• Anonym (Ina)

Skuldsanering? Hjälp!

Söker erfarenheter av er som haft skuldsanering. 

Var det värt det? 
    Hur mycket fick du behålla som har barn?
    Vad gör man vid akut tandvärk, bilen sönder osv osv? (Förutsatt att man behöver bil i arbetet)

• Svar på tråden Skuldsanering? Hjälp!
  • Anonym (Ina)
    Aniiee skrev 2025-01-04 20:51:58 följande:

Ok, så skulderna är inte ens hos kronofogden än?

Vad är det för skulder? Lista dem här, Skuld A, XXXXX kronor, %%% i ränta, Skuld B.... osv. 

Vad har du för inkomster och utgifter idag? Lista dem också. Alltihop, så vi kan få grepp om det.

Du nämnde att du har bil som du behöver i jobbet? Är det verkligen en bil som du BEhöver i jobbet, eller är det egenltigen så att det mest är VILLhöver? För är det verkligen det första så är det din arbetsgivare som ska stå för den....

Inget hos Kronofogden ännu. Vill kämpa in i det sista själv...rätt eller fel vet jag inte såhär i efterhand.. 

Bilen är ett måste. Den används ej i tjänst men till att ta sig till och från jobbet. Ny arbetsplats varje dag och kan vara dit buss/tåg ej går. 

Lån 1:

284 965,22

9,8%

Månadskostnad: 3258 kr

Lån 2:

160 735

11,7 %

Månadskostnad: 2485 kr

Lån 3:

109 292

9,5 %

Månadskostnad: 1905 kr

Lån 4:

52 238

17,99

Månadskostnad: 1020 kr

Billån:

Månadskostnad: 1500 kr

Ränta 5,7% 

Kreditkort 1:

25 000 kr

Årsränta: 23,13%

Månadskostnad 1370 kr

Kreditkort 2:

35 000 kr

Årsränta: 26,99%

Månadskostnad: 1000 kr

Klarna kort

28 600 kr 

Månadskostnad: Oklart
    Dras lite olika summor varje månad genom deras autopay

Räntan varierer men minst 21,9%

Inkomst: 24 000 kr

Hyra 8760
    El 400
    Barnomsorg 650
    Barnförsäkring 335 
    Bilförsäkring 642
    Mobil 399 
    Internet 379 (x)
    Facket/Akassa 720
    Tandförsäkring 300
    Netflix 119 (x)
    Spotify 109 (x)
    Mat 3500
    Bensin 1500-2500

(X)= uppsagda 
    Billånet är avbetalt inom kort men däck/service/skatt kvarstår såklart
    Hyran lär höjas nu, elen varierar
    Facket och tandförsäkring är båda nödvändiga. 

• Anonym (Ina)
    Anonym (Sandra) skrev 2025-01-04 21:11:23 följande:
    Är det här nåt som skulle vara möjligt för dig att klara av? Hur mycket betalar du idag om du skulle betala allt du ska, alla lån?
    Hur mycker får du ut i lön?
    Tack! Jag har försökt innan men tyvärr får man bara nån mindre summa med sjuk ränta som erbjudande.. 

Det vore guld om man hade kunnat få det där. Det skulle jag kunnat betala. 
  • Anonym (Ina)
    jaha2024 skrev 2025-01-04 21:45:55 följande:
    Du ansökte och kreditgivarna med nyktra ögon med all deras information såg mycket väl att du lever under existensminimum och ändå så lånar de ut. Du har blivit utnyttjad. De skiter i dig. de får deras räntor 
    Tack för ditt erbjudande om att skriva privat. Men tänkte lättare att hålla det i tråden. 

Ja jag förstår ändå inte...är ju en sits där jag inte kan betala nu, det går till fogden där det tickar räntor det förstår jag men jag kommer inte kunna betala av det för en livstid ens...hur kan det löna sig för dom? 
  • Anonym (Ina)
    Anonym (Budget och skuldrådgivare) skrev 2025-01-04 21:53:44 följande:
    Ja det är svårt...för det är sista utvägen...

Men nej du måste inte ha varit skuldsatt länge och nej de väger inte de som söker mot varandra.
    Är du kvalificerat insolvent och det är skäligt så kan du beviljas oavsett hur andras situation ser ut..

Till TS, kontakta kommunens budget och skuldrådgivare kring dina frågor...där kan du även få hjälp genom hela processen...
    Jag har jobbat som detta i över 15 år...och hjälp flera tusen att få skuldsanering...

Lycka till
    Tack! Jag har funderat på det men tänkte att det kanske bara var för dom som ej har koll på sin ekonomi...

