• Anonym (Kvinna 55)

Maken har ingen lust

Min man och jag har levt ihop i ca 25 år, de första åren hade vi ett bra samliv, men de senaste 10-15 åren har det varit väldigt sällan. Jag har hög lust och sköter om mig själv. Tränar och har gått ner mina klimakteriekilon. Min man har en kronisk sjukdom och när han sökte för erektionsproblematik häromåret upptäckte de att han har högt blodtryck.
    Nu medicineras han för det.
    Han tänker inte på sex och ser det inte som ett större bekymmer att det saknas i vårt liv (säger han). Han säger att lusten är sammankopplad med förmågan till erektion. Vi har haft några samtal de sista (både bra och dåliga) han säger att han skall söka hjälp igen men han drar på det. Säger att han inte har tid.
    Någon som har liknande erfarenheter?
    Jag är 55 och min man har fyllt 66. 

• Svar på tråden Maken har ingen lust
  • Anonym (Vera)

Du skrev att han ökat i vikt. Det i kombination med antidepressiva är rena glädjedödare. Finns det en möjlighet att han börjar träna igen ( och ev äta nyttigare)? 

Träningen är ju bra både för viktnedgång (som kan öka lusten) eftersom han blir gladare, mer självsäker och mer energisk. Sen är det superbra mot depression också.

• New  Dawn
    Anonym (hmm) skrev 2025-01-15 20:49:43 följande:
    Men vad jag kan se har hon redan försökt hjälpa honom en hel del. Hon har bl.a. frågat vad hon kan göra för honom och på olika sätt försökt få närhet med honom på sätt som inte kräver erektion.

Visst är det viktigt att hon stöder honom när det gäller självkänsla, men man kan inte helt lägga ansvaret för sitt mående på sin partner, utan en del av jobbet måste man göra själv. Jag kan tänka mig att han har underliggande problem eftersom han äter antidepressiva, så jag skulle misstänka att den dåliga självkänslan bottnar i andra saker än förhållandet med ts, även om vi i och för sig vet ganska lite om deras relation.
    Hon har frågat vad hon kan göra. Vissa saker kan man inte be om, typ "berätta att du älskar mig och att du tycker om min kropp och kuk"." Visa att du älskar mig, och gör det trovärdigt" . 

I min förra relation blev jag ibland stressad under sex, så att det låste sig. Mitt ex sa "var inte stressad" fast jag kunde inte ta till mig det. Jag trodde ändå att han tyckte att jag var tråkig och jobbig när jag blev stressad.. Det hjälpte inte. Det låste sig. Jag trodde inte att mitt ex tyckte att mina bröst var fina (och det tyckte han nog inte heller) Vad skulle jag säga "berätta att du tycker att mina bröst är fina och bete dig som om du älskade dem". Det funkar liksom inte. 

I början på min förra relation blev jag ibland stressad även med min nya man, men han sa att jag var så fin, så fin, och att jag inte behövde känna någon stress. Han sa "du behöver inte komma" . Han sa "du kan bara njuta" "det behöver inte leda till något". Vi kan pausa också. Jag ville inte pausa. Jag kunde hänge mig, för jag kände hans värme, Hans kärlek.. Sådant kan man inte be om..Nu blir jag aldrig någonsin stressad. 

TS tycker att han ska gå på egen sexterapi, att han ska söka hjälp, men hur hon bemöter honom framgår inte. Jag har svårt att se värmen och kärleken.

Jag säger inget om att hon kanske har tröttnat på honom. Det kan bli så. 
    Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • Anonym (hmm)
    New Dawn skrev 2025-01-16 19:38:27 följande:
    Hon har frågat vad hon kan göra. Vissa saker kan man inte be om, typ "berätta att du älskar mig och att du tycker om min kropp och kuk"." Visa att du älskar mig, och gör det trovärdigt" . 

I min förra relation blev jag ibland stressad under sex, så att det låste sig. Mitt ex sa "var inte stressad" fast jag kunde inte ta till mig det. Jag trodde ändå att han tyckte att jag var tråkig och jobbig när jag blev stressad.. Det hjälpte inte. Det låste sig. Jag trodde inte att mitt ex tyckte att mina bröst var fina (och det tyckte han nog inte heller) Vad skulle jag säga "berätta att du tycker att mina bröst är fina och bete dig som om du älskade dem". Det funkar liksom inte. 

