• Anonym (Ina)

Skuldsanering? Hjälp!

Söker erfarenheter av er som haft skuldsanering. 

Var det värt det? 
    Hur mycket fick du behålla som har barn?
    Vad gör man vid akut tandvärk, bilen sönder osv osv? (Förutsatt att man behöver bil i arbetet)

• Svar på tråden Skuldsanering? Hjälp!
  • Anonym (Ina)
    Aniiee skrev 2025-01-05 01:31:12 följande:
    Naturligtvis är att låta det gå till inkasso och kronofogden sista utvägen, men TS saknat 7000 kronor i månaden för att betala, enligt sin egna uppställning, så hur det inte redan är så att TS inte betalar något är för mig en gåta för tillfället.
    Anonym (Ina) skrev 2025-01-05 00:35:08 följande:
    Jag har betalat med lånade pengar. Som nu är slut. 
    Och där är svaret.

Så, ja, det enda du kan göra är att släppa på något för att kunna betala annat. Du HAR inte mer pengar än du har. 

Börja med att prata med alla.  Alternativet frys ränta eller sänk amortering. Prata om båda. 

Om Lån 1-3 inte går med på någon slags sänkning, SLÄPP dem. Du MÅSTE få lös 6000 kronor, så du går +-0.

Sedan kommer du ha 1500 över efter bilen är betald. Lägg de 1500 på Kreditkort 1, tillsammans med nuvarande 1370 kr, totalt 2870 kr. Om du gör det så kommer Kreditkort1 vara avbetalt om 10 månader från att du börjar (så December 2025 om du börjar betala i februari). Mindre om du får till fryst ränta.

Av Kredit2 och Klarna väljer jag Kredit 2 som nästa, då klarna verklar lite oklart. Det låter som att du bara betalar ränta på den, vilket gör att den i alla fall inte växer.

Så i Januari 2026 kommer Kredit2 vara på ca 33000 med nuvarande avbetalning, som du alltså ska behålla i detta scenario. I januari 2026 kan du lägga ytterligare 2800 kronor på den för ett månadsbelopp om 3800 kr. Då är den skulden avbetalad i November med 1000 kronors marginal.

Lägg de 1000 kronorna på Klarna, som, igen, då det är oklart, förhoppningsvis ligger kvar på 28000 om du idag betalar ungefär 511 kr i månaden som täcker endast ränta. I december 2026 och framåt har du 3800 kronor att lägga på Klarnaskulden, vilket gör att den är avbetald i Juli.

Det är de tre små skulderna, på 2,5 år, och du går plus/minus 0 med nuvarande budget du ställde upp, utan netflix och bredband, men med spotify. Och även Lån 4s nuvarande avbetalning, Lån 4 kommer ligga på ca 43700 kr när Klarna är betalt, så även där kommer du ha betalat av nästan 10000 kr. 

Kommer lån 1-3 vara hos inkasso tills Klarna är färdigbetald? Ja. Utan tvekan. Hos fogden? Troligt men faktiskt mer tveksamt. Inkassobolagen gillar som sagt att sitta på skulderna.

Jag fattar att det känns jobbigt, men det är så här man löser det. På sikt.

Sen vet jag inte hur ditt jobb ser ut, om du kan jobba extra där eller kanske någon annanstans, när du inte har ditt barn.
    Tack för hjälpen! 
  • Kirenaj68
    Anonym (Ina) skrev 2025-01-05 00:39:25 följande:
    Ja jag förstår faktiskt inte heller varför det finns.. 
    Hur det kan vara lönsamt för de som lånar ut när det skiter sig...
    Tack!
    Ja. Det är sjukt höga räntor de tar, men jag förstår att unga i trångmål har svårt att motstå.
    Jag är inte helt insatt i hur det funkar, men det finns en statlig bankgaranti som aktiveras om en bank eller låneinstitut hamnar i problem. Så de har den säkerheten ifall låntagaren inte kan göra rätt för sig. Att storbankerna skyddas är en sak, men varför låneinstituten vars ägare i många fall säkert är kriminella?
  • Habbe

Ring runt till alla låneinstitut och försök få ned räntan. Större chans för dem få tillbaka pengarna om de sänker räntan. Brukar ju fungera rätt bra åtminstone när man ser dem göra det i Lyxfällan.

