• Anonym (E)

Tror ni på Gud?

Som rubriken, tror ni på Gud? Vad är det som gör att ni tror eller inte tror på Gud? Går ni som tror på Gud i kyrkan?

• Svar på tråden Tror ni på Gud?
  • Anonym (Ja)

Jag har funderat mycket och tror att hela universum kan inte vara en slump så jag tror att någon startade allt med en färdplan så att vi befinner oss där vi är idag.

Däremot tror jag inte att denne på något vis är aktiv och skulle lyssna på böner osv så jag är inte religiös.

• 567890

men

Rajtan Tajtan skrev 2024-12-30 23:49:11 följande:
    Vad pratar du om? Både evangelisterna Johannes och Matteus tillhörde Jesu 12 lärjungar så de kände Jesus mycket väl. Dem kallar jag absolut för ögonvittnen.

Den historia Jesus har existerat och styrks av flera oberoende källor.

Att vår etik och moral skulle komma genom evolution är ju rent nonsens. Vår kultur i de stora delarna i Västvärlden är i allra högsta grad kraftigt baserat Gamla och Nya Testamentet. På samma sätt som att mellanöstern i största drag är influerade av islam. Det är så kraftigt och djupt inom oss att de flesta inte ens tänker på det.
    Inga texter i Bibeln är skrivna av ögonvittnen, allt är skrivet minst 50 år efter Jesus död och inte av hans lärjungar. De flesta lärjungarna kunde väl inte ens läsa och skriva?

Jesus är inte styrkt alls, han nämns i EN skrift av Josefus och vi hade aldrig accepterat så lite bevis för att en människa har funnits om det inte var genom kyrkan och dess makt. Däremot nämns den kristna rörelsen men det gör ju den muslimska också, ser du det som ett bevis för att Allah finns?

Vårt liv går ut på överlevnad, att få ett så bra liv som möjligt. Alla religiösa texter pratar om kärlek, respekt, omsorg mm eftersom det är grunden i en människas överlevnad och det är inget särskilt alls med Bibeln i det hänseendet.
  • 567890
    Anonym (T) skrev 2024-12-30 23:36:38 följande:
    Så alla miljarder troende som gått före dig visste egentligen att det inte fanns någon Gud men bara du och dina likar är hjältemodiga nog att våga erkänna detta. Vilken löjlig hybris och illa dold och enfaldig superhjälteföreställning.

Och den deprimerande värlsbild som du för vidare till dina barn är förmodligen också en av förklaringarna till att nativiteten går ned i det post-kristna samhället och att folk oftare väljer att inte skaffa barn. Detta är inte utveckling utan kulturell tillbakagång.
    Människan har alltid sökt svar på frågor och jag vet inte hur många miljoner gudar som människan har tillbett men du menar att just din gud är den rätta? Snacka om hybris...

Jag är helt övertygad om att det inte finns någon gud, jag lever mitt liv här och nu och försöker leva ett liv jag inte kommer ångra på min dödsbädd. Det är inte deprimerande att veta att det liv jag har nu är det jag får, varför tror du det?

Jag tror att du skulle behöva lära känna fler ateister och se att våra liv är precis som ditt. Vi har lycka, glädje, kärlek men också sorg och vi bryr oss om våra medmänniskor precis lika mycket som religiösa gör. Kristna har inte ett bättre liv eller är mer lyckliga/harmoniska, tror du verkligen det?
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Nope!) skrev 2024-12-30 23:28:11 följande:

Jag tror verkligen inte på gud, i någon form eller skepnad.
    Ingen gud hade låtit mänskligheten landat i krig , en allsmäktig gud hade inte accepterat krig i olika religioners syfte. 
    Skulle en enda gud tillåta oss att söndra och härska=
    Religion är för de som inte kan eller vill tänka själva!

Gud startar inga krig, men människan har en fri vilja.
  • ClumsySmurf
    Spucks skrev 2024-12-29 15:54:54 följande:
    Kvinna47 skrev 2024-12-29 15:10:53 följande:

Jag tror på Gud. Tycker att livet i sig är ett mirakel, hur människor och skapelsen hör ihop. T.ex. att bara hålla ett äpple i handen och se hur väl det är skapat för handen. Med min tro kan jag se meningen i mitt liv. Tror inte man kan övertyga någon att tro genom diskussion. Tron kommer av en inre längtan och övertygelse efter djupare mening.