I början på min förra relation blev jag ibland stressad även med min nya man, men han sa att jag var så fin, så fin, och att jag inte behövde känna någon stress. Han sa "du behöver inte komma" . Han sa "du kan bara njuta" "det behöver inte leda till något". Vi kan pausa också. Jag ville inte pausa. Jag kunde hänge mig, för jag kände hans värme, Hans kärlek.. Sådant kan man inte be om..Nu blir jag aldrig någonsin stressad. 

TS tycker att han ska gå på egen sexterapi, att han ska söka hjälp, men hur hon bemöter honom framgår inte. Jag har svårt att se värmen och kärleken.

Jag säger inget om att hon kanske har tröttnat på honom. Det kan bli så. 
    Hon skriver att de både haft bra och dåliga samtal om saken. Om de haft bra samtal betyder det troligen att hon i alla fall delvis lyckats nå fram till honom, vilket innebär att hon inte kan vara helt värdelös på att kommunicera.

Att leva med någon som har svåra hälsoproblem kan vara väldigt påfrestande (vilket jag själv sett på nära håll). Det är därför inte så konstigt om man ibland uttrycker sig på ett negativt sätt om situationen utan att fokusera på partnerns alla positiva sidor. Även om det är synd om den som är sjuk måste man få uttrycka frustration över att ens egna behov får står tillbaka utan att bli anklagad för att vara oförstående och kärlekslös.
  • Anonym (Motsatt situation)

Vi gifte oss ganska unga fick vi höra. Jag gammal raggare som haft grymt många tjejer tidigare. Men när jag träffade min älskade blev jag blind och klubbad sa mina polare
     Vi gifte oss i början på 1970 talet nu över 50 år. Tyvärr dog min älskades lust helt för 25 år sen. Hon ställde upp några gånger på sex men hon hade tårar i ögonen när vi försökte ha samlag. Vi pratade med en barnmorska som är en vän sedan massa år. Hon och hennes man som är gynekolog har gjort allt för hjälpa oss men de kommit fram till att min älskade tappat all lust helt enkelt. Förr var hon lika kåt kelen som jag hon tog oftast initiativ hon älskade oralsex kunde komma många gånger när vi hade oralsex. Nu äcklas av blotta tanken. Hon klarar inte röra mig alls. Klagar på kuken står hopplöst stor styv alltid
     Eftersom vi är naturister så badar oftast nakna massor av killar som säger sig vara avundsjuka på min stora styva kuk.                                           Är så ledsen saknar så få krama,smeka min älskade få kyssa henne uppleva igen hur hon kommer gång efter gång uppleva hur hon sprutar när det går. Får inte under några omständigheter hjälpa henne till orgasm.

Killar tro inte en stor kuk är
     Något stäva efter är så ledsen 

• Anonym (Kvinna 55)

Hej många bra inlägg. 
    Jag älskar min man. Vi har tillsammans en stark grund kärlek som har tagit oss framåt i 25 år. Det är dumheter att tro något annat. Men som för många andra   går det upp och ner.

Det stämmer att maken har haft stora bekymmer med självkänslan av skäl som jag inte tänker gå in på här. Vi har också hemmavarande vuxen med funktionshinder som tar mycket kraft. Vi har ansökt om flytt men det tar tid.

Att vara den som alltid tar initiativet, blir nekad orkar jag faktiskt inte med. Jag känner mig oattraktiv och får dålig självkänsla. Det måste finnas gensvar och initiativ för att jag skall vara med. Hur det kan vara kärlekslöst förstår jag inte. Jag har ju också behov.

Den här situationen har pågått i flera år. Det är ingen tillfällig  nedgång i sängkammaren. 

Men det har börjat lätta lite, det är jag tacksam för. Jag hoppas att vi tar oss till en bättre plats

• Anonym (hmm)
    Anonym (Kvinna 55) skrev 2025-01-25 10:05:01 följande:

Hej många bra inlägg. 
    Jag älskar min man. Vi har tillsammans en stark grund kärlek som har tagit oss framåt i 25 år. Det är dumheter att tro något annat. Men som för många andra   går det upp och ner.

Det stämmer att maken har haft stora bekymmer med självkänslan av skäl som jag inte tänker gå in på här. Vi har också hemmavarande vuxen med funktionshinder som tar mycket kraft. Vi har ansökt om flytt men det tar tid.

Att vara den som alltid tar initiativet, blir nekad orkar jag faktiskt inte med. Jag känner mig oattraktiv och får dålig självkänsla. Det måste finnas gensvar och initiativ för att jag skall vara med. Hur det kan vara kärlekslöst förstår jag inte. Jag har ju också behov.

