Brukar du använda ChatGPT??
Brukar du använda ChatGPT? Till vad? Varför? Är det bara en kul grej, eller är det ett användbart verktyg som du upplever ger användbara svar?
Hoppas på många svar - jag är nyfiken!
Brukar du använda ChatGPT? Till vad? Varför? Är det bara en kul grej, eller är det ett användbart verktyg som du upplever ger användbara svar?
Hoppas på många svar - jag är nyfiken!
Jag brukar använda ChatGPT för att kolla upp om det folk på FL anser är den rådande trenden. företeelsen eller åsikten verkligen är det, och svaren brukar ofta visa något annat. Rätt intressant ändå.
Ett annat område jag använt AI till är att skriva texter som inte har så stor betydelse. Jag skrev nyligen en hel forskningsplan och en etikansökan på 2-3 timmar med hjälp av AI. Detta är alltså en process som kan ta flera arbetsdagar annars.
Jag hade förstås tänkt ut hur projektet skulle gå till och vad mina forskningsfrågeställningar skulle vara, och jag hade också koll på den vetenskapliga litteraturen för området så att jag kunde fylla på bakgrunden med referenser, men den stora merparten av jobbet stod AI:n alltså för och det underlättade väldigt mycket i skrivprocessen. Texten blev förstås inte särskilt bra, men för det ändamålet behöver den inte heller vara det. Och Etikprövningsmyndigheten godkände ju ansökan så.
Precis.
Och för att inte tala om alla bekvämligheter nu för tiden. Dammsuga? Nej det gör den automatiskt. Måla tavlor? Det gör AI. Fejkade konton på nätet av AI. Foto? Det gör AI. Bildredigering? AI. Du trycker på en jäkla knapp . Förr fick man sitt manuellt och lära sig allt och det var jätteroligt och man kände sig duktig.
Vad ska människan ens göra själva till slut? Äta chips i soffan och peta navelludd? Glo på tv?
Imte konstigt folk mår dåligt
Som folk på min killes jobb som är bilmekaniker. De sitter med en dator, läser sig till vad man ska göra.
De kan ju inte det på riktigt då. De läser. Och missat därför hälften för de ser inte helheten själva .
De skrollar hellre i mobilen och pratar i telefon när de jobbar än försöker klura ut vad de ska göra.
Min kille har ett riktigt intresse av att kunna allt och veta vad som ska göras, han hatar datorer
Och jag målar tavlor , kodar hemsidor och gör bildredigeringen men blir på riktigt ledsen när allt mer bara blir automatiskt.
jag vil lära mig! Själv!
Saknar hur det var förr