör. Jag tror på ett "liv" efter döden. Jag tror på spöken. Jag tror på skyddsänglar. Jag tror absolut att det finns ett väsen större än mänskligheten. Det är därför jag får en känsla av lugn och frid när jag besöker gamla kyrkor.
Jag trodde på alver när jag var typ.... 9... Mest för att jag ville att de skulle existera.
Ja, varannan vecka vill jag gärna gå på mässa. Då mår jag bra.
Mina föräldrar är inte troende säger de, men som barn gick jag på söndagsskola och min mamma bad ofta aftonbön när jag skulle sova som liten. Gud som haver barnen kär, bad hon för mig, Jag konfirmerades, var på ett läger där vi talade mycket om djupa frågor.
Jag har inte aktivt gått i kyrkan under mina studier och yrkesliv, men har haft en grundläggande tro på gud, som inte varit så medveten och jag har inte varit religiöst aktiv. Varje jul har jag tagit med mig familjen till kyrkan, men inte mer än så.
Jag har varit stressad och mått dåligt i perioder och gått i terapi flera gånger med varierande framgång. Sen började jag gå i kyrkan och det har gett mig så mycket. Att gå på gudstjänst och mässa ger mig lugn och lycka och hjälper mig att bli en bättre medmänniska, vilket också gör mig lyckligare. Jesus budskap är tidlöst. .
Människor har väl trott på någon sorts gud i alla tider, troligtvis för att få svar på det som är okänt antar jag och det verkar fortsätta vara anledningen även idag.
Jag kan Bibeln relativt väl och ställer mig mycket tvekande till guden som de abrahamitiska religionerna bygger på. Alla texter är skrivna långt efter händelserna skedde, det finns inga ögonvittnen som har skrivit några texter eller brev och alla under som skedde har vi aldrig kunnat uppleva i nutid. Det finns väl egentligen inte ens några bevis på att Jesus funnits?
Det finns inte en enda historiebok som hade accepterats under sådana former men man väljer ändå att lägga hela sitt liv i händerna på en sådan bok (även om många kristna aldrig läser Bibeln själva).
De flesta har väl en personlig tro på någonting större. Något som ger värden och ens liv en mening. Några kallar detta större GUD.
Att vara uppvuxen i ett kristet hem med kristna värderingar behöver inte innebära att man tror på en GUD. Man kan tro på den kristna etiken som Jesus förmedlade för 2000 år sedan.
Jag tror på det kristna budskapet, den gyllene regeln mm. Jag är kristen men är inte så säker på att det finns en GUD.