• jaha2024
    Habbe skrev 2025-01-05 16:28:53 följande:

Ring runt till alla låneinstitut och försök få ned räntan. Större chans för dem få tillbaka pengarna om de sänker räntan. Brukar ju fungera rätt bra åtminstone när man ser dem göra det i Lyxfällan.

dessa kreditgivare. de känner väl pengar på om det kommer till inkasso. då blir ju räntan ännu högre och det gör ju att de tjänar mer. målsättning för dessa kreditgivare är kronofogden med hög ränta med löneutmätning. Det är ju perfekt. aldrig ha någon möjlighet att betala tillbaka sin skuld och det fortsätter tills man dör. 

Det måste ju bara den bästa affärsidén. låna ut till skuldsatta och bara hoppas det går åt helvete. de ser ju klart och tydligt precis allt och ändå så lånar man ut

Bara en tanke
  • Aniiee
    jaha2024 skrev 2025-01-05 16:37:29 följande:
    dessa kreditgivare. de känner väl pengar på om det kommer till inkasso. då blir ju räntan ännu högre och det gör ju att de tjänar mer. målsättning för dessa kreditgivare är kronofogden med hög ränta med löneutmätning. Det är ju perfekt. aldrig ha någon möjlighet att betala tillbaka sin skuld och det fortsätter tills man dör. 

Det måste ju bara den bästa affärsidén. låna ut till skuldsatta och bara hoppas det går åt helvete. de ser ju klart och tydligt precis allt och ändå så lånar man ut

Bara en tanke
    Nja, alltså, kreditgivarna SÄLJER skulderna till inkassobolagen. När en skuld är hos inkasso så är det inkassobolaget som tjänar pengarna. Om inkassobolagen sedan lämnar över skulden till kronofogden så kostar det DEM pengar för att kronofogden ska driva in det, vilket är orsaken till att de ofta drar sig för att faktiskt lämna skulderna till kronofogden, särskilt för små skulder.

Så, nej, fel tanke.
    Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • jaha2024
    Aniiee skrev 2025-01-05 16:44:31 följande:
    Nja, alltså, kreditgivarna SÄLJER skulderna till inkassobolagen. När en skuld är hos inkasso så är det inkassobolaget som tjänar pengarna. Om inkassobolagen sedan lämnar över skulden till kronofogden så kostar det DEM pengar för att kronofogden ska driva in det, vilket är orsaken till att de ofta drar sig för att faktiskt lämna skulderna till kronofogden, särskilt för små skulder.

Så, nej, fel tanke.
    ok, men vem får den höga räntan när skulden är hos kronofogden? 
  • Aniiee
    jaha2024 skrev 2025-01-05 16:48:11 följande:
    ok, men vem får den höga räntan när skulden är hos kronofogden? 
    Inkassobolaget, eftersom det är de som äger skulden.
    Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Gaskarl

Herregud.
    Skuldsanering är ju en dröm på fler sätt, jag har aldrig haft 6000 spänn kvar efter lön, aldrig..

• Anonym (?)
    Anonym (Ina) skrev 2025-01-05 10:12:24 följande:
    Jag har ingen bostadsrätt. Vadå hur?

Räntorna har ju likväl gått upp på alla lån, inte bara på bostadslån. När du sen måste ta nya lån för att gå runt så får du bara lån med skyhöga räntor...
    Sälj bilen och köp en sämre bil.

Undrar bara vilka lån det började med. Hyra kan man söka soc. bidrag till när man inte har råd att betala.
  • Anonym (T)
    Anonym (Ina) skrev 2025-01-05 10:12:24 följande:
    Jag har ingen bostadsrätt. Vadå hur?

Räntorna har ju likväl gått upp på alla lån, inte bara på bostadslån. När du sen måste ta nya lån för att gå runt så får du bara lån med skyhöga räntor...
    Varför har du inte tagit tag i detta förrän nu?
  • Anonym (...)

Ta och läs lite på forumet https://www.lånforum.se/ där finns många överskuldsatta som har haft, har eller sökt skuldsanering m.m. så där lär du få många svar och hitta relevant information.

