• Anonym (E)

Tror ni på Gud?

Som rubriken, tror ni på Gud? Vad är det som gör att ni tror eller inte tror på Gud? Går ni som tror på Gud i kyrkan?

• Svar på tråden Tror ni på Gud?
  • 567890
    Tyra myra skrev 2024-12-30 15:44:18 följande:

De flesta har väl en personlig tro på någonting större. Något som ger värden och ens liv en mening. Några kallar detta större GUD.

Att vara uppvuxen i ett kristet hem med kristna värderingar behöver inte innebära att man tror på en GUD. Man kan tro på den kristna etiken som Jesus förmedlade för 2000 år sedan. 

Jag tror på det kristna budskapet, den gyllene regeln mm.  Jag är kristen men är inte så säker på att det finns en GUD.

Att vara kristen betyder väl att du tror på Jesus Kristus- som uttryckligen säger att han är Gud?

Sen är gyllene regeln inte uppfunnen av Jesus, den fanns långt innan honom (fråga ChatGPT om det så får du svar) så om du bygger din tro på det kan du lika gärna vara Buddist. 
  • Tyra myra
    567890 skrev 2024-12-30 15:50:32 följande:
    Att vara kristen betyder väl att du tror på Jesus Kristus- som uttryckligen säger att han är Gud?

Sen är gyllene regeln inte uppfunnen av Jesus, den fanns långt innan honom (fråga ChatGPT om det så får du svar) så om du bygger din tro på det kan du lika gärna vara Buddist. 
    Har aldrig studerat vare sig bibel eller andra religiösa skrifter.  Är nöjd med min tro som säger att, vad du kallar gud finns i varje människa. 

Vi kanske skulle tänka på att Jesus var Jude och levde i ett Judiskt samhälle,  därför är hans språkbruk präglat av den judiska traditionen. Har aldrig varit intresserad av gamla testamentet tan har en tro som vilar på Jesus ord och gärningar.  Det är också det som ligger till grund för vår etik och moral.
  • Anonym (Göran)

Ja det gör jag men på mitt eget vis?

• 567890
    Tyra myra skrev 2024-12-30 16:04:27 följande:
    Har aldrig studerat vare sig bibel eller andra religiösa skrifter.  Är nöjd med min tro som säger att, vad du kallar gud finns i varje människa. 

Vi kanske skulle tänka på att Jesus var Jude och levde i ett Judiskt samhälle,  därför är hans språkbruk präglat av den judiska traditionen. Har aldrig varit intresserad av gamla testamentet tan har en tro som vilar på Jesus ord och gärningar.  Det är också det som ligger till grund för vår etik och moral.
    Så du kallar dig kristen men läser inte Bibeln? Hur har du fått din information om Jesus? Söndagsskolan?

Det finns som sagt inga bevis för att Jesus ens fanns, inga ögonvittnen har skrivit något i Bibeln utan allt är skrivet många år efter hans eventuella liv. Vår etik och moral är inte grundat på vad Jesus har sagt, det är grundat på bästa sättet att få människor att leva ett bra och långt liv. Evolutionen du vet.
  • Anonym (Hanna)
    Kvinna47 skrev 2024-12-29 15:10:53 följande:

Jag tror på Gud. Tycker att livet i sig är ett mirakel, hur människor och skapelsen hör ihop. T.ex. att bara hålla ett äpple i handen och se hur väl det är skapat för handen.

Det är en fullkomlig slump att äpplen brukar ha den storlek och form att de passar bra för mänskliga händer att greppa tag om. Vi är inte de enda djur som äter äpplen och vi äter en väldig massa saker som INTE får plats i vår ena hand...
  • Anonym (Hdrh)

Tämligen omöjligt att tro på en god gud.

Med tanke på allt lidande och elände på jorden så har hen antingen ingen makt eller är en skitstövel.

• Hjelm

Nej, jag kan inte säga att jag tror på någon gud.

Däremot är jag övertygad om att det finns mycket i vår värld som vi människor ännu inte har utforskat och att saker därför kan uppfattas som övernaturliga, eftersom vi saknar kunskapen att förstå dem.

• Anonym (B)

Nej. 

Arten människa söker svar men kommer att hitta några. 

• 567890
    Anonym (Hanna) skrev 2024-12-30 16:44:58 följande:
    Det är en fullkomlig slump att äpplen brukar ha den storlek och form att de passar bra för mänskliga händer att greppa tag om. Vi är inte de enda djur som äter äpplen och vi äter en väldig massa saker som INTE får plats i vår ena hand...
    Det är precis som min mamma som brukar peka på sin tavla med barnen och den skyddande ängeln och blir rörd när hon tänker på hur fint ängeln skyddar barnen medan det enda jag tänker (och säger) är att vad synd att barnen med cancer eller som blir utsatta för sexuella övergrepp inte har några skyddsänglar.

Jag kan på riktigt vara avundsjuk på människor som så skickligt kan stänga ute verkligheten och bara se det man vill se, man blundar helt för allt som människor blir utsatta för- jordbävningar, svält, tsunamin, krig- och ser bara att gud hör bön eftersom jag hittade mina nycklar.
  • klyban

Inte brytt mig, har andra hobby´s än religion.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden Tror ni på Gud?