• Anonym (E)

Tror ni på Gud?

Som rubriken, tror ni på Gud? Vad är det som gör att ni tror eller inte tror på Gud? Går ni som tror på Gud i kyrkan?

• Svar på tråden Tror ni på Gud?
  • Tyra myra
    567890 skrev 2024-12-30 16:40:39 följande:
    Så du kallar dig kristen men läser inte Bibeln? Hur har du fått din information om Jesus? Söndagsskolan?

Det finns som sagt inga bevis för att Jesus ens fanns, inga ögonvittnen har skrivit något i Bibeln utan allt är skrivet många år efter hans eventuella liv. Vår etik och moral är inte grundat på vad Jesus har sagt, det är grundat på bästa sättet att få människor att leva ett bra och långt liv. Evolutionen du vet.
    Är uppväxt i ett kristet hem med generationer av präster i släkten. Man kan nog säga att jag fått det med modersmjölken. 
    Visst har jag gått i söndagsskola och är både döpt och konfirmerad så helt obildad i bibliska frågor är jag inte.

Men jag har heller inte haft något behov av bibelstudier som vuxen. Jag har ägnat mig åt att studera hur vi människor beter oss mot varandra och försökt finna ut varifrån ondskan kommer. 
  • Spucks
    Anonym (Myra) skrev 2024-12-29 18:45:33 följande:
    En hel vattenmelon eller ett litet blåbär är sällan meningen att ta i handen som ett mellanmål på språng🤔 vet inte någon som anser en hel vattenmelon eller ETT blåbär som ett mellanmål.
    Vad har det med kommentaren att göra? Personen menar ju att hen ser det som ett tecken att gud finns att äpplen har den perfekta storlek för handen. Vad har det med mellanmål att göra? Vi människor äter massvis med olika saker. Vissa har en "perfekt handstorlek", vissa är mindre, visse är större.
  • välbärgad man i mina bästa år
    Anonym (E) skrev 2024-12-29 14:34:24 följande:
    Tror ni på Gud?

Som rubriken, tror ni på Gud? Vad är det som gör att ni tror eller inte tror på Gud? Går ni som tror på Gud i kyrkan?

Vore kanske bättre om du startade din inlägg/fråga vad du syftar på när du nämner - GUD???

Skaparen av hela universum och som kickade igång The Big Bang för drygt 14 MILJARDER ÅR SEDAN... dvs för 14 TUSEN MILJARDER ÅR SEDAN?

Och som aldrig någonsin dyker upp och kollar upp vad han skapat? Nej, riktigt så dum och obegåvad är jag inte fast en och annan på forumet kanske har fått den uppfattningen. Skrattande ... Skrattande ... Skrattande
  • Tyra myra
    välbärgad man i mina bästa år skrev 2024-12-30 18:32:14 följande:

Det skulle naturligtvis ha stått...

Skaparen av hela universum och som kickade igång The Big Bang för drygt 14 MILJARDER ÅR SEDAN... dvs för 14 TUSEN MILJONER ÅR SEDAN?

Man skulle kanske börja fundera över om det fanns en vilja bakom Big Bang, Me
  • TvillingmammaVästgöte
    Tyra myra skrev 2024-12-30 18:44:08 följande:
    Ja, Gud kanske gör en ny big Bang varje gång han förlorat hoppet om universum. 
  • välbärgad man i mina bästa år
    Tyra myra skrev 2024-12-30 18:44:08 följande:
    Då blandar du in den mänskliga hjärnan och då blir det omgående lite knepigare. Vi vet ju inte ens om Gud är "mänsklig". Eftersom vi inte ens vet vad som fanns innan TBB? Ett tomt universom som saknade universom utan innehål? Där hänger inte den mänskliga hjärnan med?

Gud som begrepp för mig är väldigt främmande. Även om jag iof sig är uppväxt i ett kristet hem. Läs hellre... gammalmodigt hem. Skäms
  • Kvinna47

Jag har aldrig tvivlat på Guds existens. Man kan behöva gå igenom svåra saker i livet som kristen också. Har vid tillfällen känt mig övergiven av Gud och att Gud är långt borta. Men med tiden har jag fått perspektiv på varför jag behövde gå igenom vissa saker. Tror på att Gud är med och leder i livet när man är öppen för det.

• 567890
    Kvinna47 skrev 2024-12-30 19:37:11 följande:

Jag har aldrig tvivlat på Guds existens. Man kan behöva gå igenom svåra saker i livet som kristen också. Har vid tillfällen känt mig övergiven av Gud och att Gud är långt borta. Men med tiden har jag fått perspektiv på varför jag behövde gå igenom vissa saker. Tror på att Gud är med och leder i livet när man är öppen för det.

Ok, så de människor som dog i pesten eller blev dränkta för att kyrkan trodde de var häxor var inte öppna nog för Gud och därför valde han att inte vara med och skydda dom?

Din känsla är din men logiken faller helt platt om man lyfter blicken från sin lilla värld. Det du skriver säger alla religiösa, oavsett religion och en del är ju till och med villiga att dö martyrdöden för sin Gud (t ex 11 september) eftersom de har hört Gud säga det till dom. Hörde de aldrig Gud egentligen eller handlar det mer om att finns det vilja finns det en väg?
  • beli
    Anonym (T) skrev 2024-12-29 16:55:52 följande:
    Vi kristna tror på syndafallet. Människan vände sig bort från Gud och hans vilja och det har dragit olycka över oss som hemsöker släkte efter släkte. Det är alltså inte så att varje släkte kan börja om på nytt utan syndafallet går i arv.

Skälet till att jag tror på Gud är jag tycker att min kristna tro är välgrundad. Jag anser också att alla människor tror på något och att det inte finns några "ateister" eftersom ingen människa egentligen kan leva med en världsbild där den yttersta verkligheten bara är energi och materia som vi sedan utplånas till när vi dör. Därför bör man ha en så välgrundad tro som möjligt.
    Det är faktiskt inte din sak att påstå att det inte finns några ateister. Jag kan mycket väl leva med en världsbild där den yttersta verkligheten bara är energi och materia som vi sedan utplånas till när vi dör. Jag känner många andra som också lever med den världsbilden.

Ur min synvinkel ser det ut som om många troende är troende just för att de inte står ut med tanken på att det inte finns en gud. Att de inte står ut med tanken gör ju inte en gud mer verklig.
Svar på tråden Tror ni på Gud?