Skuldsanering? Hjälp!
Söker erfarenheter av er som haft skuldsanering.
Var det värt det?
Hur mycket fick du behålla som har barn?
Vad gör man vid akut tandvärk, bilen sönder osv osv? (Förutsatt att man behöver bil i arbetet)
Söker erfarenheter av er som haft skuldsanering.
Var det värt det?
Hur mycket fick du behålla som har barn?
Vad gör man vid akut tandvärk, bilen sönder osv osv? (Förutsatt att man behöver bil i arbetet)
Hyra 8700
El 400
Barnomsorg 650
Mobil/internet 379
Bensin 2500
Mat
Det är kostnader jag måste ha kvar hur jag än gör.
Vill helst inte ha löneutmätning pga jobbar på ett litet företag där tystnadsplikten inte hålls..
Hur mycket skulder har du?
Det är så genomvidrigt..
Vill göra rätt för mig och inte vara en parasit...jag har själv satt mig i den här sitsen.
Men klarar mig max 1-2 mån till sen måste jag låta att gå till fogden..
Vet inte om jag ska försöka lägga om lånen en sista gång och försöka rädda det omöjliga eller om jag bara ska ansöka om skuldsanering eftersom det ändå tar flera månader...
Hej, det finns lite saker att ha i åtanke. För det första, är det väldigt svårt att få en skuldsanering. Bra mycket svårare än vad man kan tro.
Du ska ha haft skulderna väldigt länge, vilket påvisar att personen har haft svårt att betala skulderna under en tid.
Men att man även försökt att betala dom.
Har du en bra/hyfsad ekonomi. Eller ett jobb. Kommer du förmodligen bli mer bortprioriterad till fördel för människor som befinner sig i ännu svårare ekonomisk kris än dig själv. Det vill säga folk som blivit/är arbetslösa, långtidssjukskrivna etc. Där inkomsterna är så låga att det knappt har råd med hyra och mat.
Kommunen erbjuder skuldrådgivare för privatpersoner.
Ok, så skulderna är inte ens hos kronofogden än?
Vad är det för skulder? Lista dem här, Skuld A, XXXXX kronor, %%% i ränta, Skuld B.... osv.
Vad har du för inkomster och utgifter idag? Lista dem också. Alltihop, så vi kan få grepp om det.
Du nämnde att du har bil som du behöver i jobbet? Är det verkligen en bil som du BEhöver i jobbet, eller är det egenltigen så att det mest är VILLhöver? För är det verkligen det första så är det din arbetsgivare som ska stå för den....
Hej! Jag lever med skuldsanering sedan 2 år och jag blev förvånad över hur mycket pengar jag fick behålla. Visst, man kan glömma utlandsresor, köpa dyra julklappar m.m men det går att leva ett nästan normalt liv utan ångest för skulder.
Hej, det finns lite saker att ha i åtanke. För det första, är det väldigt svårt att få en skuldsanering. Bra mycket svårare än vad man kan tro.
Du ska ha haft skulderna väldigt länge, vilket påvisar att personen har haft svårt att betala skulderna under en tid.
Men att man även försökt att betala dom.
Har du en bra/hyfsad ekonomi. Eller ett jobb. Kommer du förmodligen bli mer bortprioriterad till fördel för människor som befinner sig i ännu svårare ekonomisk kris än dig själv. Det vill säga folk som blivit/är arbetslösa, långtidssjukskrivna etc. Där inkomsterna är så låga att det knappt har råd med hyra och mat.
Kommunen erbjuder skuldrådgivare för privatpersoner.