Och när du håller en blåbär och en vattenmelon?
    Jag tror att bröst är skapade för handen.
    Tror inte heller man kan övertyga någon att tro genom diskussion, tron kommer av en inre längtan.
  • ClumsySmurf
    Anonym (S) skrev 2024-12-29 16:28:27 följande:
    Små däggdjur äter blåbär i skogen och större djur som elefanter och gorillor äter vattenmeloner.
    människor äter blåbär, vattenmeloner, små och stora djur.
  • ClumsySmurf
    Anonym (Evolution) skrev 2024-12-29 16:30:55 följande:

Genuina frågor till er som tror på Gud; jag hör ofta att saker och ting är "Guds plan", och så fort något hemskt inträffar så ber ni till Gud. Men av vilken anledning skulle Gud sätta personen i en hemsk situation från första början? Varför får små barn dödlig cancer om Gud finns och planerar allt? 

Gud skapade människan till sin avbild
    Det människor som är sadister.
    Det finns små barn med cancer.
  • 567890
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-12-31 08:17:40 följande:
     Gud startar inga krig, men människan har en fri vilja.
    Så Gud ser på medan några få människor med makt startar krig och elände men väljer att inte agera eftersom det är vår fria vilja? Alla människor i Syrien och Palestina som har dött, alla barn i Afrika som svälter- får de skylla sig själva eftersom de har en fri vilja men väljer att inte lyssna på Gud?

Är det en sådan Gud du tillber? Som är redo att hjälpa till men väljer att avstå medans allt detta händer eftersom Eva åt äpplet?
  • TvillingmammaVästgöte
    567890 skrev 2024-12-31 08:15:14 följande:
    Människan har alltid sökt svar på frågor och jag vet inte hur många miljoner gudar som människan har tillbett men du menar att just din gud är den rätta? Snacka om hybris...

Jag är helt övertygad om att det inte finns någon gud, jag lever mitt liv här och nu och försöker leva ett liv jag inte kommer ångra på min dödsbädd. Det är inte deprimerande att veta att det liv jag har nu är det jag får, varför tror du det?

Jag tror att du skulle behöva lära känna fler ateister och se att våra liv är precis som ditt. Vi har lycka, glädje, kärlek men också sorg och vi bryr oss om våra medmänniskor precis lika mycket som religiösa gör. Kristna har inte ett bättre liv eller är mer lyckliga/harmoniska, tror du verkligen det?

Jag tror definitivt att aktivt troende kristna är mer lyckliga. Alla kristna jag känner är mer lyckliga och harmoniska än genomsnittet. Jag kan väldigt ofta se vilka som är kristna , de har en särskild utstrålning. 

Med kristen menar jag att man tror på Jesus, på Jesus budskap och går regelbundet till kyrkan. 

I den kyrka jag går till, svenska statskyrkan, har jag träffat fantastiska människor i alla åldrar. Jag möts av en värme jag aldrig mött i övriga samhället. Jag är förvånad över att så många unga går till kyrkan. Många unga killar är idag kristna.

Söndagsmässorna har en äldre publik, jag går gärna på veckomässan  på kvällen , som har en yngre grupp av besökare . En skillnad idag är att det nästan alltid är en mässa, dvs med nattvard. Nattvarden är väldigt populär och viktig. 

Jag har definitivt blivit lyckligare sen jag blev aktivt kristen. 

• ClumsySmurf
    567890 skrev 2024-12-31 08:35:27 följande:
    Så Gud ser på medan några få människor med makt startar krig och elände men väljer att inte agera eftersom det är vår fria vilja? Alla människor i Syrien och Palestina som har dött, alla barn i Afrika som svälter- får de skylla sig själva eftersom de har en fri vilja men väljer att inte lyssna på Gud?

Är det en sådan Gud du tillber? Som är redo att hjälpa till men väljer att avstå medans allt detta händer eftersom Eva åt äpplet?

Svar på tråden Tror ni på Gud?