New Dawn skrev 2025-01-28 20:47:07 följande:
Problemet med dina inlägg är att du pratar mycket om hans ansvar. Att han måste jobba på sin självkänsla osv.
Jag tror inte det "rådet" ledet någonstans alls. Jag har fokuserat på det hon kan göra.
Ang mediciner tycker jag att du förenklar det. Dock anser jag att nätläkare är mycket, mycket sämre på att ta ansvar, men TS, själv, verkar ju väldigt förtjust i nätläkare ..
. Det framkom rätt sent att han vänt sig till olika nätläkare. Jag föreställde med att han hade sökt en riktig läkare (idiotiskt av mig att inte tänka på den dumma möjligheten till att kontakta olika nätläkare )
Hade han vänt sig till sin husläkare hade det varit självklart att det ursprungliga kontaktorsaken "erektionensproblem", inte glöms bort, (och återbesök hade varit rutin) men nu, när jag fattar hur konstigt han valt att göra (och även hon varit positiv tilll det ) blir jag mest upprörd över hur mycket nätläkare förstör.
Min erfarenhet är att viljan att motionera, och gå ner i vikt är väldigt svårt att skapa hos en annan människa. Det måste komma innifrån.
Alltså, att hon säger till honom att han ska träna kommer inte falla i god jord. Att säga att han bör gå ner i vikt är ännu värre.
Hade han skrivit hade jag ju givitvis givit andra råd.
Att jag skrivit mer om vad han kan göra beror på att jag upplever det som att ts själv redan gör väldigt mycket. Dock har jag faktiskt skrivit att hon bör fortsätta med det hon gör, så jag tycker att det är orättvist av dig att antyda att jag inte tycker att hon ska göra något.
Det stämmer visserligen att man själv måste vilja motionera, men man kan även som partner försöka uppmuntra till motion på ett positivt sätt, t.ex. genom att försöka få med honom på promenader eller andra aktiviteter. Precis som man kan uppmuntra någon till sex på ett positivt och icke skuldbeläggande sätt.