Skuldsanering? Hjälp!
Söker erfarenheter av er som haft skuldsanering.
Var det värt det?
Hur mycket fick du behålla som har barn?
Vad gör man vid akut tandvärk, bilen sönder osv osv? (Förutsatt att man behöver bil i arbetet)
Söker erfarenheter av er som haft skuldsanering.
Var det värt det?
Hur mycket fick du behålla som har barn?
Vad gör man vid akut tandvärk, bilen sönder osv osv? (Förutsatt att man behöver bil i arbetet)
Det handlar också om hur noggran alt stressad eller desperat man är när man tar lånet. Det finns ju trots allt även blancolån med bättre räntor också.
Tex så kanske ens bank kan tänka sig att samla alla ens spridda lån på ett blancolån med en mer förmånlig ränta.
Men många tänker bara blancolån som de där ?alternativa? lånen med skyhöga räntor, men även vanliga banken har ju de lånen i olika omfattning. Men de kan ha allt från 3-4% i ränta till 20-25% beroende på långivare
Fasta avgifter kan också variera från ställe till ställe.
Kan vara att det inte går, men om du hade lyckats få ner månadsbetalningarna avsevärt varje månad, men att du kommer få betala längre, så kanske du får ihop budgeten ändå.
Och om inte så får du ju omvärdera allt, men tror fortfarande att kommunens ekonomiaka rådgivning kan vara ett steg mot hjälp, men också vara behjälpliga i vilka steg du behöver ta och så.
Önskar dig all lycka till
Såg något råd om att skita i att betala och det tror jag är det sista man ska göra. Ja det kommer vara svinjobbigt att ringa runt och fråga om du kan få det uppskjutet eller få en avbetalningsplan eller så men du visar att du vill.
Förklara att du inte kommer kunna betala räkningen, men att du vill hitta ett sätt att kunna betala av.
Om du skiter i att betala bara så kommer du hamna de som ?skiter i vilket? + att det tillkommer påminnelseavgifter och mer höga räntor
Du säger att du behöver bil, och så är det säkert men fråga dig själv om du måste ha en så dyr som du har?
Kan du köra mindre än du gör? Handla billigare osv.
Du behöver trots allt hitta saker som gör att du får ner dina kostnader varje månad.
Skippa Netflix och Spotify. Du säger att det inte gör någon skillnad men allt som är någon är ändå något. jag tror det är en farlig inställning att ha faktiskt, för trots allt så alla bäckar små. Det kanske är just de 250 kronorna som gör att du kan klara av att göra en betalning.
Lägg till att köra lite mindre och försöka köra mer matfynd tex som att kolla på matspar och matsmart så kanske du är uppe i 500-1000 kronor i månaden 🙂 Är bara att kämpa vidare på och tänk istället att varje krona gör sitt
Det finns ju Plutotv och Rakuten TV och cineasterna att titta på utöver SVT och tv4play tex.
Och det finns YouTube att lyssna gratis på
Oh, förresten, i min uträkning har jag också räknat på att du lägger 2500 i bensinpengar. Om du inte gör det någon månad kan du så klart lägga diffen på skulderna, men jag uppmanar dig till att alltid ha 2500 på "bensinkontot" i början av månaden.
Samma med elen, om du har rörligt. Ha en bestämd, hög, summa, och lägg diffen på skulderna.
Jag är fullt införstådd med det, och jag hör utifrån ditt svar att du tolkar mig annorlunda mot hur jag menade det.
Givetvis så har man inte mer än man har. Jag menae bara att alternativet att bara skita i att betala inte är ett bra alternativ, men om man ringer och förklarar läget och sen inte betalar så är det en helt annan sak.
Blev kanske tydligare hur jag menade nu 🙂
Eller hur blev räntorna ett problem när du betalar hyra?
Eller hur blev räntorna ett problem när du betalar hyra?