Vill inte slösa deras tid i "onödan"... jag har bra koll jag vet bara inte hur jag ska lösa det.. 
  • Anonym (Ina)
    Anonym (Mie) skrev 2025-01-04 21:45:37 följande:

Hej! Jag lever med skuldsanering sedan 2 år och jag blev förvånad över hur mycket pengar jag fick behålla. Visst, man kan glömma utlandsresor, köpa dyra julklappar m.m men det går att leva ett nästan normalt liv utan ångest för skulder.

Vore fantastiskt. Nu lever jag varken normalt eller med några resor/dyra grejer..det enda jag gör är att släcka bränder med nya krediter för man så gärna vill klara sig själv men nu är det övermäktigt... 

Kan tänka mig leva på bröd och vatten om det behövs bara jag slipper den här stressen varje månad... 

Att inte kunna betala... 
  • Anonym (?!)
    Anonym (Ina) skrev 2025-01-04 20:29:07 följande:

Hyra 8700 
    El 400 
    Barnomsorg 650
    Mobil/internet 379 
    Bensin 2500 
    Mat 

Det är kostnader jag måste ha kvar hur jag än gör.
    Vill helst inte ha löneutmätning pga jobbar på ett litet företag där tystnadsplikten inte hålls..

kostnaden för barnomsorg är detta din del? Läste någonstans att om man har under 24000 i inkomst så ska  man aldrig betala mer än 750kr för första barnet. I så fall ska du ju betala hälften av det. 

vet en gammal kollega som hade fel uppgifter hos kommunen och missat att raportera att barnen bodde bara hos henne och att hon då inte skulle betala full avgift utan bara halv då inkosten var lägre (bara hennes och inte hon och pappa ) 

• Anonym (Sandra)

Har du inget av värde du kan sälja?

• Anonym (Ina)
    Anonym (?!) skrev 2025-01-04 22:12:22 följande:

kostnaden för barnomsorg är detta din del? Läste någonstans att om man har under 24000 i inkomst så ska  man aldrig betala mer än 750kr för första barnet. I så fall ska du ju betala hälften av det. 

vet en gammal kollega som hade fel uppgifter hos kommunen och missat att raportera att barnen bodde bara hos henne och att hon då inte skulle betala full avgift utan bara halv då inkosten var lägre (bara hennes och inte hon och pappa ) 

Precis..det är min del. 
  • Anonym (Ina)
    Anonym (Sandra) skrev 2025-01-04 22:12:32 följande:

Har du inget av värde du kan sälja?

Nej tyvärr. Har sålt allt jag kan. 
  • Aniiee
    Anonym (Ina) skrev 2025-01-04 21:53:46 följande:
    Inget hos Kronofogden ännu. Vill kämpa in i det sista själv...rätt eller fel vet jag inte såhär i efterhand.. 

Bilen är ett måste. Den används ej i tjänst men till att ta sig till och från jobbet. Ny arbetsplats varje dag och kan vara dit buss/tåg ej går. 

Lån 1:

284 965,22

9,8%

Månadskostnad: 3258 kr

Lån 2:

160 735

11,7 %

Månadskostnad: 2485 kr

Lån 3:

109 292

9,5 %

Månadskostnad: 1905 kr

Lån 4:

52 238

17,99

Månadskostnad: 1020 kr

Billån:

Månadskostnad: 1500 kr

Ränta 5,7% 

Kreditkort 1:

25 000 kr

Årsränta: 23,13%

Månadskostnad 1370 kr

Kreditkort 2:

35 000 kr

Årsränta: 26,99%

Månadskostnad: 1000 kr

Klarna kort

28 600 kr 

Månadskostnad: Oklart
    Dras lite olika summor varje månad genom deras autopay

Räntan varierer men minst 21,9%

Inkomst: 24 000 kr

Hyra 8760
    El 400
    Barnomsorg 650
    Barnförsäkring 335 
    Bilförsäkring 642
    Mobil 399 
    Internet 379 (x)
    Facket/Akassa 720
    Tandförsäkring 300
    Netflix 119 (x)
    Spotify 109 (x)
    Mat 3500
    Bensin 1500-2500

(X)= uppsagda 
    Billånet är avbetalt inom kort men däck/service/skatt kvarstår såklart
    Hyran lär höjas nu, elen varierar
    Facket och tandförsäkring är båda nödvändiga. 

Jag förstår absolut att det känns tufft och att du springer runt och släcker bränder. Det är lätt att tappa greppet då. Men, bra, we can work with this. Ge mig en stund....
    Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
Svar på tråden Skuldsanering? Hjälp!