• Anonym (Robin.)
    Habbe skrev 2025-01-05 16:28:53 följande:

Jag fick problem med både billån och huslån vid ett tillfälle. Visserligen p.g.a omständigheter jag inte kunde påverka, men ändå. Jag övervägde blancolån, men när jag såg vilka svinaktiga räntor de hade ändrade jag mig och ringde banken istället. Det var nervöst och faktiskt lite skämmigt, men jag är glad att jag gjorde det.  De var väldigt hjälpsamma och hjälpte mig igenom situationen. Man glömmer att det sitter en människa på andra sidan tråden. Dock är jag osäker på om  ett bolåneinstitut hade varit lika tillmötesgående. De lever ju på folk som sitter i skiten och är desperata.
  • Anonym (T)
    Anonym (Robin.) skrev 2025-01-06 13:30:53 följande:
    Jag fick problem med både billån och huslån vid ett tillfälle. Visserligen p.g.a omständigheter jag inte kunde påverka, men ändå. Jag övervägde blancolån, men när jag såg vilka svinaktiga räntor de hade ändrade jag mig och ringde banken istället. Det var nervöst och faktiskt lite skämmigt, men jag är glad att jag gjorde det.  De var väldigt hjälpsamma och hjälpte mig igenom situationen. Man glömmer att det sitter en människa på andra sidan tråden. Dock är jag osäker på om  ett bolåneinstitut hade varit lika tillmötesgående. De lever ju på folk som sitter i skiten och är desperata.
    Banker är bolåneinstitut. 
  • Anonym (Ina)
    Anonym (?) skrev 2025-01-06 11:15:47 följande:
    Sälj bilen och köp en sämre bil.

Undrar bara vilka lån det började med. Hyra kan man söka soc. bidrag till när man inte har råd att betala.
    Det kommer jag inte göra eftersom det kommer leda till merkostnader. Det finns inga pengar till att laga en sämre bil. 

Jag kan inte söka soc när jag har en inkomst på 24 000 kr. Det började med de stora lånen. Sen kom det en seperation,sjukskrivningar, högre priser och räntor. 
  • Anonym (Ina)
    Anonym (T) skrev 2025-01-06 11:26:57 följande:
    Psykisk ohälsa. Inte mått bra samtidigt som livet fortlöper med jobb och barn. Som att sitta fast på en karusell som aldrig stannar...

Man tänker att det löser sig men det gör det inte...förr eller senare måste man ta tag i det. 
  • Anonym (Ina)
    Anonym (T) skrev 2025-01-06 11:26:57 följande:
    Psykisk ohälsa. Inte mått bra samtidigt som livet fortlöper med jobb och barn. Som att sitta fast på en karusell som aldrig stannar...

Man tänker att det löser sig men det gör det inte...förr eller senare måste man ta tag i det. 
  • Anonym (Ina)
    Anonym (...) skrev 2025-01-06 11:47:16 följande:

Ta och läs lite på forumet https://www.lånforum.se/ där finns många överskuldsatta som har haft, har eller sökt skuldsanering m.m. så där lär du få många svar och hitta relevant information.

Tack! Har läst en hel där. Väldigt nyttig sida. 
  • Anonym (Robin.)
    Anonym (T) skrev 2025-01-06 13:35:44 följande:
    Banker är bolåneinstitut. 
    Fel ordval av mig. Menade låneinstitut i form av blancolånegivare.
  • Anonym (?)
    Anonym (Ina) skrev 2025-01-06 13:58:59 följande:
    Det kommer jag inte göra eftersom det kommer leda till merkostnader. Det finns inga pengar till att laga en sämre bil. 

Jag kan inte söka soc när jag har en inkomst på 24 000 kr. Det började med de stora lånen. Sen kom det en seperation,sjukskrivningar, högre priser och räntor. 
    På bilen? Det måste vara en bra bil i såna fall.

Fick du sjukpenning under sjukskrivningen?
  • Anonym (Ina)
    Anonym (?) skrev 2025-01-08 01:40:58 följande:
    På bilen? Det måste vara en bra bil i såna fall.

Fick du sjukpenning under sjukskrivningen?
    Va?

Ja självklart. Sjukpenning och lön är ju dock stor skilland. 
Svar på tråden Skuldsanering? Hjälp!