• Anonym (Ina)

Skuldsanering? Hjälp!

Söker erfarenheter av er som haft skuldsanering. 

Var det värt det? 
    Hur mycket fick du behålla som har barn?
    Vad gör man vid akut tandvärk, bilen sönder osv osv? (Förutsatt att man behöver bil i arbetet)

• Svar på tråden Skuldsanering? Hjälp!
  • Anonym (Q)

Jag ser att du har en bil. Om du låter dina skulder gå till Kronofogden, så kommer Kronofogden ta bilen och det finns värde i den. Jag kan inget om skuldsanering, men du kan inte behålla saker som Kronofogden kan sälja om skulden går dit.

• Anonym (Q)
    Anonym (Q) skrev 2025-01-05 00:23:36 följande:

Jag ser att du har en bil. Om du låter dina skulder gå till Kronofogden, så kommer Kronofogden ta bilen och det finns värde i den. Jag kan inget om skuldsanering, men du kan inte behålla saker som Kronofogden kan sälja om skulden går dit.

Om det finns värde i den.
  • Kirenaj68

Blancolån borde fan förbjudas. De stjälper mer än hjälper. I Lyxfällan finns det mängder av exempel på det. Men jag hoppas att det löser sig för dig, TS.

• Aniiee

Inte om bilen behövs för att kunna ta sig till jobbet. om det inte är en riktig värstingbil så klart. Om de anser att bilen är för värdefull så visst, då kommer TS få byta ner sig till en billigare.
    Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Anonym (Kanske)

Såg något råd om att skita i att betala och det tror jag är det sista man ska göra. Ja det kommer vara svinjobbigt att ringa runt och fråga om du kan få det uppskjutet eller få en avbetalningsplan eller så men du visar att du vill.
    Förklara att du inte kommer kunna betala räkningen, men att du vill hitta ett sätt att kunna betala av.

Om du skiter i att betala bara så kommer du hamna de som ?skiter i vilket? + att det tillkommer påminnelseavgifter och mer höga räntor 

Du säger att du behöver bil, och så är det säkert men fråga dig själv om du måste ha en så dyr som du har?
    Kan du köra mindre än du gör? Handla billigare osv. 
    Du behöver trots allt hitta saker som gör att du får ner dina kostnader varje månad. 

Skippa Netflix och Spotify. Du säger att det inte gör någon skillnad men allt som är någon är ändå något. jag tror det är en farlig inställning att ha faktiskt, för trots allt så alla bäckar små. Det kanske är just de 250 kronorna som gör att du kan klara av att göra en betalning.
    Lägg till att köra lite mindre och försöka köra mer matfynd tex som att kolla på matspar och matsmart så kanske du är uppe i 500-1000 kronor i månaden 🙂 Är bara att kämpa vidare på och tänk istället att varje krona gör sitt

Det finns ju Plutotv och Rakuten TV  och cineasterna att titta på utöver SVT och tv4play tex. 
    Och det finns YouTube att lyssna gratis på

• Anonym (Ina)
    Aniiee skrev 2025-01-05 00:07:10 följande:
    Jag menar, hur har du gjort de senaste månaderna? Skulderna uppkom ju inte nu i december. Du har ju ett antal månader då du inte kunnat betala 7000 kr av dina räkningar. Eller menar du att du betalat 31000 kronor varje månad med en inkomst på 24? 

Din kropp lurar dig. Börja använda hjärnan.
    Jag har betalat med lånade pengar. Som nu är slut. 
  • Anonym (A)
    Anonym (Ina) skrev 2025-01-04 23:48:48 följande:
    Jag vet helt ärligt inte. Det enda alternativet jag har är ju att försöka få nytt lån med skyhög ränta och då köra konstgjord andning några månader till i bästa fall...
    Eller sluta betala. Inget av alternativen känns bra. 

Om jag dessutom förstått det rätt så kan det påverka möjligheterna till en skuldsanering om man nu tar nya lån under tiden. Men handläggningstiden är 10 mån...
    Man ska överleva den tiden också...

Låter säkert helt orimligt men hela min kropp skriker att det är fel att inte betala. Att det är bättre och ta nya lån och betala...
    Förstår att det är en jobbig sits du hamnat i. Är övertygad om att alla kan hamna där. Kan du inte ringa till Kronofogden och berätta det här? Samt till Budget-och skuldrådgivningen? 
  • Anonym (Ina)

Jo detta har jag läst lite överallt. Dock är jag rätt säker på att jag får behålla bilen utifrån min situation och det låga värdet. Utan bil kan jag inte ta mig till arbete och då lär ingen få sina pengar alls. Men jag är med på vad du menar och att det ser ut så i många fall. 
  • Anonym (Ina)
    Kirenaj68 skrev 2025-01-05 00:24:46 följande:

Blancolån borde fan förbjudas. De stjälper mer än hjälper. I Lyxfällan finns det mängder av exempel på det. Men jag hoppas att det löser sig för dig, TS.

Ja jag förstår faktiskt inte heller varför det finns.. 
    Hur det kan vara lönsamt för de som lånar ut när det skiter sig...
    Tack!
  • Anonym (Ina)
    Anonym (Kanske) skrev 2025-01-05 00:33:36 följande:

Såg något råd om att skita i att betala och det tror jag är det sista man ska göra. Ja det kommer vara svinjobbigt att ringa runt och fråga om du kan få det uppskjutet eller få en avbetalningsplan eller så men du visar att du vill.
    Förklara att du inte kommer kunna betala räkningen, men att du vill hitta ett sätt att kunna betala av.

Om du skiter i att betala bara så kommer du hamna de som ?skiter i vilket? + att det tillkommer påminnelseavgifter och mer höga räntor 

Du säger att du behöver bil, och så är det säkert men fråga dig själv om du måste ha en så dyr som du har?
    Kan du köra mindre än du gör? Handla billigare osv. 
    Du behöver trots allt hitta saker som gör att du får ner dina kostnader varje månad. 

Skippa Netflix och Spotify. Du säger att det inte gör någon skillnad men allt som är någon är ändå något. jag tror det är en farlig inställning att ha faktiskt, för trots allt så alla bäckar små. Det kanske är just de 250 kronorna som gör att du kan klara av att göra en betalning.
    Lägg till att köra lite mindre och försöka köra mer matfynd tex som att kolla på matspar och matsmart så kanske du är uppe i 500-1000 kronor i månaden 🙂 Är bara att kämpa vidare på och tänk istället att varje krona gör sitt

Det finns ju Plutotv och Rakuten TV  och cineasterna att titta på utöver SVT och tv4play tex. 
    Och det finns YouTube att lyssna gratis på

Kan absolut ringa runt. Är bara osäker på om det hjälper när man har 700 000 kr i skulder..
    Kan absolut skippa allt. Bilen är som sagt avbetald snart och inget av värde direkt. Kör endast det det som är nödvändigt och köper den billigaste maten/gör storkok och bakar. 

Mitt problem är inte riktigt att leva billigt utan att månadskostnaden är så hög...Hade gjort allt för att kunna fortsätta betala själv men man kan inte trolla fram tusenlappar. 
Svar på tråden Skuldsanering? Hjälp!