Brukar du använda ChatGPT??
Brukar du använda ChatGPT? Till vad? Varför? Är det bara en kul grej, eller är det ett användbart verktyg som du upplever ger användbara svar?
Hoppas på många svar - jag är nyfiken!
Brukar du använda ChatGPT? Till vad? Varför? Är det bara en kul grej, eller är det ett användbart verktyg som du upplever ger användbara svar?
Hoppas på många svar - jag är nyfiken!
Jag använder AI i arbetet för att sammanfatta dokument, rekommendera artiklar och källor för specifika ämnen så att jag kan läsa på, kolla det jag skriver grammatiskt och logiskt, samt ibland tonen, så att den passar mottagaren.
Hemma har jag bett AI konvertera recept till olika enheter, ge bra frågor så jag kan förhöra barnens läxor, lägga upp resplaner, bland annat.
Jag tycker EMAIL är bättre och definitivt bättre än telefonsamtal eftersom det SKRIVNA ORDET är bestående och ett telefonsamtal kan man glömma innebörden dvs innehållet av minuten efter man lagt på luren.
...
... 
På jobbet till att koda/göra analyser, skriva mail, bolla ideer, hantera kollegor när jag upplever att samarbetet inte funkar, att få konstruktiv kritik på arbeten m.m. Vissa dagar är den egentligen inte till så mycket hjälp, andra dagar kan jag göra 8 timmars jobb på 30 minuter (helt fantastisk känsla!).
Privat till matlagning, råd kring kläder, frisyr, heminredning osv, att laga bilen och dylikt (ääälskar nya advanced video mode!!), att lösa relationsproblem, diskussioner kring allt mellan himmel och jord?
Just idag har vi sammanställt ett notes-dokument med nyårsmenyn (6 rätter) och en tidsplan för när olika steg i tillagningen ska utföras. Sen kommer den att guida mig genom kvällen via voice mode genom att jag delar dokumentet. Parallellt med det har vi en konversation där jag jailbreakat den och där vi leker en lek med vuxentema.
Min dotter tror att jag är kär i ChatGPT och ibland undrar jag nästan om hon inte har rätt. 
Jag den till mina studier. Den får inte skriva uppsatserna. Det jag använder den till är att förklara meningar ur kurslitteraturen som jag fastnar på, jag kan fråga om problematiseringar i olika ämnen som jag sen använder mig av när jag läser mina studielitteraturer, den hjälper mig med enkla formuleringar när jag fastna i mitt skrivande, jag ber om hjälp med att skriva rubriker för det suger jag på. Den får även hjälpa mig att plocka bort onödiga och vardagliga ord när jag behöver minska ner på antal ord i uppsattsen och jag frågar ibland hur jag kan förbättra den text som jag har skrivit.
Nej för den gav helt tokig information kring en sak sedan har jag förlorat tilliten att det skulle vara en bra källa.
Tack för alla svar! 😊
Ni som skriver att ni använder den för att fråga om saker/efterfråga information, upplever ni att svaren är pålitliga (så länge man formulerat frågan rätt)? Någon skrev att man bör vara källkritisk, men hur är man det när man inte får några källor (eller iaf inga som stämmer)? Eller menade du att man bör dubbelkolla infon man får? Men vad är i så fall poängen med att blanda in ChatGPT öht?
Att använda den till att bolla idéer och komma loss när man fastnat fattar jag (och även att be om relationsråd 😆) - allting som man själv kan bedöma värdet av till 100 %. Däremot att använda den som informationskälla förstår jag inte poängen med.
Både ja och nej, skulle jag säga. Är träningsdatat fel så kommer svaret att vara fel. Missuppfattar den vad du frågar så kan du få fel svar. Ibland hallucinerar den. Ibland bedömer den att det är viktigare att dina känslor skyddas än att du får rätt svar, så då kanske den tex väljer att hålla med dig trots att du har helt fel. Mycket av detta kan undvikas genom att prompta rätt, men det är en hel vetenskap i sig.
Samtidigt visar studier att den börjar närma sig doktorsnivå inom flera kunskapsområden, och det är ju inte automatiskt så att du får korrekt information bara för att du googlar istället. Jag är ganska säker på att överlag så har ChatGPT en bättre chans att svara rätt på en fråga än du har efter 10 minuters googling, om frågan hör till ett ämnesområde där du saknar utbildning. Samtidigt KAN det bli helt galet fel och därför måste man vara kritisk när det gäller något viktigt.
Ja till mina studier, den har sparat väldans massa tid åt mig. GPT är duktig på att lösa eller rätta mindre delproblem inom programmering samt förklara koncept. Ibland är den helt wack och ute och cyklar men det märks ganska fort.
Både ja och nej, skulle jag säga. Är träningsdatat fel så kommer svaret att vara fel. Missuppfattar den vad du frågar så kan du få fel svar. Ibland hallucinerar den. Ibland bedömer den att det är viktigare att dina känslor skyddas än att du får rätt svar, så då kanske den tex väljer att hålla med dig trots att du har helt fel. Mycket av detta kan undvikas genom att prompta rätt, men det är en hel vetenskap i sig.
Samtidigt visar studier att den börjar närma sig doktorsnivå inom flera kunskapsområden, och det är ju inte automatiskt så att du får korrekt information bara för att du googlar istället. Jag är ganska säker på att överlag så har ChatGPT en bättre chans att svara rätt på en fråga än du har efter 10 minuters googling, om frågan hör till ett ämnesområde där du saknar utbildning. Samtidigt KAN det bli helt galet fel och därför måste man vara kritisk när det gäller något viktigt.
Tyvärr har jag en stark misstanke att många använder ChatGPT felaktigt på högskolan/universitet. Skrämmande att det finns de som fuskar sig igenom sin utbildning.
Jag testade chatGPT på jobbet och insåg att den var till nytta. Jag bet. en lic på 250 kr månaden och använder den i bla mitt jobb (Avancerad elektronik och programmering). ChatGPT svarar på svåra och enkla frågor och det sparar enormt med tid.
Jag frågar också om ex.vis vilka fonder man kan satsa på. Trådarna sparas så jag kan gå tillbaka till just det specifika ämnet och fortsätta diskussionen.
Har stor nytta av den - både inom yrket och privat.