Den här situationen har pågått i flera år. Det är ingen tillfällig  nedgång i sängkammaren. 

Men det har börjat lätta lite, det är jag tacksam för. Jag hoppas att vi tar oss till en bättre plats

Vad bra att det börjar lätta lite, det låter hoppfullt. Jag hoppas att du inte tar åt dig för mycket av dem som bara vill leta fel och tror sig veta en massa om dig utifrån begränsad information.
  • Anonym (Kvinna 55)
    Anonym (hmm) skrev 2025-01-25 10:52:12 följande:
    Vad bra att det börjar lätta lite, det låter hoppfullt. Jag hoppas att du inte tar åt dig för mycket av dem som bara vill leta fel och tror sig veta en massa om dig utifrån begränsad information.
    Tack
    Jag tar inte åt mig. Jag väljer ju vad jag delar så det blir en begränsad bild att tolka.

Att män tappar lusten är nog vanligare än man tror. Den vanliga uppfattningen är ju att det är vi kvinnor som tappar lusten efter klimakteriet. Så var det inte för mig. 

Jag tror på att ta hand om sig själv både fysiskt och psykiskt så kommer lusten naturligt om man inte har några medicinska åkommor som påverkar.

Jag hjälper såklart min man så gott jag kan. Men han har också ett ansvar mot sig själv. Att ta hand om sig. Att fundera på vad han tänder på och om han vill öht. 
  • New  Dawn
    Anonym (hmm) skrev 2025-01-17 09:10:36 följande:
    Hon skriver att de både haft bra och dåliga samtal om saken. Om de haft bra samtal betyder det troligen att hon i alla fall delvis lyckats nå fram till honom, vilket innebär att hon inte kan vara helt värdelös på att kommunicera.

Att leva med någon som har svåra hälsoproblem kan vara väldigt påfrestande (vilket jag själv sett på nära håll). Det är därför inte så konstigt om man ibland uttrycker sig på ett negativt sätt om situationen utan att fokusera på partnerns alla positiva sidor. Även om det är synd om den som är sjuk måste man få uttrycka frustration över att ens egna behov får står tillbaka utan att bli anklagad för att vara oförstående och kärlekslös.
    Jag tycker inte det är något fel i fall hon tappat känslor. Ifall hon inte känner den kärleken som krävs längre. Ibland måste man ställa sig den frågan. 

Jag förstår att det är jobbigt och så vidare, men ändå tror jag det är det som behövs. Att visa att hon verkligen vill hjälpa honom, och att hon älskar hans kropp och kuk. Allt hon beskriver om honom är ju att han har så dåligt självförtroende 
    Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • New  Dawn
    Anonym (Kvinna 55) skrev 2025-01-25 15:01:46 följande:
    Tack
    Jag tar inte åt mig. Jag väljer ju vad jag delar så det blir en begränsad bild att tolka.

Att män tappar lusten är nog vanligare än man tror. Den vanliga uppfattningen är ju att det är vi kvinnor som tappar lusten efter klimakteriet. Så var det inte för mig. 

Jag tror på att ta hand om sig själv både fysiskt och psykiskt så kommer lusten naturligt om man inte har några medicinska åkommor som påverkar.

Jag hjälper såklart min man så gott jag kan. Men han har också ett ansvar mot sig själv. Att ta hand om sig. Att fundera på vad han tänder på och om han vill öht. 
    Visst har han ett ansvar osv, men det du kan göra är att ge honom mer kärlek, tålamod, och uppskattning sexuellt. Jag tror att det är den bästa vägen, i och med att han har så väldigt dåligt självförtroende. 
  • Anonym (hmm)
    New Dawn skrev 2025-01-25 17:38:29 följande:
    Jag tycker inte det är något fel i fall hon tappat känslor. Ifall hon inte känner den kärleken som krävs längre. Ibland måste man ställa sig den frågan. 

Jag förstår att det är jobbigt och så vidare, men ändå tror jag det är det som behövs. Att visa att hon verkligen vill hjälpa honom, och att hon älskar hans kropp och kuk. Allt hon beskriver om honom är ju att han har så dåligt självförtroende 
    Du ställde inte bara fràgan, utan skrev att du tvivlade på att hon älskar honom. Enligt mig är det konstigt att anse sig kunna dra den slutsatsen utifrån det som hon skrivit.

Att hon behöver visa att hon vill hjälpa honom säger jag inte emot.
Svar på tråden Maken har ingen lust